Derfor er Loewes nye kollektion værd at holde øje med
SPONSORERET indhold

Derfor er Loewes nye kollektion værd at holde øje med

Da Jonathan Anderson trådte til som kreativ direktør for det spanske modehus Loewe sidste år, var det til alles store overraskelse. Det var en fusion mellem traditioner og nytænkning med et modehus, hvis historie strækker sig helt tilbage til 1800-tallet og en engelsk designer med hang til utraditionelle design og lettere androgyne æstetik.

02. sep. 2014 | Mode | Eurowoman

Jonathan Anderson fik succes som kvindetøjsdesigner, da han præsenterede sin anden kvindekollektion i 2012, hvor outfittet, der stjal opmærksomheden, var et paisley-mønstret silkepyjamassæt. Karrieren som designer startede dog allerede med en herrekollektion i2008 og hans kollektioner trak dengang på engelske referencer som tern.


Looks fra catwalken til J.W. Anderssons SS12-show.

I dag er han generelt kendt for sin kreative brug af materialer og at arbejde i grænselandet mellem kønnene, der ikke er klart adskilt. Med det nye match mellem ham og Loewe sker der en overraskende sammensmeltning af historie og nytænkning. Hvad resultatet bliver, har vi ventet i spænding på at se.

Dametasker til mænd
Første hint fik vi, da herrekollektionen og nyfortolkninger af udvalgte taskeklassikere fra mærket blev præsenteret i Paris i slutningen af juni. Ikoniske tasker, der under Jonathan Andersons kreative ledelse har fået nyt liv.

Resultatet er helt i tråd med Loewes nye identitet og de indgår også som en del af herrekollektionen og ikke kun den kommende kvindekollektion og er et godt eksempel på, hvordan Jonathan Anderssons innovative designfilosofi og ide om en garderobe, der kan bruges på tværs af kønnene, bliver implementeret i det traditionsbundende modehus.

Loewes Capsulkollektion, som bliver den første til kvinder med Andersson i spidsen, bliver vist frem i september. Noget tyder på, at vi kommer til at se en kollektion, der leger med kønsrollerne og nedbryder skellet mellem de to køns garderober og samtidig tager udgangspunkt i nogle af de dyder, som Loewe er kendt for – blandt andet deres brug af læder og skind, som de har adgang til den allerfineste kvalitet af på baggrund af deres mange år som én af de førende producenter af luksus lædervarer. Det så vi eksempelvis med en ruskindstrenchcoat på catwalken i juni.





Loewe til folket

En del af Anderssons ambition er at gøre Loewe mere fremtrædende på modescenen, og med den første kampagne for herrekollektionen med både mandlig og kvindelig model i ens jeans og en hvid top, rammer han en balance mellem klassisk og anderledes.

I et interview med The New York Times i juni i år forklarer han, at han vil spille med blandt de store. Blandt dem i gruppen (LVMH, der foruden Loewe også ejer brands som Louis Vuitton, Céline og Kenzo, red.).

Til Vogue UK fortalte han desuden i juni, at processen med at transformere Loewe til én af de helt store spillere er startet med de mindste detaljer. Det betyder, at logoet også har fået en overhaling, og at de fremtidige lædervarer fra Anderssons hånd vil bære et opdateret og elegant logo sammensat af fire svungne l'er.


Det nye logo for Loewe er sammensat af svungne L'er og udgør en clean version af de tidligere fortolkninger, som du ser nedenfor.



- Jeg ville gerne starte med logoet for virkeligt at fremhæve, hvad brandet er nu. Jeg ville gerne reducere logoet og støve det af. Det var i virkeligheden en opdatering – vi ville gerne bevare udtrukket ved lave en diskret ændring for at markere en ny æra, sagde han til Vogue.

Hvad det første bud på en kollektion til kvinder fra Andersson og Loewes hånd kommer til at byde på er uvist, men vi glæder os til at se det under Paris Fashion Week senere på måneden!

LÆS OGSÅ: Dansk model i fornem selskab i Guccis nye kampagne