Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Det er en god idé at spise sunde snacks igennem dagen - lys chokolade er desværre ikke i den kategori. Foto: Nimastock

10 tips - undgå at tage på mens du er gravid

Her er 10 gode råd til hvordan du undgår at tage ekstra meget på mens du er gravid.

1. Spis en god morgenmad

Hvis du hopper et måltid over, vil det bidrage til at du spiser ekstra meget senere på dagen. Du kan også risikere at blive svimmel om formiddagen. Eftersom du sover 6 til 8 timer på en nat uden at spise, har din baby brug for kalorier tidligt på dagen. Der er en teori der siger at gravide kvinder burde stå op om natten og spise. Jeg mener ikke at dette er nødvendigt, men prøv at spis en nærende morgenmad.

2. Planlæg dine måltider

Om morgenen er det en god idé at tænke over hvad du gerne vil spise hele dagen så du får fordelt dit kalorieindtag. Tag sunde snacks med på arbejde – det kan for eksempel være gulerodsstænger, frugt og fuldkorns kiks. Hvis du ikke planlægger hvad du vil spise, risikerer du at åbne dig selv overfor fristelser i løbet af dagen.

3. Vælg mad der har et lavt sukker- og fedtindhold og højt fiberindhold.

Frugt på dåse, for eksempel, er for det meste lagt i sukkerlage.

Læs etiketterne for at se fedt- og sukkerindholdet, især i salatdressinger. Hvis du vælger at spise noget med et højt sukkerindhold, så prøv også at spise noget nærende.

Du kan for eksempel drikke et glas mælk. Hvis du gør dette, undgår du højst sandsynligt at blodsukkeret stiger og dermed at fedtet lagres i depoterne. Det er også meget normalt at føle sult igen 20 minutter efter du har spist sukkerholdig mad fordi sukker stimulerer produktionen af insulin.

Fibre gør dig mættere og hjælper til at fjerne ekstra fedt.

4. Kog, bag eller damp din mad

Selv når du tager på restaurant, så spørg hvordan din mad er forberedt. De fleste restauranter vil imødekomme dine behov.

5. Sørg for at du er mæt, når du køber ind.

Lav en indkøbsliste så du kan modstå impulsive indkøb

6. Spis før du tager til en fest eller andre sociale arrangementer.

Jo mættere du er når du ankommer, jo mindre er chancen for at du bliver fristet til at spise noget du egentlig ikke vil have.

7. Smugl frugt ind i biografen

Jeg kan garanterer dig for at alt hvad du køber i en biograf nok har et højt indhold af fedt, sukker eller begge dele.

Planlægger du forud, sparer du også penge.

8. Drik mindst 8 glas vand om dagen

At være dehydreret bliver ofte forvekslet med at være sulten. Hvis du spiser alle dine vitaminer og stadig er sulten, skal du muligvis bare drikke noget mere vand.

9. Undgå folk der vil have dig til at overspise

Folk elsker at opfordre gravide kvinder til at spise alt det de selv gerne vil have, men ved at de ikke burde spise. Det er naturligt. Men du må ikke spise for at glæde nogen. Du kan stadig være høflig, og sige tak men nej tak!

10. Spis med omtanke, og nyd hver en bid!

Undersøgelser viser at når en person spiser sammen med andre mennesker, er der en tendens til at man spiser næsten 750 kalorier mere end når man spiser alene.

Forskere kobler dette sammen med at man lettere kommer til at spise uden at tænke over hvad man spiser.  Prøv denne spise-meditation: Tag en bid mad og tyg på det 50 gange før du synker. Læg mærke til hvordan maden smager og læg mærke til hvor mæt du føler dig efter denne ene bid.
Jo langsommere du spiser, jo mindre mad vil du spise og du vil samtidig nyde maden mere.

Kilde: www.pregnancy.org

LÆS OGSÅ: Er dit mellemnavn hormonella? 

LÆS OGSÅ: Tips til at forkæle din gravide krop

LÆS OGSÅ: Motion du må dyrke som gravid

Se, hvad vi ellers skriver om: Gravid og Børns sundhed