Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Er du den stressede mor, der gerne vil gøre det så godt? Husk at slappe af og droppe bekymringerne. Foto: Nimastock

Slip dine bekymringer, mor!

Er du så meget på forkant og i planlægnings-mode, at du helt går glip af nuet med dine fantastiske unger? Vi guider dig til, hvordan du slukker for venstre hjernehalvdel og bliver bedre til at nyde dit liv og dine børn – lige nu og her.

Kender du det? Når du skal på udflugt med dit barn, er der ekstratøj, madpakke, vådservietter og underholdning i tasken. Når din mand tager på udflugt med junior, tager han bare af sted.

Du kan bruge oceaner af tid på at spekulere over, om din skat har fået vanterne på i morges, om der er nogen at lege med i institutionen, hvad du skal huske at købe ind, og om der er kø på motorvejen, når du skal hente. Og falder dit barn i søvn klokken fem, bekymrer du dig om, hvordan aftenen og natten dog skal gå – i stedet for at nyde, at du slipper for ulvetimen.

LÆS OGSÅ: Mor-rollen: Speltmor? Stage-mom? Nynne-mor?

Ifølge coach Annlill Frolov er de fleste af os kvinder hele tiden på forkant med bekymringerne. Hendes råd er, at vi stopper med at tænke så meget og i stedet giver os hen til at være til stede i nuet med os selv og vores børn.

– Jeg møder mange kvinder, der har tjek på alting, og som både kører karriere, parforhold og børn – men som bare slet ikke er til stede, siger hun.

Ifølge Annlil Frolov er der for så vidt ikke noget i vejen med at planlægge.

– Det er selvfølgelig smart at huske at hente sine børn og købe mælk. Vi skal jo ikke sidde på en bjergtop og være i nuet, men der er bare ikke balance. Mange kvinder er hele tiden et skridt foran, og så går man altså glip af rigtig meget i nuet.

Vælg, hvad du bruger energi på

Vil du slukke for tankestrømmen og lære at nyde livet mere, er første skridt at slække på dine egne krav. Både kravene til, hvor tit der skal gøres rent, og hvor mange speltboller, der skal bages. Vælg også, hvilke kampe du tager med din mand.– Måske beder du din mand om at skære gulerødder ud, og så skærer han dem ud i runde skiver, selv om de skal skæres på langs, når det er thaimad. Men den skal du måske bare lade passere. Du er nødt til at prioritere, hvad du går op i, lyder rådet fra coachen.LÆS OGSÅ: Er to børn dobbelt så hårdt?Hendes bedste råd er at være opmærksom på, hvornår du tænker og bekymrer dig for meget – og så i stedet komme ned i kroppen ved for eksempel at dyrke motion, synge, male eller danse. Det er også en god idé at nyde hver enkelt ting, du har gang i. Tænk ‘lige nu køber jeg stille og roligt ind’, ‘lige nu går jeg ind i vuggestuen’ og så videre, så du ikke tænker på, at nu skal du skynde dig hjem og lave aftensmad og pakke gymnastiktaske.Sidst, men ikke mindst, handler det om at prioritere, hvad du vil – og ikke hvad andre forventer af dig.– Ræk hånden op til børnehavens bestyrelsesmøde og sig ‘jeg melder fra, for jeg vil hellere kramme mine børn og kysse min mand.’

Test dig selv: Er du en hjernepige?

Er du totalt på forkant og har tjek på indkøb og huskelister? Så er du nok en ‘hjernepige’. Jo flere af de seks punkter, der passer på dig, jo mere hjernepige er du. Se her, hvordan du husker dig selv på at nyde livet mere.

1. Du planlægger hele tiden, hvad der skal ske og har styr på hele familiens kalender. Du sender sms’er til din mand for at huske ham på at tage flyverdragten med til institutionen.

TIP! Det er super vigtigt at planlægge, men giv også dig selv lov til at være spontan og gøre, hvad du har lyst til. Er det godt vejr en eftermiddag, så tag på legepladsen, og nyd vintersolen og køb pizza i stedet for at drøne hjem for at lave hjemmelavede fiskefrikadeller.

2. Du har så travlt, at du kan have svært ved at mærke glæde og lyst. Måske synes du, der mangler noget i dit liv. ‘Var det det?’, spørger du dig selv. Som den hjernepige, du er, tænker du ‘jeg er ikke rigtig glad – jeg må gøre noget.’ Og så begynder du måske at se flere mennesker, melde dig ind i en bogklub eller til Zumba.

TIP! Det er rigtig fint, at du tager action, hvis du ikke er glad, men overvej, om det, du savner allermest, i virkeligheden er nærvær og afslapning. Indlæg pauser i hverdagen, hvor du kun skal nyde – ikke yde!

LÆS OGSÅ: Giv dit barn mere nærvær

3. Du har tit svært ved at falde i søvn om aftenen, fordi tankerne kører. Hvad skete i dag, og hvad skal du huske i morgen?

TIP! Planlæg morgendagen, inden du går i seng, så du ikke ligger og stresser. Luk ned for tankestrømmen, og mærk i stedet, hvad du føler. Tænk på noget godt, du vil opleve i morgen.

4. Du har svært ved at tage imod overraskelser, fordi det er angstprovokerende at slippe kontrollen. Arrangerer din mand en picnic for dig, spørger du ‘hvor skal vi hen? Hvor længe skal vi være af sted? Kommer der andre? Har du husket servietter?’

TIP! Giv dig hen, nyd det, og tag det som en oplevelse, hvis servietterne mangler.

5. Du hører tit andre sige ‘hvor er det flot, alt det du kan overkomme’. Det gør dig stolt, og du føler dig anerkendt og tænker ubevidst ‘hey, der er point for at være dygtig og kunne klare rigtig meget’. Men fordi du gerne vil have andres anerkendelse, sidder du fast i

mønstret – i stedet for at bede om mere hjælp, uddelegere mere til mand og børn og købe en kage i stedet for at bage to forskellige til børnefødselsdagen.

TIP! Vær glad for ros, men se det som flødeskummet på lagkagen. Det er dig, og hvordan du har det, der er vigtigt! Du behøver ikke præstere for at være okay.

6. Du kritiserer tit din mand og fravælger ofte sex. Når I har sex, er du tit ikke til stede, men tænker på alt muligt andet.

TIP! Vælg dine kampe, og snak med din mand om tingene, når I er glade. Når I har sex, så sluk for tankerne. Husk, at det ikke gælder om at præstere og ikke behøver være som på film.

Kilde: Coach og forfatter Annlil Frolov.

Faktaboks

Sådan bliver du god til at nyde nuet
  1. Mærk dig selv, din krop og dit humørNår du vågner om morgenen, så lad være med straks at gå i praktisk stress-mode, hvor du tænker på, hvad ungerne skal have til morgenmad, om det mon er gummistøvlevejr, og om der er rene strømper. Start dagen med at trække vejret dybt. Spørg dig selv ‘hvordan har jeg det? Hvordan føles min krop? Hvad er jeg glad for i dag?’

  2. Skriv ‘NU’ på en post-itMind dig selv om at være i nuet i stedet for at analysere fortiden, bekymre dig om fremtiden og hele tiden være et skridt foran. Skriv for eksempel ‘NU’ på en gul post-it, og sæt den på køleskabet, computeren eller spejlet i bilen som en reminder.

  3. Gør noget uden formålSnup fem-ti minutter i løbet af dagen, hvor du gør noget for din egen skyld helt uden formål. Det kan være at læse avis, drikke te, gå en tur eller bare stirre ud i luften.

  4. Sluk for mobilenSluk for din mobiltelefon og computer, når du har hentet dit barn, så du ikke er tilgængelig nonstop.

  5. ‘Fred’ en fast halv timeSæt fast en halv time af hver eftermiddag eller aften, hvor du ikke skal gøre andet end at være nærværende i nuet. Det kan for eksempel være, at du hver dag klokken 16.30-17.00 smider dig på gulvet og leger med dit barn (uden lige at sætte en vask over samtidig) – eller at du smider dig på sofaen med et magasin, kigger på dit barn, mens han leger – og er til stede for ham, når han henvender sig.

Se, hvad vi ellers skriver om: Mor og Familieliv