5 opskrifter på lækker solskins brunch
SPONSORERET indhold

5 opskrifter på lækker solskins brunch

Det er så hyggeligt at samles med venner og familie i weekender og ferier og spise en dejlig brunch. Og på en lun dag, kan brunchen sagtens nydes udenfor. Så hvorfor ikke starte en dejlige solskinsdag på luksusmaner med en lækker solskinsbrunch, der både indeholder frisk frugt, hjemmebag og hjemmelavet koldskål?

Af:: Lone Kjær Foto: Columbus Leth
13. maj. 2022 | Mad | BoligLiv

Her får du opskrifterne på: 

yoghurt.jpgHjemmelavet frugtskyr

Til 4 personer

Nok verdens bedste frugtyoghurt og supernem at lave.

Tid: ca. 10 min.

500 g bær, f.eks. jordbær, hindbær og blåbær
1 banan
8 dl skyr naturel
korn af 1 stang vanilje
lidt flormelis
frisk mynte
__________

1. Skyl og rens frugten. Skær bananen i små tern. Bland frugten sammen, og tag fra til pynt.

2. Kom resten af frugten i en blender, og kør til en frugtmos. Rør frugtmosen med skyr og vaniljekorn. Smag evt. til med lidt flormelis.

3. Fordel frugtskyren i glas, og top med resten af frugten. Pynt med frisk mynte.

TIP: Ønsker du en mere flydende konsistens, kan du i stedet for skyr bruge yoghurt naturel.

brunchbrød.jpg

Brunchbrød a la foccacia

1 stort brød

Et stort morgenmadsbrød med lækkert fyld. Perfekt til brunch.

Tid: ca. 20 min. plus hæve- og bagetid

5 dl vand
½ dl olivenolie
50 g gær
200 g fuldkornsdurummel
400 g italiensk hvedemel (tipo 00)
15 g flagesalt
250 g cherrytomater
4 kviste rosmarin
1 pakke parmaskinke, ca. 70 g
4 æg
lidt olivenolie
flagesalt
__________

1. Hæld vandet i en skål sammen med olien. Opløs gæren heri. Tilsæt fuldkornsdurummel, hvedemel og salt, og ælt dejen rigtig godt sammen. Dejen skal være flydende. Stil dejen tildækket til hævning i ca. 1 time.

2. Læg bagepapir i en ildfast form (ca. 25 x 30 cm) eller en bradepande. Vælt dejen over i formen. Tryk den forsigtigt ud, så den passer i størrelsen til formen. Lad dejen hæve tildækket et lunt sted i ca. 1 time.

3. Tænd ovnen på 225 grader. Lav små fordybninger i dejen med fingrene.

4. Fordel tomater, hakket rosmarin og skinke i dejen. Dryp lidt olivenolie på overfladen, og drys med lidt flagesalt. Bag brødet i ca. 15 min.

5. Tag hurtigt brødet ud af ovnen, lav 4 fordybninger, og slå æggene ud heri. Bag brødet i yderligere 5-10 min., til det er gyldent og æggene er bagt. Lad brødet afkøle i formen.

nøddechokolade-smør.jpg

Nøddechokolade-smør

1 stort glas

Har du først smagt den hjemmelavede nødde-chokolade-smør, er du afhængig for livet.

Tid: ca. 20 min. plus bagetid

100 g hasselnødder
150 g mørk chokolade, f.eks. med salt
2½ dl fløde
50 g saltet smør
__________

1. Kom hasselnødderne på en bageplade, og bag dem i ovnen ved 160 grader i ca. 20 min., til de er gyldne, og skallen er nem at nulre af. Afskal nødderne, og afkøl dem. Blend nødderne til hasselnøddemel.

2. Hak chokoladen, og kom den i en skål. Kog fløden op, og rør den i chokoladen under omrøring. Rør godt, til chokoladen smelter. Tilsæt smør skåret i mindre stykker, og lad den smelte i chokoladeblandingen.

3. Vend til sidst hasselnøddemelet i massen, og rør, til chokoladesmørret er ensartet. Hæld i et glas, og opbevar på køl.

ciabattaboller.jpg

Ciabatta mysliboller

12 stk.

Nemme, sprøde og lækre med masser af fuldkorn.

Tid: ca. 20 min. plus hæve- og bagetid

5 dl vand
25 g gær
2 tsk. salt
1 tsk. sukker
100 g grovvalsede havregryn
100 g 3-kornsflager
400 g durummel
50 g rosiner
50 g nødder, f.eks. mandler, valnødder og hasselnødder
lidt grovvalsede havregryn til drys
__________

1. Hæld vandet i en skål, og opløs gæren heri. Tilsæt salt, sukker, havregryn og 3-kornsflager.

2. Ælt durummel i dejen lidt ad gangen, og rør dejen længe – ca. 10 min. i en røremaskine, eller så længe du har kræfter. Til sidst tilsættes rosiner og hakkede nødder. Stil dejen tildækket til hævning et lunt sted i ca. 1 time.

3. Form dejen skødesløst til boller, og læg dem på en bageplade med bagepapir. Lad bollerne hæve ca. 30 min.

4. Pensl bollerne med vand, og drys med grovvalsede havregryn. Bag bollerne ved 225 grader i ca. 20 min.

koldskål.jpg

Koldskål med flødeskum og rabarbersauce

4-6 personer

Uhm! Sød og frisk på samme tid.

Tid: ca. 30 min.

Rabarbersauce:
500 g rabarber
2 dl vand
125 g sukker
korn af 1 stang vanilje
½-1 spsk. kartoffelmel til jævning

Koldskål:
korn af 1 vaniljestang
1 bæger pasteuriserede æggeblommer (2 stk.)
125 g sukker
2½ dl piskefløde
¾ liter kærnemælk
skal og saft af 1 ubehandlet citron
__________

1. Skær rabarberne i små stykker a ca. 2 cm. Kom rabarber, vand, sukker og vaniljekorn i en gryde, og kog i ca. 5 min.

2. Hæld de kogte rabarber til afdrypning i en sigte. Pres saften godt ud af rabarberne. Afmål saften – du skal bruge 3 dl. Tilsæt evt. lidt vand.

3. Varm rabarbersaften op. Rør kartoffelmel med lidt koldt vand. Rør jævningen i saften, mens den endnu er varm, men den må endelig ikke koge. Hæld rabarbersaucen i en kande.

4. Pisk æggeblommer med sukker og vaniljekorn til en luftig æggesnaps.

5. Pisk flfløden til let skum. Vend flødeskum og kærnemælk i æggesnapsen, og smag koldskålen til med reven citronskal og saft. Server koldskålen med rabarbersauce.

SE MANGE FLERE LÆKRE OPSKRIFTER TIL EN DEJLIG BRUNCH HER 

Anbefalet til dig