Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Søvn
Foto: Nimastock Få sundhedsplejerskens gode råd til overgangen, hvor middagsluren kvittes.

Middagslur - sådan kvitter I den

Små børn har brug for meget søvn, men på et tidspunkt er det tid til at kvitte luren midt på dagen. Det kan give rod i rytmerne og trætte børn om eftermiddagen. Vi guider dig til at få den bedste overgang.

Bleskift, morgenmad, leg, bleskift, mere leg, frokost, bleskift og …. ahh, så er der et par timers ro – dit barn skal sove middagslur! De kære små skal heldigvis sove et par timer midt på dagen, og så kan mor og far lige nå at sætte en vask over, rydde op, lave indkøbslister, tjekke mails, læse avis eller bare drikke en kop kaffe – UDEN at blive forstyrret og uden at være den pædagogiske voksne, som inddrager barnet i gøremålene.

Men lige som du har vænnet dig til den dagsrytme, med en lur midt på dagen, opstår der nye behov …
Når dit barn er mellem toethalvt og treethalvt, har det ikke længere brug for helt så meget søvn. Og det er blevet tid til at sige farvel til middagsluren! 

LÆS OGSÅ: 10 trin til mere søvn

Sundhedsplejerske, og forfatter til bogen Babykalenderen, Dorthe Fischer, fortæller, at det første tegn, på at dit barn er klar til at kvitte middagsluren, ofte er, at barnet pludselig er svært at lægge til at sove til middag. Barnet er ganske enkelt ikke træt. Når man oplever det, er der ikke andet at gøre end at lade barnet være vågen.

Forbered dig på træthed om eftermiddagen

Konsekvensen er i starten den, at der kommer en voldsom træthed væltende senere på eftermiddagen, typisk når barnet er kommet hjem fra institution.

Faktaboks

• Hvis I kører bil, så sørg for at tale med dit barn hele tiden.

• Tag dit barn med i køkkenet, når du skal lave mad.

• Undlad at lade dit barn se TV, ipad eller anden aktivitet, hvor det kan falde i søvn.

• Sørg for et stabilt blodsukker – tilbyd grøntsager, frugt eller rugbrød.

“Her er det vigtigt, at du som forælder er forberedt og sørger for at holde dit barn vågent. Tal med dit barn, hvis du kører bil, tag barnet med ud i køkkenet og lav mad og sørg især for, at dit barn holder et stabilt blodsukker. Et stabilt blodsukker giver barnet mere energi til at holde sig vågen. Giv dit barn nogle grøntsager og rugbrød (ikke slik, så bliver det kun værre) også selv om, der kun er en time til, I skal spise aftensmad, for hvis blodsukkeret når at dale, så kommer der for alvor gang i den,” siger Dorthe Fischer.

Selv om barnet ikke er træt midt på dagen, og derfor ikke vil sove middagslur, kan den lille godt blive helt udmattet om eftermiddagen. Der er gode og mindre gode dage i overgangsperioden fra den ene rytme til den anden.

LÆS OGSÅ: Lækre snacks til ulvetimen

Den eneste måde at komme igennem denne periode er ved at være opmærksom på sit barn. Nogle dage kan det være nødvendigt at lade dit barn sove til middag. Det kan for eksempel være, hvis dit barn er helt udmattet af træthed til middag og meget gerne vil sove, så put ham! Men lad som udgangspunkt være og tag trætheden om eftermiddagen i stiv arm, og husk at det kun er en periode.

Undgå at TV om eftermiddagen

Generelt skal man holde sig fra at lade barnet se TV, eller på anden måde sidde for sig selv – for så er det helt sikkert, at barnet falder i søvn.“Mange forældre vil sikkert synes, at det er synd, at barnet er så træt, og derfor lade barnet tage en lur om eftermiddagen, men så skal man være forberedt på, at ens barn er frisk til langt ud på aftenen. Det er naturligvis uhensigtsmæssigt i længden, især når barnet skal tidligt op om morgenen, for så kommer man ind i en dum træthedscirkel, og overtrætte børn er en opgave, de færreste forældre ønsker sig for længe ad gangen,” siger Dorthe Fisher. Ofte er det nemmere for institutionen at holde børnene vågne, fordi der sker mere, og børnene derved har lettere ved at holde sig vågne.I weekenden, hvor man måske bare går rundt og nusser uden, at der sker det store, kan det være svært at holde børnene vågne. Mange gør det, at de, i overgangsperioden, lader deres børn sove lur i weekenden, hvor børnene måske skal være længere oppe om aftenen, fortæller Dorthe Fischer.LÆS OGSÅ: Ulvetime: 10 tips til trætte børnMen det er kun noget, man kan gøre i overgangsperioden.

Dit barn har ikke brug for middagslur

Når barnet er fire år, skal det være afvænnet med at sove eftermiddagslur, for det har ganske enkelt ikke brug for søvnen, ligesom vi voksne heller ikke behøver at sove eftermiddagslur (selv om det nogle gange kan føles sådan!) 

Faktaboks

1. Drop luren i hverdagene.

2. Hold dit barn vågen om eftermiddagen, når det bliver træt. Vær opmærksom på, at selv en hurtig powernap kan give dit barn energi nok til at holde sig vågen til langt ud på aftenen.

3. Gør undtagelser! Lad dit barn sove middagslur, hvis du kan mærke, at det er meget træt. F.eks. i weekenden.

4. Hold ud, det er en periode på 1 til 6 måneder. Og tænk på de muligheder, det giver, at dit barn ikke længere skal sove midt på dagen.

”Nogle forældre vil måske tænke den nærliggende tanke, at man bare kan lade sit barn sove en lille middagslur, på en time i stedet for de normale to-tre timer, men det fungerer desværre ikke.
Institutioner vil generelt heller ikke være med til det af den grund, at de ikke vil vække et sovende barn, fordi det resulterer i et surt og utilfreds barn, der ikke ville vækkes. Så enten er det lur, eller også er det at være vågen,” siger Dorthe Fischer.

Der kan være særlige omstændigheder, der gør, at man skal vente lidt med afvænning af middagsluren.

LÆS OGSÅ: Sådan får I en rolig eftermiddag og aften

”Det er eksempelvis en dårlig idé at gå i gang med at kvitte luren, lige når barnet starter i børnehave, eller hvis man lige er flyttet. Børn kan under særlige omstændigheder have behov for lidt ekstra søvn, præcis som voksne, og det er naturligvis værd at have for øje,” siger Dorthe Fischer.

Ingen middagslur giver større frihed

Det kan være en langsommelig og svær proces at vænne sit barn af med at sove middagslur, erkender Dorthe Fischer.

”Mange forældre vil føle, at de ikke har særlig meget rar tid med deres barn i den periode, men jeg kan trøste dem med, at den rare tid kommer igen. Det er kun en periode, som varer mellem en og seks måneder. Til gengæld kan de tænke på den frihed, de får, når de ikke længere skal planlægge dagen efter middagsluren,” minder sundhedsplejersken om.

Så selv om det umiddelbart kan virke lidt uoverskueligt at kvitte middagsluren, som giver barnet ro og forældrene en lille pause, er der en ny og spændende hverdag på vej til dig og dit store barn.

LÆS OGSÅ: Bubber: Nærvær kan ikke skemalægges

LÆS OGSÅ: Forstå dit barns hjerne og bliv hørt

Bliv abonnent på Vores Børn, og læs meget mere om søvn og opdragelse. Se de gode tilbud her!

Se, hvad vi ellers skriver om: Børns søvn, Tumling, Udvikling, Ulvetimen og Børnepsykologi