SPONSORERET indhold

Finalist til Danmarks sødeste kassedame: Pernille tager sig altid tid til hver kunde

For Pernille Louis Jensen er det ingen sag at være smilende og hjælpsom over for kunderne i Dagli’ Brugsen i Egebjerg, heller ikke når der er travlt. De er nemlig så søde, og mange af dem har hun kendt hele sit liv.

Af:: Marlene Grøftehauge Foto: Henrik Bjerregrav
02. apr. 2022 | Livsstil | Hjemmet

Som medarbejder i Dagli’Brugsen i Egebjerg ved Nykøbing Sjælland har Pernille Louis Jensen læst om Hjemmets årlige kåring af Danmarks sødeste kassedame. Hun har bare aldrig tænkt på, at hun kunne komme i betragtning. Pernille blev derfor overrasket, da en kunde trak hende til side og fortalte, at hun havde indstillet hende. Kunden havde også slået det op på butikkens profil på Facebook.

"Da jeg så, at over 60 kunder havde skrevet kommentarer og bakkede op om indstillingen blev jeg så rørt, at jeg fik tårer i øjnene. Der var da noget af en anerkendelse," siger Pernille.

STEM NU: Hvem er Danmarks sødeste kassedame?

Hun er 31 år og kan til sommer fejre 15-års jubilæum i butikken. Pernille er mor til to og bor i Egebjerg, hvor hun er vokset op. Som 16-årig blev hun ansat som ungarbejder i butikken, hvor hun siden kom i lære og derefter blev fastansat.

"Jeg er her endnu. Det føles dejligt hjemligt, for jeg kender alle i byen. Kunderne er så søde, og man får alle de små snakke, der gør, at man kan følge lidt med i det hele," siger Pernille.

Hun er ansvarlig for grøntafdelingen og bageren i butikken. Hun køber varer ind og stiller dem på plads. Det, synes hun, er sjovt i sig selv. Det ekstra gode er, at de to afdelinger ligger ved indgangen, så Pernille kan hilse på kunderne, når de kommer – og gå hen til kassen, når de er klar til det.

Pernille Louis Jensen
Som ansvarlig for grøntafdelingen nyder Pernille at få det hele til at se friskt og indbydende ud.

Nej til stress

Hun fortæller, at de i en lille by som Egebjerg ikke bliver overrendt af kunder i vinterhalvåret og slet ikke om formiddagen. Så selvom Pernille er den primære medarbejder ved kassen, er der tid til det andet også. Sidst på dagen og i perioder med mange sommerhusgæster, kan der derimod godt være travlt. Det stresser dog ikke Pernille.

Som en kunde skriver til Hjemmet: ”Uanset om der står to eller ti kunder i kø, tager Pernille sig tid til at hjælpe den kunde, hun er ved at ekspedere – med smil og venlighed og uden stress.”

Pernille nikker, da hun får det læst op.

"Da jeg var ungarbejder, kunne det godt stresse mig, når der var kø. Men hverken min eller kundernes dag bliver bedre af, at jeg stresser. Tværtimod, så slår jeg bare forkert ind og skal bruge tid på at rette fejlen," siger Pernille.

STEM NU: Hvem er Danmarks sødeste kassedame?

Har en kunde handlet lidt for stort ind – og måske er dårligt gående – ser Pernille det som en naturlig ting at give en hånd med poserne.

"Den lille hjælp kan gøre en forskel for den enkelte," siger hun.

Og har en af de udlændinge, der bor i området, problemer med at finde en vare, hjælper Pernille gerne.

"Jeg tænker, det må være svært at bo i et land, hvor man ikke kan sproget," siger hun.

At det skulle være noget særligt at være smilende og hjælpsom, når man arbejder ved kassen, overrasker hende.

"Jeg er jo bare glad for mit arbejde," siger Pernille.

Anbefalet til dig