Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Søvn
Sweet dreams, lille skat. Se, hvordan du gør juniors værelse til et skønt drømmeland. Illustration: Kirsten Gjerding

Søvn: Sådan sover dit barn bedst

De fysiske rammer omkring sovestedet er vigtige, for at dit barn kan sove godt og vågne frisk og udhvilet om morgenen. Få ekspertens gode råd til juniors soveværelse og søvn her.

Se, hvordan du bedst indretter dit barns ‘sovehule’, så han eller hun får de bedste betingelser for en god nats søvn.

Mørke eller lys?

Der skal være mørkt i det værelse, hvor dit barn skal sove, for mørke stimulerer til søvn, mens lys stimulerer dit barns krop til at være vågen og aktiv. Hav derfor ikke for gennemsigtige gardiner. Dog behøver du ikke mørklægningsgardiner, medmindre morgenlyset får dit barn til at vågne alt for tidligt. Børn er oftest ikke så lysfølsomme som voksne. Tværtimod kan det være rart for barnet lige at kunne orientere sig og genkende soveværelset, hvis dit pus vågner let i løbet af natten.

Natlampe?

Som regel er det lettest at få et barn til at falde i søvn i et mørkt rum. Men nogle børn kan i perioder være bange for mørke, og så kan det være lettere at falde i søvn med en lille natlampe tændt. Vurderer du, at det giver dit barn tryghed, er det helt okay.

Hvilken temperatur?

Om natten falder dit barns temperatur med en grad, så der skal ikke være for varmt i soveværelset. 18-20 grader er optimalt. Luft i øvrigt ud tre gange om dagen i 5-10 minutter – og gerne lige inden dit barn skal puttes, så luften er frisk. Men undgå, at dit barn ligger i træk, og sørg for, at der hverken er røg eller fugt. Tør ikke tøj i det værelse, hvor dit barn sover – det giver for høj luftfugtighed. Har I overskud til at svinge støvsugeren og gulvkluden en gang om ugen, er det helt perfekt. Så har du sørget for mindst mulig støv og et super indeklima for dit barn!

Hvor meget nattøj?

Om vinteren er det ofte fint med en undertrøje og en pyjamas eller natkjole udover. Om sommeren kan du nøjes med at give dit barn en let pyjamas eller natkjole på eller eventuelt bare underbukser og en T-shirt. Er det hedebølge, kan det være nok med underbukser. Er du i tvivl, så spørg dit barn, eller kig til hende i løbet af natten. Fryser eller sveder hun?

Hvilken hovedpude?

Fra dit barn er 3 år, er hovedet så stort, at der er behov for støtte om natten. Dit barn vil måske selv bede om en pude. Vælg en hovedpude i børnestørrelse, der ikke er for tyk. Puden skal kunne vaskes på 60 grader. Giv den en tur i vaskemaskinen et par gange om året.

Bamser i sengen?

Én bamse eller dukke i sengen er nok. Med 20 bamser bliver sengen forvandlet til en værre støvbutik. Det er også nemmere at putte, når der er en fast grænse. Din børnehavebandit begynder sikkert at forhandle med dig hver aften, hvis der ikke er en fast regel om én bamse. Vask alle bamser på 60 grader et par gange om året, så støvmider dræbes. Og køb ikke second-hand bamser, da de kan være bakteriebomber. Har dit barn arvet din gamle yndlingsbamse, går det nok, men vask den om muligt på 60 grader.

Hvilket sengetøj?

Vælg sengetøj i blødt bomuld, som kan vaskes på 60 grader. Det dræber alle husstøvmider (vasker du på 40 grader, bliver de kun halveret). Vask også sengetøjet på 60 grader, inden du tager det i brug, så det ikke afgiver giftige stoffer. Skift lagen, hoved- og dynebetræk en gang om ugen. Og send aldrig dit sengetøj til rens. Ifølge Forbrugerstyrelsen kan der være rester af rensevæske tilbage i dynen, som kan afgive sundhedsskadelige dampe.

Larm eller stilhed?

List ikke rundt og hvisk inde i stuen, når dit barn er blevet puttet. Det er lettere at falde i søvn, når man hører mor og far pusle, grine og småsnakke inde i stuen. Er der helt stille, kan det føles utrygt, og dit barn tænker måske: ‘Hov – hvor er de?’ Larm dog ikke for meget – dit barn har brug for en vis portion ro for at kunne falde i søvn. Ligger barnet med åben dør, indtil hun er faldet i søvn, så luk døren, når hun sover. Hun sover bedre, og I kan skrue yderligere op for stemmelejet og fjernsynet.

Hvilken madras?

Brug din sunde fornuft, når du vælger madras til dit barn. Find en, som virker behagelig, og som hverken er for hård eller for blød. Den behøver ikke være super dyr. Det vigtige er, at du køber en ny madras og ikke arver en. Madrasser samler nemlig støv og kan ophobe støvmider. Luft madrassen med jævne mellemrum, og smid den ud, når dit barn vokser fra den.

Hvilken dyne?

En juniordyne, der måler 100 x 140 centimeter, kan dit barn bruge det meste af børnehavetiden. Når dit barn er 5-6 år gammelt, kan du med fordel anskaffe en voksendyne, som måler 135 x 200 centimeter. Dyner til børn skal være lette, bløde og temperatur-regulerende, så dit barn holder sig varm om vinteren og kan komme af med varmen om sommeren. Dynen skal kunne vaskes på 60 grader og gå i tørretumbler. Overvej en ekstradyne, hvis dit barn ikke er helt renlig om natten. Alle dyner bør vaskes et par gange om året. Er du eller dit barn allergisk over for dun, så findes der allergivenlige dyner uden dun. Gå altid efter Øko-Tex 100 mærket – det er din garanti for, at dynen ikke er produceret med sundhedsfarlige stoffer.

Hvilken seng?

Nogle børn skifter fra junior- til voksenseng, når de er 2 år – andre når de er 6 år. Så længe dit barn sover godt og har plads nok i juniorsengen, er det fint. Det afhænger også meget af, hvor uroligt barnet ligger om natten. Bliver pladsen for trang, så anskaf en voksenseng, som er 200 centimeter lang. Der findes et hav af sengetyper – lige fra en boksmadras på ben til halvhøje senge med hyggekrog under og højsenge, hvorunder der er plads til skrivebord. Vælger I en højseng, så find en med en god, høj sengehest, så din sovetryne ikke falder ud.

Se, hvad vi ellers skriver om: Børns søvn og Børns sundhed