Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

det sker i kroppen når du griner, immunforsvar, fordøjelse, smukkere hud
Foto: Getty

det sker i kroppen når du griner, immunforsvar, fordøjelse, smukkere hud

Hvad sker der i kroppen, når du griner?

Et bedre immunforsvar, sundere fordøjelse og smukkere udstråling. Det er bare nogle af de fordele, du får, når du griner. Eksperten giver dig 8 gode grunde til at trække på smilebåndet hver dag.

HVAD SKER DER EGENTLIG...

... MED DIN SMERTETÆRSKEL?
Når du griner udløser kroppen endorfiner, der virker som en form for narkotika for kroppen, hvilket kan betyde, at din smertetærskel øges. Undersøgelser viser, at hvor stærke præparater ikke har haft nogen effekt på smerter i kroppen, så har det hjulpet at grine sig fra dem. Det har selvfølgelig også den betydning, at når du griner, flytter du fokus fra det negative til det positive. Undersøgelser viser også, at 2 x 45 sekunders latter dæmper smerter i ca. en time og du kan grine dig fra spændingshovedpine, ryg- og muskelsmerter eller kærestesorger.

... MED DIT IMMUNFORSVAR? 
Når du griner, øger du antallet af de hvide blodlegemer og immunglobin A, der er med til at bekæmpe sygdomsbakterier. Derudover kan latter også reducere produktionen af hormonet kortisol og dermed virke lindrende på stress og depression. 

SE OGSÅ: Boost dit immunforsvar med C-vitamin

... MED DINE LUNGER? 
Et godt grin styrker din lungekapacitet, da du bruger lungernes fulde volumen, og samtidig bliver lungerne ventileret, hvilket giver plads til mere ilt. Det er rigtig godt for lungerne, da vi normalt har en tendens til kun at trække vejret overfladisk.

... MED DIN VÆGT OG DIN FORDØJELSE?
Der er lang vej, hvis du vil grine dig slank. Dog viser en amerikansk undersøgelse, at du kan tabe dig 2 kg på et år, hvis du griner 10 minutter om dagen. En anden undersøgelse viser, at du forbrænder omkring 40 kalorier ved at grine i 10-15 minutter. Når du griner, gavner du også din fordøjelse ved at massere de indre organer og øge blodgennemstrømningen til organer og muskler. Du udskiller også nogle enzymer i mavesækken, som kan være med til at beskytte mod mavesår.

SE OGSÅ: Fokus på dine tarme: Sådan spiser du dig til flad mave og bedre humør

... MED DIT BLODSUKKER?
Et godt grin kan også være med til at sænke dit blodsukker. Et forsøg har vist, at en gruppe mennesker, der så en sjov komedie, mens de spiste, havde et lavere blodsukkerniveau, end den gruppe mennesker, der ikke gjorde.

... MED DIT BLODOMLØB?
Der er intet som et godt grin, der kan få din puls til at stige og dermed dine blodåre til at udvide sig. Den øgede blodcirkulation styrker iltningen af hjertemuskulaturen, hvilket modvirker dannelsen af kolesterol i kranspulsåren og mindsker risikoen for blodpropper i hjertet. Når din puls stiger, øger du samtidig din kropstemperatur. Så har du svært ved at få varmen, er det bare med at grine løs.

SE OGSÅ: Fokus på dit hjerte: Gør din livsstil dig syg?

... MED DIN UDSTRÅLING?
Et smilende ansigt er bare mere imødekommende og tiltrækkende end et surt og alvorligt. Latteren øger blodtilstrømningen i hudens blodkar, og muskulaturen i ansigtet strammes op, når du griner. Latteren stimulerer også tårekirtlerne og giver dig mere levende øjne.

... MED DINE FØLELSER?
Latter styrker din livsglæde og gør dig mindre bekymret, hvilket smitter af på dem, du er sammen med. Latter er derfor med til at styrke din forbindelse til andre mennesker og ler du ofte, udvikler du en evne til at se det positive og morsomme i en situation. Hjernen reagerer i øvrigt automatisk på latter og smil, så når du trækker på smilebåndene udløser kroppen stoffer, der får dig til at føle dig godt tilpas.

SE OGSÅ: Spis dig glad med 6 sunde råvarer

SE OGSÅ: 10 sunde vaner, der booster lykkehormonerne 

SE OGSÅ: Spis dig til smuk hud med disse 11 fødevarer

EKSPERTEN

Hanne Gottlieb er uddannet NLP Master og har 16 års erfaring i latterkurser og latterevents. Hun er stifter af latterinstituttet, som indsamler og formidler viden om latterens helbredsgavnlige virkning på det fysiske, psykiske og sociale plan.
Hanne underviser i latteryoga, og personlig coaching, hvor emner som stress, sygdom, sorg og bekymring kan gøre det svært at le. Se mere på latterinstituttet.dk og på Latterens Verdensdag 2016.

Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil