Barnets udvikling 14 måneder
SPONSORERET indhold

14 måneder - Morsyg/farsyg

Det er en god idé, at mor engang imellem ikke er hjemme, så far kan tage over. Eller omvendt. Med tiden skal sol og vind nok blive delt lige.

Af: Uddrag fra bogen Tumlingekalenderen Foto: Getty Images
18. feb. 2009 | Børn | Vores Børn

Morsyg/farsyg

I perioder kan barnet være moreller farsyg. Hvis det er morsyg, og mor ikke er tilstede, kan far fint bruges, men træder mor ind, er det kun hende, der dur. Det er vigtigt ikke at tage det personligt eller som et nederlag.

Det er ikke fordi, barnet kasserer én af jer, men simpelthen et nødvendigt skridt mod øget frigørelse. Prøver man at tvinge barnet til at forholde sig lige meget til begge forældre, risikerer man at gøre barnet dybt ulykkeligt og forlænge perioden med ensidig tilknytning. Det er en god idé, at mor engang imellem ikke er hjemme, så far kan tage over. Eller omvendt. Med tiden skal sol og vind nok blive delt lige.

Sprog

Det er meget forskelligt, hvordan sproget udvikles. Mange børn kan ved etårsalderen sige enkelte ord som for eksempel: hej, nej, mor, far. Men barnet kan forstå meget af det, I siger, og det vil med glæde udføre enkelte ”ordrer,” såsom at hente sine sko eller en bamse. Dette kaldes for passivt sprog. Stimulér udviklingen af dit barns sprog ved at tale om alle de ting, der er i barnets hverdag og fortæl, hvad de hedder, for eksempel: ”Her er din kop,” ”Nu får du dine sko på.” Jo mere du gentager ordene, jo lettere vil det være for dit barn at huske dem.

Hjælp tumlingen med at tumle

Jeres barn har brug for meget plads for at øve sig i at kravle, gå, løbe og hoppe, så prøv at lave lidt plads i stuen. Hvis I ikke har plads til, at barnet kan boltre sig dér, hvor I bor, kan I for eksempel gå ud i gården, i haven, i parken eller i skoven.

Hjælp barnet til at kravle op og ned ad for eksempel møblerne, og sæt dig også på gulvet og lad ham/hende bruge dig som klatreredskab – børn elsker det. Lav kolbøtter på en madras eller i sengen, hvor I støtter hovedet og svinger barnet rundt, og giv svingture og leg andre tumlelege. Når barnet bliver svinget rundt, udvikler det rum- og retningssansen, som for eksempel også styrker senere udvikling af læseevnen.

Svømmehal

Det er godt for børn at vænne sig til at være i vandet, og selv om nogle i perioder kan være bange for det, er også små børn generelt glade for at komme i svømmehallen. De nyder fornemmelsen af bevægelighed og frihed i vandet, og det udvikler også deres motorik.

Find en svømmehal med varmtvandsbassiner, ellers bliver barnet hurtigt for koldt. Det varme bassin er ofte også et lille og mere trygt miljø. I kan lege, synge og pjaske i vandet, men det skal være hyggeligt og sjovt og foregå fuldstændigt på barnets præmisser.

Sang og musik

Syng gerne for dit barn. Det er ikke vigtigt, at du er god til det. Jeres barn elsker bare at høre de samme sange igen og igen. I kan låne børne-CD’er på biblioteket. De er dejlige for barnet at lytte til og giver jer inspiration til nye sange, I selv kan synge. Spil også nogle af de CD’er, I selv hører, og del jeres egne musikglæder med jeres barn.

Sang udvikler barnet sprogligt, fordi det hører de samme ord og sætninger igen og igen og lærer dem at kende. Det er også sjovt, når I synger sange med fagter til, for eksempel ”Lille Peter Edderkop.” Barnet vil hurtigt lære fagterne, og det er sjovt for jer begge to.

Bestil tid til vaccination

Ring til jeres læge og bestil tid til MFR-vaccination (Mæslinger, Fåresyge og Røde hunde). Vaccinen skal gives, når barnet er 15 måneder og igen, når det er 12 år. Vaccinen består af levende, svækket virus, og barnet kan en til to uger efter vaccinationen få symptomer, der i mild grad minder om sygdommene. De fleste bivirkninger drejer sig om feber, snue, eller udslæt. Det smitter ikke.

Egocentrisk

Den lille tumling er normalt ret egocentrisk. Det er ikke noget, barnet vælger, men simpelthen et udviklingstrin, hvor det ikke forstår, at der er andre synsvinkler end dets egen. Det kan give mange sammenstød både med jer og med jævnaldrende børn.

Legetøj, som er i brug, er for eksempel mere spændende for barnet, fordi det kan se, hvordan det bruges, end legetøj, der bare ligger uden at blive brugt. Derfor flår barnet gerne legetøj ud af hænderne på et andet barn, uanset om det tilhører den ene eller den anden, og uanset om den anden var i gang med en god leg. Det er en læreproces for barnet at forstå, at man ikke bare kan rage til sig og sætte sig selv forrest. I skal prøve helt enkelt at forklare jeres tumling, at det må lære at vente lidt, at den anden også har et behov, og også kan blive ked af det. Og så kan I for eksempel finde noget andet legetøj til jeres barn.

Gynge

Børn elsker at gynge. Det er sjovt og spændende og kilder dejligt i maven. Det er også godt for udviklingen af barnets balanceevne og rumog retningssans, at balancecentret (i det indre øre) stimuleres. I kan sætte en babygynge op indendørs, i loftet eller eventuelt i en overkarm i en dobbeltdør. Pas på, at gyngen ikke kan støde ind i noget, når den gynger. Vær sikker på, at den sidder rigtig godt fast. I babygyngen vil barnet have en bøjle hen over maven, så det ikke falder ud.

Med Tumlingekalenderen får I meget af det samme som i Babykalenderen – nu til barnet fra 1-2 år. Men udfordringerne bliver nye: I skal til at forholde jer til opdragelse, grænser og værdier både i forhold til barnet, hinanden og andre. Tumlingekalenderen hjælper jer på turen.