Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Foto: Getty

Sådan undgår du stress efter ferien

Måske kender du følelsen af at komme tilbage på job – og bare have lyst til at tage på ferie igen, når du ser bunkerne på skrivebordet. Men med lidt forberedelse kan du faktisk undgå svedige håndflader og efterferie-stress.

1. BEGYND MIDT PÅ UGEN

Langt de fleste begynder deres ferie en fredag eftermiddag. Og begynder efter ferien på en mandag. Men faktisk er det en stor fordel at vende tilbage til arbejdet midt på ugen. Hvis du begynder en onsdag, så er der kun tre arbejdsdage, inden weekenden melder sig. På de tre dage kan du nå i ro og mag at danne dig et overblik, svare på mails og tale med dine kolleger. Det er særdeles effektivt, fordi du herefter føler dig mere klar til at gå i gang med en ”fuld uge”, og det overblik du har dannet dig, vil være en ressource fremover.

2. PLANLÆG FORLÆNGEDE WEEKENDER

Vores krop og psyke fungerer bedst, hvis vi starter langsomt op. Derfor er det en god idé, at planlægge to-tre forlængede weekender med en til to ugers mellemrum efter ferien. Gerne hvor du holder lørdag, søndag og mandag fri. Det forhindrer, at du, alt for hurtigt efter din ferie, bliver hektisk og ryger tilbage i den travle hverdag. Samtidig fastholder du fokus på, at ikke alt i dit liv handler om arbejdet.

Læs også: 9 tips til at gøre hverdagen til en fest

3. EFTERLAD OPGAVER

De fleste knokler som vanvittige op til en ferie for at rydde skrivebordet. Men faktisk er det ikke en dum ide at efterlade nogle opgaver. Det kan være en fordel at have opgaver liggende, som du kan overskue, og som du kan glæde dig til at kaste dig over.

4. HOLD TRE UGERS FERIE

For at kroppen når at komme ned i gear, og for at du når at komme i balance med dig selv, er det vigtigt, at du holder tre ugers ferie i sammenhæng.

5. TAG TILLØB TIL FERIEN

Brug to uger op til din ferie som tilløb. Det kan forebygge, at du skal bruge den første uge af din ferie på at ligge syg. Det sker nemlig ofte, når vi efter en stresset og travl hverdag kommer ned i gear. Når vi er stressede, så bliver vores immunsystem gearet op, men når vi går på ferie, så skruer kroppen ned for det hele, og så kan vi opleve det, man kalder snydeinfluenza i begyndelsen af ferien. 

 

6. SE ARBEJDET MED NYE ØJNE

Det er efter ferien, og inden du ryger ind i den gamle rytme, at du skal lave ændringer. Derfor er ferien oplagt at bruge på at se dine mål, dit arbejde, dine rutiner og vaner med nye øjne.

7. HUSK AUTOSVAR

En fyldt mailboks kan stresse de fleste. Derfor er det vigtigt, at du sætter autosvar på din mail. Skriv gerne, at du vender tilbage med svar i løbet af 14 dage efter din ferie. Så behøver du ikke presse dig selv til at reagere på samtlige mails i løbet af de første dage.

8. PLANLÆG KALENDEREN

Det er vigtigt, at du inden ferien har planlagt din kalender, så der ikke venter store og krævende møder, arrangementer og deadlines de første dage på arbejde.

9. VÆR IMPULSIV

Du skal naturligvis planlægge din ferie, så du får mest muligt ud af den med de bedste oplevelser. Men samtidig er det vigtigt, at der er plads til at være impulsiv. I vores arbejde og dagligdag er vi bundet op på tid, Men når vi holder ferie, er det vigtigt at undgå det for at bryde med travlheden og for at kunne mærke efter. Det giver en positiv reserve i psyken, som du kan have glæde af længe efter din ferie.

10. DROP OVERARBEJDE

Det kan være fristende at begynde efter ferien med et par ekstra lange arbejdsdage for at indhente det forsømte. Lad være med det - det giver typisk bagslag og tapper dig hurtigt for energi. Hold nogle helt almindelige arbejdsdage eller tag gerne lidt tidligere fri - så føles overgangen fra ferie til hverdag heller ikke så hård.

Om eksperten

Einar Baldursson er arbejdspsykolog og lektor ved Center for Arbejds- og Organisationspsykologi på Aalborg Universitet.

Se, hvad vi ellers skriver om: Stress og Sund livsstil