Selvværd
Foto: Alamy

Sådan lærer du at tale pænt til dig selv i spejlet

5 råd til at elske din krop igen.

"Men jeg vejer 10 kilo for meget, jeg ér i dårlig form, og mine bryster hænger efter, efter at jeg har ammet. Skal jeg så bare sige, at det er i orden?

- Mit svar er: Ja, det skal du! siger psykolog Kisser Paludan til ALTfordamerne.dk. Hun har skrevet bogen "Elsk den du er", der udkommer 28. maj.

- Det er sådan, du ser ud, og det må du elske her og nu. Det betyder ikke, at du ikke må gå på kur, men tanken bag skal altid være kærlig og ikke hård, siger hun.

Er du som de fleste andre kvinder, scanner du sikkert nådesløst din krop for deller, når du står foran spejlet efter et bad og giver dig selv en alt for hård medfart, når dine yndlingsjeans er begyndt at stramme. Vi har tidligere spurgt eksperter, hvorfor vi er så kritiske over for vores eget spejlbillede – det kan du læse mere om i artiklen "5 grunde til at du taler grimt til dig selv i spejlet".

LÆS OGSÅ: 7 sundhedsråd du absolut ikke skal følge

Der er mange gode grunde til at begynde at tale pænt til dig selv: Et sundere liv, et varigt vægttab og et bedre selvværd er bare nogle få af dem. Her får eksperternes råd til, hvordan du lærer at holde af din krop igen.

1. Bliv mere nærværende
- Det første step er at blive bevidst nærværende i dit liv. Lav f.eks. en kort meditation hver dag eller husk at trække vejret i løbet af dagen, så du får fornemmelsen af at være i forbindelse med dig selv, siger Kisser Paludan.

Er du ikke bevidst, kører din hjerne på automatpilot, og du er ikke opmærksom på alle de grimme tanker, der flyver igennem dit hoved, når du skælder dig selv ud. Læs her, hvordan du lærer at mediterer.

2. Iagttag dine tanker – og luk munden på de kritiske af dem
Læg mærke til, hvilke tanker der flyver igennem dit hoved, og hvornår de, der kritiserer din krop, dukker op.

- Det er meget vigtigt, at du løbende iagttager dine tanker, så du kan spotte, når du tænker dårligt om dig selv. Derefter skal du erstatte den dårlige tanke med en kærlig tanke. Hvis du fanger dig selv i at kigge dig i spejlet og tænke; "hold kæft, du ser fed ud i den kjole", kan du med det samme opdage det og skifte tanken ud med; "du ser smuk ud!", siger Kisser Paludan.

- Hvis du begynder at lytte til dine tanker, vil du blive chokeret over, hvad det er, du siger til dig selv. Når du er begyndt at høre, hvad det er, du siger, kan du begynde at overveje, om ville du sige dette til en anden kvinde eller et barn, siger Anne-Grete Hav Hermansen, der er psykoterapeut og coach ved Alfa-Omega Instituttet og forfatter til bogen "Hvad er du værd?".

Og svaret er forhåbentligt nej, du ville sandsynligvis aldrig kunne finde på at tale så grimt til andre, som du taler til dig selv. Hvis ikke du får skiftet de negative tanker ud med positive, begynder de at styre dig og destruere dit selvværd. Sure, kritiske tanker kan du ikke bruge til noget, så beslut dig for, at du ikke vil lytte til dem mere.

LÆS OGSÅ: 11 klassiske fælder der gør dig tyk på jobbet

3. Sig "jeg elsker dig" til dig selv
Klæd dig af og stil dig nøgen foran et spejl, kig dig selv i øjnene og sig til dig selv: "Jeg elsker dig!"

- Tit kan det være meget sværere, end hvis du skal sige det til en anden, siger Kisser Paludan.

- Det er lidt grotesk, at vi er så blufærdige omkring relationer til os selv. Send kærlighed til alle de steder, du plejer at fordømme på din krop. Hvis du synes, dine lår er for fede, skal du ae dem og sende kærlighed til dem og sige til dig selv, at du er god nok for at prøve at løsne op for det ukærlige mindset, du har haft, siger hun.

Hun anbefaler, at det er en øvelse, du udfører hver dag.

- Vær sikker på, at du har kontakt til gulvet du står på, så du har jordforbindelse og kig dig selv i øjnene, så du føler, du har kontakt med dig selv. Fuldstændig som hvis du ser et andet menneske i øjnene.

4. Vis dig selv kærlighed
Du skal ikke ændre dit syn på din krop med tankerne alene. Gør ting for dig selv i kærlighed for at vise dig selv, at du elsker dig.

- Når du går i bad, skal du sørge at smøre dig selv ind i creme som en kærlig ting, du gør for dig selv. Når du tager tøj på, så vælg noget du føler dig godt tilpas i. Sig til dig selv, det er i orden, du tager noget på, du føler dig smuk i. Og sig til dig selv, når du har taget tøjet på: "Hvor ser du godt ud. Du er smuk, du er lækker, du er sexet!" siger Kisser Paludan og fortsætter:

- Vær hele tiden er opmærksom på, hvad der er drivkraften bag det, du gør. Spørg: "Er det kærligt det her eller er det hårdt, det jeg gør ved mig selv?".

LÆS OGSÅ: 9 oversete tegn på stress

5. Tænk over, hvorfor andres opfattelse af dig er vigtig
Overvej, hvorfor det betyder noget, hvad andre mennesker tænker om dig. Betyder det overhovedet noget?

- Vi har allerede fra barn oplevet, at det er vigtigt for os, at andre kan lide os. Både i forhold til at være med i en gruppe, og i forhold til at finde en partner. Det ligger dybt i os. Helt tilbage i urtiden kunne vi ikke overleve uden at være med i en gruppe. Det kan vi godt i dag, men vi er jo sociale væsner, der gerne vil være sammen med andre, siger Anne-Grete Hav Hermansen.

Når du spørger dig selv, hvorfor det er vigtigt for dig, vil du måske finde ud af, at du har nogle overbevisninger om, at du bliver nødt til at være mere tiltrækkende for at andre kan lide dig, eller at du skal være slankere for at få en kæreste.

- Det er overbevisninger, som du tror, er sandheder. Spørg dig selv, om det virkelig passer. Giv slip på dem og beslut dig for, at du ikke gider tro på de overbevisninger. Så kan du begynde at terpe en ny overbevisning om, at du er god nok, siger Anne-Grete Hav Hermansen.

LÆS OGSÅ: Her er 11 råd mod stress – som virker

LÆS OGSÅ: 13 effektive råd: Sådan holder du op med at overspringshandle

LÆS OGSÅ: 10 ting du kan gøre i stedet for at træne

Se, hvad vi ellers skriver om: Psykologi