Slankeblog

Foto: Private

Slankeblog

Slankebloggeren: Derfor går jeg online med mit vægttab

Tabe 20 kilo, kunne løbe 10 kilometer indenfor 16 uger og komme tilbage i sadlen som spinningsinstruktør. De tre målsætninger tilhører 30-årige Charlotte Wozniak, og hvor mange andre højest ville fortælle sin familie og nærmeste veninder om ens planer, så har hun valgt at dele det med hele verden.

Fit-mom.bloggersdelight.dk opdaterer Charlotte Wozniak dagligt med billeder og indlæg om sin kost, krop og kur.

Og netop disse emner hitter på de digitale platforme. Hvis du googler ’slankeblogs’ får du over 13.000 hits, og hvis du søger på hashtagget 'vægtab' på Instagram kommer der over 7000 billeder og videoer frem. Det undrer ikke Anders Colding-Jørgensen, der er psykolog med speciale i internettet. Ifølge ham, egner slankekure sig yderst godt til blogmediet.


- Der handler om, at det er projekt, man går i gang med, og der kan en blog jo fungere som en dagbog. Det er en proces, som man godt vil dele med andre. Når man laver en blog om det, så fanger bordet jo også. Ens bestræbelser bliver socialt forankret, og man samler de forskellige dage i den her forandringsrejse, så man også selv kan gå tilbage og se, hvor langt man er nået.


Ingen hjælp at hente online
Selvom sundhed og slankekure er i høj kurs online, så var det netop manglende inspiration på internettet, som fik Charlotte Wozniak til at oprette sin blog.


- Jeg stod over for et kæmpe projekt, der hed at komme i form efter fødslen, og jeg var inde på internettet for at finde en, jeg kunne blive inspireret af. Men jeg fandt ikke nogle, der stod i helt samme situation. Jeg fandt et par kendte, men det var bare ikke det samme. Jeg ville egentlig bare gerne finde en, der var ligesom mig. En der lige var blevet mor og som stod over for de samme udfordringer, når man har sådan en lille med på slæb.


Da hun ikke fandt, hvad hun søgte, tog hun sagen i egen hånd, og i november sidste år blev de første digitale spadestik til bloggen taget. Stille og roligt blev de sporadiske indlæg daglige, og samtidig kom der opdateringer på Facebooksiden og oploadet fotos på Instagram-kontoen, som også blev oprettet i forbindelse med projektet. Og at køre tre platforme på én gang, er en hel naturlig måde at drive en blog i dag, forklarer Anders Colding-Jørgensen.


- Meget af indholdet på en blog flyttes over på en Facebookside eller andre sociale platforme. Folk er på Facebook i forvejen, så det dukker op i deres feed, når der er nyt indhold på bloggen.


På Charlotte Wozniaks Instagram-konto kommer der hver dag et nyt foto, hvor der i billedteksten er en henvisning til bloggen. Det samme sker på Facebook.


- Jeg har både lavet en Instagram, en blog og en Facebookside, og det hele kører jo sammen for at ramme flest mulige modtagere.


Uden læserne ingen blog
Det er netop læserne ude bag skærmene, som også er en af grundene til, at hun oprettede bloggen. Til dagligt arbejder Charlotte Wozniak som butikschef i en Matas, hvor hun har ansvaret for 29 medarbejdere. Indtil august måned er kunderne og kollegaerne skiftet ud med bleskift og babytid med datteren Alba, der kom til verden sidste år.


- Til hverdag arbejder jeg normalt meget med at skulle motivere, lede og fordele. Derfor ved jeg, at jeg plejer at være god til at have en positiv indflydelse på folk, Så jeg håber på, at gejsten, energien og troen på, at jeg kan de her ting, selvom der måske er langt til målet, kan smitte af på andre folk.


Hver uge opdater hun, hvor meget hun har tabt sig. Derudover lægger hun også proces-billeder på, så folk kan følge med i udviklingen. Det var en grænse, der skulle overskrides, men hun håber, at billederne er med til at motivere andre.


- Hvis jeg bare var åleslank, så var det måske ikke så spændende. Men i og med, at folk kan se, at jeg også har noget at kæmpe med, så håber jeg, at det bliver mere personligt, og de får lyst til at følge med.



Lysten til at læse med er, ifølge Anders Colding-Jørgensen, også en klar faktor for, hvorvidt bloggeren gider opdatere med fotos og indlæg.


- For at en blog opleves som en succes, så er det rigtig vigtigt med noget respons. Bloggerne bruger enormt meget tid på at skrive indlæg, så derfor er det selvfølgelig frygtelig kedeligt, hvis ingen gider læse med eller skrive en kommentar.


Boom i onlineslank
Det kommer ikke bag på fysiolog og foredragsholder Jacob Søndergaard, der dagligt blogger om træning og ernæring på sin egen hjemmeside, at blogs om sundhed og kure hitter online. Han ser det som en naturlig udvikling, at vores træningsdagbøger er blevet digitale.

- Der er inden for de sidste år kommet meget fokus på sundhed og træning. I og med, at så meget anden interaktion er rykket på internettet, så er slankekure det selvfølgelig også.

Ifølge ham, så har det foregået i lang tid. Men der er en afgørende grund til, at det bliver mere omtalt i dag.

- Man har mulighed for at dele sin blog via andre sociale medier, og derfor er det tydeligere, at det finder sted. Man kan f.eks. dele det på Facebook, og så er der flere, der ser det. I stedet for, at man fortæller sine veninder om ens projekt over et cafebesøg, så deler man det via de sociale medier.

Bloggen dør ikke
Den 23. januar sætter Charlotte Wozniak sig igen på spinningscyklen som instruktør. I marts måned skal 10 kilometers løb være en realitet. Og inden den 18. august, hvor barslen slutter, er hun 20 kilo lettere. De tre mål skal være gennemført, men det betyder ikke, at Fit-mom bliver begravet. Tværtimod.


- Jeg vil bestemt blive ved med at blogge. Jeg er allerede begyndt at overveje, hvad det er, jeg skal i gang med, når de her tre mål er nået.


Et af målene er allerede fastlagt, og er du nysgerrig for at finde ud af, hvad det er, så kan du læse om det lige her.    

 

Fakta