Demna Gvasalia erstatter Alexander Wang
SPONSORERET indhold

Designtalent overtager prestigefyldt post hos Balenciaga

Den nye kreative direktør Demna Gvasalia skal tage luksusmærket i en helt ny kunstnerisk retning.

Foto: Courtesy
07. okt. 2015 | Mode | Eurowoman

Efter tre år som kreativ direktør hos Balenciaga, fratræder Alexander Wang nu sin stilling, og overlader den varme stol til 34-årige Demna Gvasalia, der får ansvaret for brandets kollektioner og image. Den nyudnævnte kreative direktør er endnu ikke lige så kendt i offentligheden som sin forgænger, der ved siden af sin position hos Balenciaga har drevet sit succesfulde brand i eget navn, og ofte viser sig frem i pressen med sine berømte venner som Kate Moss, Kanye West og Cara Delevingne.

LÆS OGSÅ: Her er de nye luksusdesignere, du skal kende

Demna Gvasalia er født i Georgien, og studerende oprindeligt international økonomi på universitetet i Tbilisi, indtil han fulgte sit rette kald, og valgte at starte på Det Kongelige Kunstakademi i Antwerpen. Her fik han en kandidatgrad i modedesign i 2006, og siden har han både arbejdet for Margiela i otte år, mens Martin Margiela stadig var en del af brandet, ligesom han i 2014 for en kort stund var senior designer for Louis Vuittons ready-to-wear kollektioner til kvinder inden han lancerede sit eget brand Velements det samme år.

LÆS OGSÅ: 11 typer: Det siger dine sneakers om dig

Designeren er kendt for sin eksperimenterende og avantgardistiske stil, og adskiller sig derfor markant fra den linje Balenciaga kørte under Alexander Wang, der mere havde fokus på et tilgængeligt og til tider sporty udtryk. Om udnævnelsen af Demna Gvasalia siger CEO for Balenciaga Isabelle Guichot i en pressemeddelelse:

–Det er mig en stor glæde, at byde Demna Gvasalia velkommen som kreativ direktør for Balenciagas kollektioner. Han har hurtigt udviklet sig til at være det bedste valg for mærkets nye kunstneriske retning. Med hans brug af teknikker, hans ekspertise og viden inden for mode og hans innovative og gennemtænkte tilgang, har Demna Gvasalia en unik vision af designerens rolle i dag, hvilket i høj grad minder om den vision Cristobal Balenciaga (grundlægger af Balenciaga red.) havde. Jeg er sikker på, at han vil få stor succes med at omfavne Balenciagas kerneværdier og udvikle dem i harmoni med tidens globale ændringer.

Demna Gvasalia driver sammen med sin bror og flere af deres venner mærket Vetements, som er kendt for sit klassiske tøj, der er inspireret af mandegarderoben med anderledes proportioner og snit. I arbejdet her har modescenen for alvor fået øjnene op for designerens energiske talent, og Demna Gvasalia har da heller ikke tænkt sig at forlade designposten hos Vetements til fordel for den franske modegigant.

Lige som Alexander Wang, vil Demna Gvasalia fortsætte med at designe til sit eget brand ved siden af stillingen som kreativ direktør hos Balenciaga, og netop denne arbejdsfordeling har Alexander Wang flere gange udtalt, var meget svær for ham, da han skulle pendle mellem Paris og New York. Det slipper Demna Gvasalia dog for, da både Vetements og Balenciaga har hovedsæde i Paris.

LÆS OGSÅ: "Da jeg havde en kæreste, spurgte ingen mig, om jeg var glad"

Også endnu højere oppe i hierakiet lyder der rosende ord til Demna Gvasalias kreative talent, da François-Henri Pinault, der er præsident og CEO hos Kering, der ejer Balenciaga i en pressemeddelelse tilføjer:

–Demna Gvasalia har en unik tilgang til professionen, karakteriseret ved en sociologisk observation af garderobens essentielle bestanddele, og den måde hvorpå han bliver ved med at være ydmyg og fokuseret i sit kreative arbejde. Jeg er sikker på, at han vil lede Balenciaga mod en succesfuld fremtid.

Alexander Wang kom til Balenciaga i 2012, da Nicolas Ghesquière forlod modehuset efter 15 år i stolen for at fortsætte sin karriere hos Louis Vuitton. Hans sidste kollektion som kreativ direktør for Balenciaga blev vist frem til den parisiske modeuge i fredags, nu skal Demna Gvasalia så overtage den prestigefyldte stilling og give Balenciaga et helt nyt udtryk.

Hvordan den nye kollektion vil komme til at se ud, må de nysgerrige modeelskere vente med at se til foråret, når Demna Gvasalias design vil blive præsenteret til modeugen i Paris i marts 2016. Vil du sikre dig nogle af de styles, Alexander Wang har designet for Balenciaga, kan brandet herhjemme købes i Illum.

LÆS OGSÅ: "Hvorfor er der ikke nogen, der fortæller danskerne, hvordan danskerne er?"

LÆS OGSÅ: Nyt regntøjsbrand går efter at være mere eksklusivt og ungt

LÆS OGSÅ: 10 ting, jeg har lært om at være nyuddannet og arbejdsløs