Fra baby til badutspringer

Fra baby til badutspringer

Når dit lille barn efterhånden stavrer sikkert omkring på de korte ben, vil det næste skridt være at få fuld kontrol over kroppen. Læs her, hvordan du hjælper dit barn med at lære at hoppe, løbe og danse.

Din lille etårige rocker med let bøjede ben til musikken. Din tumling letter med stor anstrengelse i et lille hop fra stuegulvet, og din toårige løber selvsikkert af sted, mens du lidt bekymret afventer, om det nu går godt.

I løbet af de første 18 måneder af babys liv bliver musklerne gradvist stærkere, knoglerne hærder, og den del af hjernen, der styrer bevægelsen, modnes.

Omkring toårsalderen er de sensomotoriske og motoriske nervebaner næsten modne, hvilket betyder, at barnets bevægelser bliver mere præcise og styret af viljen.

Når barnet først har lært at stå og gå, kommer fremskridtene hurtigt, selv om det er meget forskelligt, hvordan små børn griber de fysiske udfordringer an. Nogle børn er forsigtige, mens andre synes frygtløse og kan finde på at klatre højt op uden at tænke over, hvordan de kommer ned igen. Mindre fald og sår på knæene er helt almindelige i de første par år.

At turde bruge sin egen krop giver barnet selvtillid, og vores bevægelsesapparat og sanserne ligger til grund for vores generelle udvikling, bevidsthedsdannelse og identitet. Efterhånden som dit lille barn opnår mere kontrol over kroppen, øges selvtilliden, og det tager nogle store spring. Pludselig kan dit barn gå sikkert, hoppe på flad fod og køre på trehjulet cykel, og en rigtig lille badutspringer indtager hjemmet.

På de næste sider kan du læse, hvordan dit barn udvikler sig…

CA. 18 MÅNEDER:

HVAD KAN DIT BARN?

• Kan stå på én fod med støtte og gå med en bred, vraltende gang.

• Kan bruge fødderne til at skubbe sig frem på en cykel.

• Kan komme op og ned ad trapper på hænder og knæ.

• Da barnet har lettere ved at sætte i gang end ved at standse, er det tilbøjeligt til at fare fra sted til sted og synke ned, når det standser.

• De fleste børn kan starte, stoppe og skifte retning, mens de går.

HVAD KAN DU GØRE FOR AT STYRKE OG STØTTE DIT BARN?

• Lad barnet gå ved siden af barnevognen, så det får bedre mulighed for at udforske omverdenen.

• Hjælp barnet med at bruge alle sine sanser. Når I går tur, så gør opmærksom på ting, I ser, og lyde, I hører, og mærk vinden i ansigtet.

• Hjælp barnet med at lege, uden at du selv tager over, og lad det udforske verden.

• Lad barnet øve sig i at kravle på trapper, men hold ekstra øje, indtil den nye færdighed er lært.

CA. 24 MÅNEDER:

HVAD KAN DIT BARN?

• Kan klatre op på en stol, løbe og klatre op ad trapper ved at holde i gelænderet, lege i et lavt klatrestativ, skubbe og trække legetøj med hjul og standse og samle legetøj op uden af falde forover.

• Går med mindre udtalt vralten, efterhånden som balancen forbedres, og kan både tale og bære ting samtidig med at gå.

• Prøver måske at hoppe, men løfter sig endnu ikke fra gulvet.

• Indtil toårsalderen kan barnet være lidt hjulbenet, fordi de bløde knogler gør, at benene buer udad.

HVAD KAN DU GØRE FOR AT STYRKE OG STØTTE DIT BARN?

• Giv barnet skubbe- og trækkelegetøj for at forbedre dets balance og koordination samt evne til at planlægge bevægelser.

• Stil skrøbelige ting uden for barnets rækkevidde, så der er fri bane til at udfolde sig.

• Hold godt øje med barnet på legepladsen, da selvtilliden kan være større end evnerne.

• Husk, at barnet har brug for variation i sine bevægelser, da musklerne stadig hurtigt bliver trætte. Afvekslende leg er bedre end lange gåture.

CA. 2-3 ÅR:

HVAD KAN DIT BARN?

• Hopper og går op og ned ad trapper med én fod ad gangen uden nødvendigvis at holde i gelænderet.

• Er klar over, hvad der er sikkert, og hvad der er farligt.

• Kan selv tage sit tøj af og hjælpe til med at få det på.

• Kan selv vaske og tørre sine hænder.

• Tegner og maler med store bevægelser og kan tegne en cirkel og trække en linje.

• Sociale lege bliver stadig vigtigere. Barnet kan ‘eksplodere’ i aktivitet, hvis andre børn er til stede.

HVAD KAN DU GØRE FOR AT STYRKE OG STØTTE DIT BARN?

• At gå på lave mure, gynge, klatre, rutsche ned og rulle rundt fremmer balanceevnen.

• At fare af sted, hoppe ned fra trappetrin og stoppe og starte, mens man bliver jagtet rundt i haven ved tagfat, udvikler muskelstyrke og færdigheder.

• Godt legetøj: Byggeklodser, perler, tog og togbane, fingermaling, farver og papir, musikinstrumenter, simple puslespil, gynge, sandkasse, biler, bolde, scooter, trækvogn, modellervoks.

• Støt barnet i at være så selvhjulpent som muligt. Ved af- og påklædning lærer barnet for eksempel meget om, hvordan dets krop fungerer.

CA. 3-4 ÅR:

HVAD KAN DIT BARN?

• Løber, stopper og starter uden at falde.

• Farer pludseligt frem, galopperer af sted og sjipper.

• Løfter fødderne højt og imødegår stødet ved spring og hop.

• Går op og ned ad trapper ved at træde skiftevis med fødderne.

• Elsker at kravle op og hoppe ned igen fra lav højde.

• Går på tåspidser.

• Kan gribe en bold med to hænder og kaste en lille bold fremad med en hånd.

• Afprøver mange balancemuligheder og cykler uden støttehjul.

• Smidigheden styrkes, og der er fart på det meste af tiden.

• Elsker at løbe og prøve at fange nogen og vil hele tiden løbe om kap til det næste træ og balancere på den næste mur.

• Har ikke meget lyst til at være i ro.

HVAD KAN DU GØRE FOR AT STYRKE OG STØTTE DIT BARN?

• Boldspil som fodbold, grib bolden eller boccia (brug strandsæt) forbedrer barnets balance- og koordinationsevne.

• Godt legetøj: små værkstedssæt, byggeklodser, perler, fingermaling, ler, tavle og kridt, sandkasse, tromme, fløjte og xylofon, bolde og kugler, trehjulet cykel med anhænger, farver, malebøger, saks.

• Forældre/barn-gymnastik kan være en god mulighed for at udfordre barnets evner.