Pengedagbog blomster
SPONSORERET indhold

Pengedagbog: Lisbeth er sprunget ud som iværksætter

Lisbeth har kastet sig ud i en ny karriere som havedesigner, og ugens økonomi og tidsforbrug viser, at det koster både timer og penge at få stablet en ny karriere på benene.

Af: Redaktionen Foto: Getty Images Grafik: Ditte Breineberg

• Indkomst: 29.000 pr. md/før skat
  • Boligtype: Villaejer
  • Antal beboere i husstanden: 2
  • Husleje: 7.000 kr./mdl.
  • Faste udgifter: 8.000 kr.
  • Rådighedsbeløn: 12.000 kr.
  • Gæld: Har et billån og boliglån
  • Formue: Opsparing

Mandag

Kl 6: Jeg vågner tidligt og går i gang med at lave morgenmad og skrive på en ansøgning til et løntilskudsjob, hvor der er frist i dag kl 12.

Frokost / eftermiddag: Jeg skriver ansøgningen færdig. Derefter besvarer jeg mails og laver en videodagbog til et projekt, som jeg er med i på RUC, hvor et hold forskere undersøger, hvordan ledige har det under covid-19. Resten af dagen arbejder jeg på min iværksættervirksomhed.

Mandagens forbrug: 0 kr.

Tirsdag

Kl 6.30: Jeg står tidligt op og laver morgenmad til min mand og jeg selv.

Formiddag: Jeg har et netværksmøde med en direktør på et lokalt museum fra kl. 12.30 og forbereder mig på det. Derefter tager jeg til mødet. Efter mødet tager jeg rundt i den lokale by og uddeler flyers for min nye iværksættervirksomhed.

Kl. 14.00: Jeg bestiller en færgebillet til Molslinjen til 449 kr., da jeg skal til et møde i København på torsdag.

Kl 19.00: Vi spiser på den lokale cafe. Maden betales af min mand.

Tirsdagens forbrug: 449 kr.

Onsdag

Kl 6.30: Jeg står op som sædvanligt og laver morgenmad til min mand og jeg selv.

Resten af dagen: Bliver brugt foran computeren, hvor jeg forbereder mødet i København om torsdagen. Derudover planlægger jeg et blogindlæg til min hjemmeside og skriver jobansøgninger. Jeg har modtaget en æske med kosttilskud til en pris af 238 kr. som jeg betaler. Da jeg ikke er hjemme de næste par dage, overfører jeg 450 kr. til min mand til indkøb, som han ordner, mens jeg er væk.

Onsdagens forbrug: 688 kr.

Torsdag

Morgen: Jeg står tidligt op og forbereder køreturen til København. Jeg skal sejle fra Aarhus kl. 9 og er i land på Odden kl 10.15. Jeg har selv brød og kaffe med. Derefter kørsel til København.

Frokost: Virksomheden, som jeg mødes med, giver frokost. Jeg parkerer hos venner på Frederiksberg.

Eftermiddag / aften: Efter mødet kører jeg til Ringsted, hvor jeg spiser middag og overnatter hos gode venner.

Torsdagens forbrug: 0 kr.

Fredag

Morgen: Jeg spiser morgenmad sammen med min veninde og bestiller en buket til hende via Interflora.

Frokost / eftermiddag: På vejen hjem køber jeg Børsen og betaler broafgift via BroBizz. Efter hjemkomsten køber jeg ind til weekenden.

Fredagens forbrug: 1.149 kr.

Lørdag

Om lørdagen er vi hjemme og hygger i hus og have. Vi holder et kursus i haven knyttet til min start-up-virksomhed, hvor der er lidt udgifter til kaffe og brød. Min mand betaler takeaway til aften.

Lørdagens forbrug: 118 kr.

Søndag

Morgen: Vi starter dagen med morgenbrød og er hjemme.

Eftermiddag: Vores søn kommer på besøg for at få ordnet småting ved sin bil.

Aften: Jeg laver to-retters middag baseret på de indkøb, der er foretaget om fredagen.