Saks Potts
SPONSORERET indhold

"Vi har altid været fascineret af pels, fordi det er ekstravagant og praktisk"

BarndomsveninderneCathrine Saks, 22, ogBarbara Potts, 21, lancerede i efteråret 2013 mærket Saks Potts bestående af en pels i fire farver. Den unge designerduo er aktuel med sin tredje kollektion, der både omfatter kimonoerog et samarbejde medKopenhagen Fur.

Foto: Andreas Houmann
03. maj. 2015 | Mode | Eurowoman

Hvordan opstod ideen?
- Der var helt klart et hul i markedet. Vi gik selv og ønskede os en pels i en smuk farve, som ikke var en typisk minkpels, og startede ud med en pels i flere farver. Siden er vores kollektion vokset, og i den seneste har vi bl.a. arbejdet sammen med Kopenhagen Fur. Vores filosofi har fra starten været, at man skal kunne mikse vores styles med alle mulige stilarter, samtidig med at de er tidløse og kan bruges både forår, sommer, efterår og vinter, til fest, i Netto eller i skoven. Af samme årsag arbejder vi ikke i sæsoner, men nummererer i stedet vores kollektioner.

Hvad er kendetegnende for Saks Potts?
- I den første kollektion lavede vi pelse i vaskebjørn i de fire farver, som vi bedst selv kunne lide, og senere arbejdede vi med aqua- og bærnuancer. Vi er rigtig glade for stærke farver, materialer og teksturer, og så kan vi godt lide at lave noget, som er anderledes. Det kan sagtens være tidløst og klassisk, men man skal vende sig om efter det på gaden. Vaskebjørnspels har en smuk tekstur, og farven changerer, fordi spidserne og underhårene er forskellige. Vi har altid været fascineret af pels, fordi det er ekstravagant og praktisk og har holdt os varme siden stenalderen.

Hvorfor har I valgt at satse på et enkelt produkt?
- Da vi startede op, var al vores fokus på det ene produkt, som vi ønskede at lave i en god kvalitet og i et design, som vi selv kunne lide. Vi har siden hen fået at vide af vores kunder, at de synes, det er rart, at der ikke er så meget at vælge imellem. Vi udvider selvfølgelig, men vi forhaster os ikke og går ikke på kompromis med kvalitet og design. Vores tempo er stille og roligt, og vi kommer aldrig til at lave noget, bare fordi det er kutyme.

LÆS OGSÅ: "Gå efter en af sæsonens største tendenser i denim for et mere cool udtryk"

Hvordan har I taklet den pludselige succes?
- Vi er mega glade for den succes, der er kommet ud af det, vi har lavet, og vi er imponerede over, hvor stærkt det er gået. Bare det, at vi bliver interviewet til Eurowoman, er noget, vi aldrig turde have troet på. Det er en kæmpe støtte, at vi har hinanden, fordi det er rart at kunne dele glæderne med en, der ved, hvad man går igennem. Og så er vi gode til at huske hinanden på, når der sker noget fedt. Som da vi i vinter var i Paris for at aflevere vores første leverance til Colette. Det var en drøm, der gik i opfyldelse, og en fuldstændig surrealistisk oplevelse. Vi var helt oppe at køre og huskede hinanden på, hvor heldige og privilegerede vi er.

Hvad er det næste skridt for Saks Potts?
- Det er et kæmpe ønske fra vores side at komme til udlandet. Colette var begyndelsen og har uden tvivl åbnet døre til andre store butikker i udlandet. Under modeugen i Paris havde vi lejet os ind på et værelse på Hôtel Costes, hvor vi skabte et hyggeligt og eksklusivt Saks Potts-univers. Vi var dernede med vores gode veninde og model Clara Medina, som gik rundt i kollektionen for de indbudte indkøbere og presse. Det var vores måde at skille os ud på.

Hvad er hemmeligheden bag jeres succes?
- Vores Saks Potts-crew, som vi kalder det, har været helt afgørende. Lige fra begyndelsen havde vi dygtige folk omkring os, som troede på vores idé. Fx vores fotograf Oscar Meyer og vores artdirector Salem Charabi, som har været inde over det visuelle udtryk. Deres æstetik passer til vores, vi komplementerer hinanden godt, og deres forståelse for Saks Potts er helt unik. Derudover har vi skabt et produkt, som vi har formået at få ud til et bredt og ungt publikum. Vi har mødt mange forskellige typer, der aldrig har gået med pels eller farver før, men som går med en fra Saks Potts. Det er mega fedt at rykke ved folks grænser på den måde.

LÆS OGSÅ: Verdens bedst betalte catwalkmodel går på pension

Hvad har jeres netværk betydet?
- Det har betydet alt. Vi har begge knoklet i forskellige jobs som bl.a. modeassistent, assisterende booker og model og har derigennem mødt mange mennesker. Derudover er gode familier, venner og kærester, som har støttet og hjulpet, når de kunne, været et godt netværk. Vi er også privilegerede at have veninder, som mange ser op til stilmæssigt, og som har hjulpet os med at gå med vores ting og dele billeder på Instagram.

Hvad er jeres bedste iværksættertips?
- Allervigtigst er en god idé, som man brænder for. Derudover er det vigtigt at alliere sig med mennesker, der er dygtige til det, de laver, og som kan supplere på de områder, hvor man ikke selv er stærk. Der kommer mange problemer hen ad vejen, men hvis man forbliver positiv, optimistisk og tror på det bedste, kommer man efter vores overbevisning rigtig langt.

LÆS OGSÅ: Norse Projects lancerer kollektion til kvinder   

LÆS OGSÅ: Her er forårets 6 stærkeste tendenser

LÆS OGSÅ: Så mange typer kan én model ligne