Kom med til årets fedeste danse-event i København! Klik her

Legetøj
Baby tester mavepuder, mens Fisher Prices observationshold nøje holde øje med den otte måneder gamle test-baby. Foto: Tina Hannberg Rogers

Test af legetøj - sådan foregår det

Når du køber legetøj til din baby, er der allerede blevet leget i timevis med produktet, inden ranglen, stabletårnet eller den udfordrende puttekasse lander foran netop din baby.

I hvertfald hvis du er faldet over et af Fisher Prices mange farverige produkter eller babyudstyr.

Voresbørn.dk er taget til East Aurora i delstaten New York USA, for at se nærmere på, hvordan den amerikanske legetøjs-gigant tester sine produkter, inden de alleryngste forbrugere er klar til få legetøjet ind på børneværelset.

Et farvestrålende, muntert og barnligt univers møder os, da vi ankommer til Fisher Prices lege-laboratorie. Her tester over 4.000 børn årligt de mange ideer til nyt legetøj og udstyr, og kun de allermest hårdføre ideer, klarer vejen forbi de kritiske børn og ender i produktion.

LÆS OGSÅ: Legetøj – fra tegnebræt til butik

“Vores hold af designere og idéudviklere kommer med ca. 2.000 produkt-koncepter hvert år, men kun omkring 100 klarer de mange brugertest og tekniske kvalitetstest, der gennemføres inden, produktionen sættes i gang,” siger Gary Weber, der er chef for produktdesign hos Fisher Price.

Legetøj og mavepuder testes af babyer

Da vi besøger Fisher Prices test-laboratorie, er det på en dag, hvor babyer skal teste mavepuder og et nyt aktivitetscenter som skal kunne underholde baby, når far og mor lige har brug for en lille pause.

Dagens seks testpersoner trives godt med deres første job, mens de bliver fotograferet og nøje følges af et observationshold.

Holdet sidder gemt bag en spejlvæg og noterer flittigt, hvilke features, der fungerer og hvordan babyerne på skift reagerer på blandt andet de forskellige former og farver.

LÆS OGSÅ: Derfor har dit barn brug for legetøj

I mens børnene er test-kaniner tages en snak med mødrene om deres forbrug og erfaringer med både Fisher Price og konkurrerende produkter.

Mødrene køber legetøjet

Den viden der kommer ud af disse brugertest og samtaler med brugerne har siden 1961 været kernen I Fisher-Prices udvikling af legetøj.

En værdifuld metode, der blandt andet  gjorde Fisher Price opmærksom på, at det stort set altid er mødrene, der køber legetøjet til børnene. Af same grund er det altid mødrene, der udvælges til de populære test-grupper. 

Udover brugertest skal legetøjet også testes af ingeniører, der skal sikre at legetøjet dels kan holde til mange timers leg, og ikke på nogen made er farlig for barnet.  

LÆS OGSÅ: 10 lege der styrker dit barns fantasi

“Vores test er meget vigtige, så vi opdager de dele af proto-typerner, der ikke fungerer optimalt. For eksempel opdagede vi på vores legetøjs-pelikan, at børnene kunne få deres hånd i klemme, når de skulle tage bolde ud og ind ad næbet. Efter testen fik vi justeret formen på næbet, så der var plads til de små hænder,” siger designchef Gary Weber.

Stol skal passe til babys korte ben

Under den første test af, hvad der skal ende som en underholdende aktivitets-ø for baby, var hynden ikke tilpasset babys korte ben, så det blev der rådet bod på, og under dagens næste test, kan design-holdet i stedet fokusere på, hvilke af de mange plastic-dimsedutter, der fungerer bedst.

Endnu er der langt til produktionshallen, for også farvevalg og materialer skal gennemtestes grundigt. Nogle af prototyperne kommer endda også en periode hjem i udvalgte amerikaneres dagligstuer for at se, om adfærden i hjemmene matcher tankerne bag produktet.

Også børns generelle lege observeres i lege-laboratoriets særlige børnehave. Her kommer en udvalgt gruppe 3-5 årige et par gange om ugen og leger løs som I en hver anden børnehave.

LÆS OGSÅ: Leg gør børn kloge

Forløbet varer otte uger og undervejs observer, hvad børnene kaster sig ove, når der både er mulighed for fri leg og et stort udvalg af Fisher Price legetøj – naturligvis.

Udklædningslege og biler hitter

“Jeg elsker at klæde mig ud som prinsesse,” siger Sarah og viser stolt sin udklædning frem.

I mens har et par andre piger fundet kassen med dukker frem og drengene… “Ja, de leger I øjeblikket rigtigt meget med biler og tog,” siger Lisa, der arbejder som pædagog i børnehaven.

Om der kommer yderligere fokus på biler og prinsesser i Fisher Prices kommende produktioner vil vise sig, men ifølge de unge testpersoner vil det være et klogt træk.

LÆS OGSÅ: Far leger vildt – heldigvis