Tjek hvor (u)sund din travle livsstil er

Foto: Mew Tjek hvor (u)sund din travle livsstil er

sundhedstip

Tjek hvor (u)sund din travle livsstil er

Lærke Nordentoft, 33, er en travl mor til 4 børn, som cykler til alting, men samtidig spiser slik hver dag - se hvad eksperten siger til hendes sundhed her.

Mine spisevaner
– Jeg spiser havregryn og ruggryn, blandet med mælk og sukker, til morgenmad og et stykke grovbrød med ost til formiddag. Til frokost er det rugbrød med pålæg. Om eftermiddagen spiser jeg noget slik eller chokolade. Jeg spiser altid snask om eftermiddagen. Til aftensmad spiser jeg alt fra raw food til old school medisterpølse. Jeg tænker meget over at få masser af grøntsager til aftensmaden. Jeg drikker vand til aftensmaden ellers mælk i løbet af dagen og omkring tre kopper kaffe. Når ungerne er puttet, høvles der slik ind igen. Jeg drikker meget, meget sjældent. Hver 2. eller 3. måned drikker jeg til en fest, og drikker så til gengæld så meget, at jeg bliver meget påvirket.

Bentes kommentar
– Rug til morgenmad er rigtigt godt, for det giver muligvis en beskyttelse mod cancer. Og igen, der er plads til at spise slik og chokolade, hvis man spiser sundt i øvrigt. Slik i sig selv er ikke farligt. Jeg mener også, at det er en skrøne, at man skal spise jævnligt for at have et stabilt blodsukker. Man får f.eks. højt blodsukker af at spise kogte gulerødder, ligesom et æble kan få dit blodsukker til at stige mere end et stykke chokoladekage. Kodeordet er her at have trænede muskler, der kan forbrænde, det du spiser. Men angående forbrænding, så vejer Lærke ingenlunde for meget. Med hensyn til alkoholen, så er der ikke noget usundt i at drikke en genstand om dagen, men der findes mange andre måder at holde blodkarrene vitale på. Til gengæld er det aldrig sundt at drikke meget på én gang, for så opstår der risiko for alkoholskader. Det er de høje promiller, der giver skader på organerne. Mit råd er derfor at fordele genstandene mere end Lærke gør.

LÆS OGSÅ: Dét mener sundhedseksperten om din vaner

Mit søvnmønster
– Jeg går i seng mellem kl. 22-23 hver aften og står i hverdagene op kl. 5.50. Jeg føler mig kortvarigt træt, når vækkeuret ringer, men kommer hurtigt i gang.

Bentes kommentar
– Motion øger konditionen, og det betyder helt konkret, at vi dagen igennem bliver mindre trætte. Motion giver også bedre humør og styrker dermed det mentale velbefindende.

Min største uvane
– Jeg spiser slik og chokolade hver dag og har ikke dårlig samvittighed over det, for jeg hygger mig med det, og synes, det smager super godt. Jeg er også festryger til den der fest, jeg kommer til hver 2. eller 3. måned.

Deltag i ALT for damernes kvindeløb 2013

Bentes kommentar:
– Slik er okay, fordi Lærke er slank og ellers spiser sundt, men festrygeriet skal hun lægge på hylden. For det første fordi man ikke kan sige, at hun ryger så lidt, at der ikke sker skade. Der er ingen tærskel for, hvor lidt man kan ryge uden skader. For det andet er selv festrygning et uheldigt signal at sende til sine børn.

Mine motionsvaner
– Jeg går en tur med hunden på omkring 12 kilometer mindst en gang om ugen. Generelt går jeg meget, og da vi ingen bil har, cykler jeg også til alt. Jeg svømmer en gang om måneden og løber en gang hver anden uge. Jeg pisker også rundt med mine fire børn hele tiden. Desuden bevæger jeg mig også rigtigt, rigtigt meget og får sved på panden under hver vagt på jobbet. Det er hårdt fysisk arbejde at skifte fire senge i træk og løfte og støtte patienter.

Bentes kommentar:
– Det er godt at gå meget og røre sig meget på jobbet og i hverdagen, men jeg er i tvivl om, hvor tit Lærke får pulsen helt op. Hverdagsmotionen styrker stofskiftet, forebygger type 2 diabetes og forhøjet kolesterol. Men pulsen skal op for at få en effekt på hjerte og kredsløb og dermed kondition. Hun vil have glæde af struktureret motion 2-3 gange om ugen á en halv time, hvor der virkelig trænes igennem.

Om jeg udfordrer hjernen?
– Der er mange ting at tage stilling til hver dag på mit arbejde, og der er ikke plads til at tage de gale beslutninger, så der kommer hjernen i sving. Jeg køber også hver uge kryds- og tværsblade. Jeg har nærmest et afhængighedsforhold til at løse kryds og tværs.

Bentes kommentar
– Kryds og tværs er en god måde at udfordre hjernen på. Og det er praktisk altid lige at kunne hive bladet frem i modsætning til at skulle sætte bestemte aftener af til et aftenskursus i italiensk. Lærke skal bare huske at løse sværere og sværere kryds og tværs'er, så hjernen virkelig bliver udfordret.

Min generelle livsindstilling
– Jeg er næsten overdrevent positiv i min tilgang til nye ting. Jeg vil gerne "lege" med – især hvis det indebærer noget socialt.

Bentes kommentar:
– Det, der ser ud til at betyde noget for vores livskvalitet og dermed sandsynligvis også vores livslængde, er venner, netværk og en mening med livet. At Lærke er udadvendt og frisk på impulsive, sociale oplevelser giver hende en masse positive oplevelser, der ryger direkte ind på glædeskontoen.

LÆS OGSÅ PÅ FITLIVING.DK: Sådan spiser du dig i form

Om kvinden og eksperten

Hvem:
Lærke Nordentoft, 33 år, sygeplejerske og ejer firmaet Ko-Be, der handler med hendes opfindelse – kopholdere til barnevogne. Gift med Jacob og mor til Vibe, 13 år, Konrad, 7 år, Rumle, 3 år og Viggo, 1 år. Bor i villa i Brønshøj.

Fysiske fakta: 180 cm høj, vejer 66 kg.

Om eksperten:

Bente Klarlund Pedersen er professor og overlæge på Rigshospitalet. Hun har skrevet utallige bøger og artikler om sundhed og motion, bl.a. “Elsk at løbe” med Tor Rønnow, “Sandheden om sundhed” og “Skridttællerbogen”. Hun er desuden sundhedsbrevkasseredaktør på Politiken og én af verdens førende forskere inden for emnet motions betydning for kroppens sundhedstilstand.