Løbetræning

Få eksperternes 5 bedste løbetips

Sportsfolk, forfattere og forskere har givet deres bedste råd til, hvordan du bliver en bedre løber. Læs fem af de bedste her.

Magasinet Runner's World har samlet 101 gode løbetips fra eksperter af alle typer fra dedikerede løbere til forskere og forfattere.

Her får du vores fem udvalgte tip.

Tag tale-testen
Hvis du tager tale-testen, mens du løber, ved du, at du holder et jævnt tempo, som er godt at starte op på. Det er et tempo, hvor det er muligt for dig at tale med din løbemakker, men som ikke er langsomt nok til, at du ville kunne ramme de høje toner i en italiensk opera, lyder rådet fra redaktørerne på Runner's World.

Slap af
Når du løber, så husk af løsne op i kæben, slap af i skuldrene og ryst ind i mellem arme og hænder undervejs for at sikre, at de er afslappede, så du ikke bruger unødvendig energi og får spændinger, råder Dave Martin, ph.d. og træningsfysiolog.

Knus ikke ægget
I den samme boldgade – men ganske svært at undgå – lyder endnu et af rådene, at du skal forestille dig, at du løber med et æg i hver hånd, som ikke må gå i stykker. Man knuger typisk i hænderne, når man er træt, så knoerne bliver hvide, men løb i stedet med en let bøjet hånd, hvor tommelfingrene hvilker på dine fingre, lyder det fra redaktørerne på Runner's World.

Hold dig ikke tilbage for en "quickie"
Lidt har også ret må essensen være af dette råd. Hvis du kun har 15 minutter til at løbe i, så løb alligevel frem for at tænke, at det så ikke kan betale sig. 15 minutters løb er bedre end ingenting, ifølge Duncan Macdonald, der har været eliteløber.

Gå efter målet
"Brug løbekonkurrencer som motivation. Det er hårdt at holde et træningsprogram, hvis du ikke har et vigtigt mål i sigte". Sådan siger Bob Greene, personlig træner for talkshow-værten Oprah Winfrey.

Se de øvrige 101 bedste løberåd på Womenshealthmag.com.


Læs også: Optimer din løbetræning med 5 råd