Barnets udvikling 22 måneder
SPONSORERET indhold

22 måneder - Styrk dit barns selvværd

Af:: Uddrag fra bogen Tumlingekalenderen Foto: Getty images
18. feb. 2009 | Børn | Vores Børn

● Vind lidt sovetid om morgenen

Mange små tumlinge vågner meget tidligt. De er meget friske og har lyst til at lege. Hvis det er før klokken 6, vil det for de fleste føles som tortur, og I vil ikke have meget lyst til at lege. Prøv at lægge noget legetøj eller bøger i sengen eller ved siden af på et bord, så barnet kan nå det igennem tremmerne. Ofte vil jeres barn kunne underholde sig selv et stykke tid, og I kan sove ”lidt” længere.

● Mareridt

Omkring toårsalderen kan barnet jævnligt have mareridt om natten. Barnet vågner op og græder voldsomt. Det skyldes, at barnets fantasi sammen med den sproglige udvikling tager nogle voldsomme ryk, og at verden er meget stor for den lille hjerne. Det hjælper som regel ikke at snakke fornuft til barnet, da det ikke er helt vågent. Tænd lyset, og prøv bare at lægge din hånd på barnet, og tal kærligt, eller tag barnet op.

● Styrk dit barns selvværd

Vi forældre er ofte meget optagede af, om vores tumling er lige så hurtig og dygtig som de andre børn til at kravle, gå, tale, spise, blive renlig og så videre. Og den samme opmærksomhed på vores barns udvikling kan fortsætte: Om det godt og hurtigt nok lærer at synge, gynge, tegne, cykle, spille fodbold, læse, stave, regne og så videre i en uendelighed.

Vi er ofte hurtige til at rose barnet, når det lykkes med noget nyt og alt for hurtige til at bekymre os, hvis der er et felt eller fem, hvor vores barn ikke er helt så langt fremme i skoene som vennernes børn. Denne type opmærksomhed retter sig mod barnets præstationer og dets mulige indfrielse af vores forhåbninger og forventninger.

Når barnet glad stikker et papir med farvede streger op foran os og siger: ”Se (min tegning), mor,” svarer de fleste af os typisk noget a la: ”Sikke, en flot tegning, hvor er du altså dygtig.” Men barnet viser den ikke, fordi det vil have ros for, hvor flot tegningen er, eller for hvor stort et teknisk fremskridt, den er i forhold til den forrige tegning.

Det er for at dele glæden, for at indvie os i den historie, tegningen gemmer, og for selv at blive set. Vi bør i stedet vise vores interesse og for eksempel bede om at høre, hvad det er for en historie, tegningen fortæller. Vi bør glæde os sammen med barnet over dets aktivitet – ikke over præstationen.

Forskellen på de to typer opmærksomhed – på præstationen versus aktiviteten – betyder meget for barnets udvikling. Fokuserer vi på, om barnet er godt eller dårligt, hurtigt eller langsomt, kan barnet i bedste fald opbygge selvtillid – hyppigere miste selvtillid. Fokuserer vi på at se vores barn, som det er – dele oplevelser uden at vurdere dem – og elske det med alle de langsommeligheder, det også rummer, så opbygger barnet selvværd, uanset hvordan det præsterer eller ikke præsterer. Det føler sig elsket og vil derfor turde kaste sig over nye udfordringer uden frygt for fiasko.

● Hold dine aftaler og vær ærlig

Hvis du vil gøre dig noget håb om, at dit barn skal holde aftaler med dig og andre, må du også holde dine egne aftaler med barnet. Du er den rollemodel, dit barn lærer alting af. Hvad far og mor gør, er det rigtige i barnets øjne. Så hvis du vil kunne stole på dit barn, skal det også kunne stole på dig. Og sådan skal det selvfølgelig være. Det er hårdt og utrygt for barnet, hvis det gang på gang oplever, at I ikke holder jeres ord, og I risikerer lige så stille at miste jeres barns tillid.

Selvfølgelig går det galt nogle gange, vi kommer til at sige noget, vi fortryder; vi henter senere i vuggestuen, end vi sagde. Vi kan ikke lige leve op til det, vi lovede eller aftalte. I sådan nogle situationer skal man være ærlig, indrømme at man ikke gjorde som lovet og sige undskyld. Så lærer dit barn også, at det er okay at fejle, bare man udtrykker ærligt, at man er ked af det. Svigter du slemt engang imellem, kan det måske hjælpe at gøre noget ekstra rart for at gøre det tydeligt, at det her var en fejl fra din side.

● Spejlbillede

Barnet vil nu kunne genkende sig selv i spejlet og på billeder, der er taget for nylig. Lad barnet stå foran et spejl, og snak om forskellige kropsdele. ”Se, der er din næse” og så videre. Jeres barn vil elske at se på sig selv. Prøv også at se på nye fotos – nu kan jeres barn genkende sig selv på billeder.

22-23 MÅNEDER

 ● Rollemodeller

Barnet vil begynde at lege ”rollelege.” Det kan for eksempel være at lege at hælde kaffe op i en kop til dig, putte en dukke i seng, lade som om det sover og så videre. Barnet kan lege mange rollelege alene men vil synes, det er sjovt, hvis du leger med engang imellem.

I vil opleve, at barnet begynder at kopiere ting, I gør. Og når der begynder at komme lidt mere sprog, vil det også begynde at sige de ord, I siger meget. Det er en speciel oplevelse pludselig at høre jer selv i barnets mund. Og det er ofte en god lejlighed til at grine lidt af jer selv!

● Undgå at ”lyve”

Mange forældre kommer til at lyve uden at ønske det, og det kan nemt have skadelig effekt. Helt banalt kan man, for eksempel når barnet skal vaccineres, finde på at fortælle, at det ikke vil gøre ondt. Blot for at berolige det og komme af sted til lægen uden modstand. Men vaccinationen gør jo ondt. Og ved at have ”løjet” kan man skade tillidsforholdet til barnet, og barnet kan, hvis den slags tillidsbrud gentager sig, opbygge en følelse af generel utryghed og usikkerhed. ”Jeg kan ikke stole på det, far og mor fortæller mig.”

Med Tumlingekalenderen får I meget af det samme som i Babykalenderen – nu til barnet fra 1-2 år. Men udfordringerne bliver nye: I skal til at forholde jer til opdragelse, grænser og værdier både i forhold til barnet, hinanden og andre. Tumlingekalenderen hjælper jer på turen.