kvinderne bag yroli

Foto: PR

"Vi vil gerne slå et slag for, at modenhed er godt, for det betyder livserfaring og visdom"

De to iværksættere Jette Nørgaard og Trine-Lise Buestad er kvinderne bag det ansvarlige skønhedsmærke Yrolí, som de har startet med et ønske om at kunne trække skønhedsindustrien i en renere og mere enkel retning.

Deres hud stråler om kap, og så har de en misundelsesværdig glød, som vi kun tør drømme om. De fine linjer i ansigtet, som de hver især har, som et tegn på at de er to modne kvinder, er næsten ikke til at se, og det er bestemt ikke, fordi de har forsøgt at skjule dem.

50-årige Jette Nørgaard og 50-årige Trine-Lise Buestad, der står bag det danske skønhedsmærke Yrolí, bekæmper nemlig ikke deres aldringstegn, de ser dem i stedet for som et bevis på visdom og livserfaring. Og det er præcis, hvad deres hudplejemærke repræsenterer; produkterne er sat i verden for at gøre dine rynker smukkere, så du kommer til at elske dem, præcis som de er.

LÆS OGSÅ: 8 kure, der får din hud i topform

ALT.dk har mødt de to kvinder til en snak om overforbrug i skønhedsbranchen, ansvarlighed og at være pro-age.

Der eksisterer så mange forskellige beautybrands. Hvad kan Yrolí bidrage med?

Jette: Inden vi startede Yroí, trådte vi et skridt tilbage for at finde ud af, hvad der egentlig skal til for at få sund og smuk hud. Vi kom frem til, at det kun kræver få produkter, men når man går ned i Magasins beautyafdeling, så er der så meget forskelligt, at man mister pusten. Vi kvinder har generelt rigtig mange forskellige produkter, som vi slet ikke bruger, fordi vi enten ikke ved, hvordan de skal bruges, eller også er produkterne blevet for gamle af at have ligget i skuffen i årevis. Det vil vi gerne gøre op med, så vores sortiment er skåret helt ind til benet.

Trine-Lise: Vi tror på, at sund og smuk hud bliver skabt med naturlige ingredienser, der bygger huden op. Syntetiske ingredienser som silikone kan godt have en effekt, men det vil ofte kun være kortsigtet, da det også kan virke udtørrende. Kvaliteten af produkterne er vigtig for os, så det skal være rent i form af økologi og fra naturen, så man ikke udsætter huden for skadelige stoffer.

Jette: Med Yrolí vil vi gerne reducere forbruget af skønhedsprodukter ved at gøre det mere enkelt, og så skal det være godt for huden, hovedet og miljøet. Og så skal det selvfølgelig virke, for når noget virker, så får man det gjort.

Var der noget I selv manglede?

Trine-Lise: Jeg manglede et brand, som jeg kunne stole på. Jeg havde ingen tidligere erfaring med skønhed, så jeg vidste ikke, hvilke produkter der var rene og samtidig effektive. Skønhedsindustrien er ikke særlig transparent, og det ville vi gerne lave om på, så vores kunder forstår, hvad de køber.

Jette: Noget der virker! Huden er noget af det første, vi ser, når vi møder et menneske, og vi vil jo gerne være lækre. Især nu hvor vi er i en moden alder, hvor huden forandrer sig.

Hvad er der sket af ny og revolutionerende forskning indenfor hudpleje?

Trine-Lise: Jette plejer at sige, at indenfor de sidste fem år er der sket en revolution. Den er vi helt med på; fx bruger vi en ingrediens som mikroalger, der er helt fantastiske. De vokser via fotosyntese, så det er både en ren og bæredygtig ingrediens, og så kan man dyrke dem, så de virker til specifikke behov. Det er faktisk en af de ingredienser, der kan erstatte silikone, så når man bruger vores øjenserum, så kan den præcis det samme som et konventionel øjenserum.

Jette: Vi tror på, at det bliver fremtiden, og der har vi jo en kæmpe fordel, da vi startede med at være et naturligt brand. Vi er født bæredygtigt, så vi har aldrig tænkt over, at vi skulle gøre noget andet. Der er dog få ting, man ikke kan gøre med naturlige ingredienser endnu. Fx består 0,5 % af vores balsam af syntetiske ingredienser, for det er nødvendigt for, at håret bliver blødt.

Har I haft nogle udfordringer undervejs?

Jette: Vi var fra starten af enige om, at vi ikke ville udnytte verdens ressourcer, så derfor måtte vores signaturingredienser ikke være fra regnskoven eller andre sårbare steder. To af vores signaturingredienser er baobabolie og marualolie fra Afrika, og det særlige ved dem er, at de stammer fra træer, hvor man ikke kan forcere naturen. Træerne kan blive flere 1.000 år gamle, og så kan frugten først bruges, når den er moden og faldet til jorden.

Trine-Lise: Det var vigtigt for os, at der var knyttet nogle sociale projekter til vores produktion, så med baobabolien er der etableret et system, så dem der ejer baobabtræerne, får sin betaling inden høsten. Når frugten er moden, bliver den samlet sammen i sække og kørt til fabrikken. Her arbejder der lige mange mænd og kvinder, som alle får den samme løn, og det er naturligvis en leveløn.

Yrolí har ECOCERT COSMOS-certificeringen, så alle led i vores værdikæde fra producent til emballage bliver tjekket af en virksomhed i Frankrig, der også sikrer, at der ikke foregår børnearbejde. Det er dyrere, men vi skal være ansvarlige.

Hvad tænker I om anti-age?

Jette: Anti-age er godt til at forebygge rynker, men vi er pro-age, for vi vil ikke af med vores rynker. Vi har jo arbejdet et helt liv for at se sådan her ud, men vores rynker skal fremstå pæne og ikke være for dybe. Vi vil gerne slå et slag for, at modenhed er godt, for det betyder livserfaring og visdom. Skønhedsindustrien dyrker ungdommelighed, men det vil vi ikke være med til.

Trine-Lise: I gamle dage var ældre mennesker jo som guruer, og det var dem, man gik til for at få gode råd. Vi skal stoppe med at snakke alder ned og i stedet påskønne ældre kvinder. Det er en styrke at være kvinde, fordi vi er så gode til at mærke efter, hvad der føles rigtigt inde i os. Vi har en stærk intuition og en skarp hjerne.

Hvilken forskel gør I med Yrolí?

Jette: Hvis vi kan få folk til at købe mindre og dermed reducere det overforbrug, der er i branchen, så har vi gjort en reel forskel. Vi har et visuelt billede af en skuffe, der er proppet med produkter, og den vil vi gerne rydde op i ved at tømme den helt og så tilføje fire-fem effektive produkter.

Trine-Lise: Udover de føromtalte ingredienser så bruger vi også multebær, blåbær og hindbær, der er vilde bær i naturen fra Lapland. Alt er økologisk, så der er ikke nogen stoffer i, der kan skade miljøet, og så er det bionedbrydeligt, så det hele indgår i en livscyklus, og det giver bare så god mening, når vi snakker om en bedre fremtid.

Til sidst, hvad er så jeres bedste skønhedstip til andre kvinder?

At købe økologiske kvalitetsprodukter og så at integrere nogle rutiner, som du rent faktisk kan overholde i hverdagen.