-
Alexander Wessel Rasmussen og Ida Karstoft afslører: Vi er kærester
-
Laurids og Sofie afslører deres fremtidsplaner
-
Sofie takker nej til reklamejobs efter "Bachelerette"
-
Anton fra “Bachelorette” jubler: Nu er vi kærester!
-
To timer efter hjemkomst: Laurids tvunget til at rejse ud af landet
-
Det tænkte Sofie under kysset med Oliver
-
Winnie Topp efter operation: Giver status på helbredet
-
Hvor sødt! Sådan har Laurids og Sofie foreviget minderne fra "Bachelorette"
-
Petra forklarer: Derfor bliver "Bachelor" fravalgt til fordel for "Bachelorette"
-
Carl-Emil havde særlig kvinde med på rød løber
-
Simon om kærligheden efter "Bachelorette": Jeg har lidt kørende
-
Se alle billederne: Så vild var "Bachelorette"-finalen
-
Adam afviser Reddit-rygter
-
Mie og Adam gik fra hinanden efter seks måneder: Derfor taler de ikke sammen i dag
-
Adam blev væk fra finalefesten: Nu forklarer han årsagen
-
Gravide Mille Funk stråler på rød løber: Starter mødregruppe med Jenna
-
Sofie Martinusen afslører sød historie bag nyt look
-
Lauritz fandt kærligheden i flyet på vej hjem fra "Bachelorette"
-
Adam udeblev fra "Bachelorette"-finale: Nu reagerer Mie
-
Mie og Adam blev kærester efter "Bachelorette": Sådan går det i dag
Da Lærke Winther blev ramt af angst, lærte hun noget nyt om sig selv: ”Jeg tager det meget alvorligt”
Lærke Winther har været ramt af angst flere gange. Men hun har også lært, hvordan hun tager hånd om den svære, altopslugende følelse, så den ikke får overtaget i hende. Det fortæller skuespilleren i et stort interview med Hendes Verden.
Lærke Winthers angst begynder altid at ulme, når hun bliver udfordret. De svære følelser ligger konstant latent under overfladen og venter på, at hun er allermest sårbar, inden de slår til.
Det oplevede skuespilleren blandt andet, da hun i 2013 blev skilt fra sin eksmand og faren til sin datter, Billie. En periode, der for alvor rystede hende i sin grundvold, fortæller hun i et stort interview med Hendes Verden.
– Jeg havde taget så stort et spring og brudt vores familie op, og jeg var bange for, om jeg havde gjort det rigtige, og om jeg havde forvoldt min datter en masse sorg. Jeg fik nogle irrationelle angstanfald med tvangstanker, og det var rædselsfuldt. Jeg blev virkelig rystet over, hvor stærke kræfter, der er på spil i vores underbevidsthed, siger hun og fortæller, at hun endte med at tage medicin for at komme videre.
Ligesom en smerte
Angsten er siden blevet til et livsvilkår for Lærke Winther. Hun har lært at acceptere den og har fundet måder, hvorpå hun kan tackle den, så den ikke får taget i hende. Men hun ved også godt, at hun aldrig kommer til at opgive angsten helt.
– Når du har haft angst én gang, ligger det latent i dig, så den største kunst er ikke at være bange for den, for så inviterer du den ind. Du skal prøve at rumme angsten og vide, at du ikke dør af den. At det er en følelse, og den går væk igen. Ligesom en smerte.
For Lærke Winther handler det om at lytte efter, når hendes krop sender signaler og huske at tage pauser. Stres forværrer nemlig situationen, fortæller hun.
– Angsten har lært mig, at jeg ikke er en superkvinde, der bare kan klare alt, siger hun og tilføjer:
– Kan jeg mærke angsten er på vej, tager jeg det meget alvorligt. Jeg prøver at passe på mig selv ved at give mig ro og tid, for det tager tid at komme ovenpå igen.
Læs hele interviewet med Lærke Winther i Hendes Verden nr. 43. Her fortæller hun også om at have et anstrengt forhold til sin alder, om en særlig forbindelse til sin datter og om at finde den store kærlighed sent i livet.