Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Selfie
Foto: iStock Vi kommer til at poste færre kaffekopper og morgenmadstallerkner på sociale medier i 2017, mener forsker.

Brug af sociale medier

5 bud: Sådan kommer du til at bruge sociale medier næste år

Vi kommer til at poste færre kaffekopper og morgenmadstallerkner på sociale medier i 2017. I stedet vil vi i højere grad lægge fokus på de store livsbegivenheder og livets mindre polerede sider, mener forsker i sociale medier Lisbeth Klastrup, som her giver sine bud på, hvad der kommer til at præge år 2017 på de sociale medier.

Danmark er et af de lande i verden, hvor brugen af sociale medier er allermest udbredt. Knap 77 pct. af den del af befolkningen, der er over 12 år, har en profil på et socialt medie, ifølge Danmarks Statistik. 

Vi bruger dem alle sammen forskelligt, men der er alligevel nogle gennemgående trends, som de fleste, der bevæger sig på de sociale medieplatforme, formentlig har bemærket. I 2013 var selfien for eksempel så allestedsnærværende, at ordet blev kåret som The Oxford Dictionaries "Word of the Year".

LÆS OGSÅ: Her er årets mest googlede ord i Danmark

Vi har bedt Lisbeth Klastrup, som er forsker i sociale medier på IT Universitetet i København, om at komme med sine bud på, hvad der kommer til at præge vores adfærd på sociale medier i det kommende år:

1. Se! Se! Se!

Visuelt indhold vinder frem i 2017 på sociale medier, mener Lisbeth Klastrup. Foto: Snapchat

Ifølge Lisbeth Klastrup kommer vi til at få mere og mere visuelt indhold på sociale medier i 2017 – og vi vil også i stigende grad vende os mod sociale medieplatforme, som er visuelt orienterede, for eksempel Instagram og Snapchat.

– Instagram, Snapchat og Pinterest har jo rigtig godt fat i den yngre målgruppe og det, tror jeg, at vi kommer til at se endnu mere af til næste år. Der kommer også til at være mere visuelt indhold på Facebook – 360 graders billeder og livevideo får en større plads i nyhedsstrømmene. Billeder og video er jo ekstremt hurtigt at publicere og afkode. Og det er en fordel, at det kan tale til brugere på tværs af sprogbarrierer og til brugere, som ikke er så stærke skriftligt, siger hun.

2. Fra aktive brugere til passive forbrugere

Er det ved at være slut med feriebilleder på Facebook? Foto: iStock

 

I Facebooks begyndelse baserede konceptet sig i høj grad på, at brugerne selv lagde en masse indhold ud: De delte billeder, statusopdateringer og skrev beskeder til hinanden på hinandens "vægge". Men det er vi på vej væk fra, mener Lisbeth Klastrup. Og når vi selv poster mindre, vil der i stedet blive mere plads til indhold fra virksomheder, politikere og mediehuse i vores feeds.

– Vi er begyndt at bruge sociale medier til at få vores nyheder, melde os til begivenheder og koordinere, hvem der skal med til fest, i stedet for at bruge dem til selv at lægge en masse indhold ud. Det får konsekvenser på den måde, at der kommer til at blive mere og mere tredjepartsindhold, altså indhold fra nyhedsmedierne og fra aktører som for eksempel politikere, fremfor indhold fra vores egne venner og familie, siger hun og tilføjer:

– Det er også derfor, at Facebook er begyndt at pushe det her med, at man skal "dele sit minde fra for tre år siden" og sådan nogle ting. Det er en måde, hvorpå de kan forsøge at "lokke" os til igen at sende mere af vores eget indhold ud i nyhedsstrømmen.

LÆS OGSÅ: 11 ting der trendede i 2016 – hvor mange genkender du?

3. Færre kaffekopper og flere fødselsdage

Vi får formentlig færre kaffeopdateringer i 2017, er Lisbeth Klastrups bud #coffee #blackcoffee #monday #butfirstcoffee. Foto: iStock

Hun mener i det hele taget, at vi i 2017 kommer til at se færre "hverdagsopdateringer" med kaffekopper og brunchtallerkner, og at brugerne på sociale medier i stedet vil fokusere på de store livsbegivenheder i deres opdateringer:

– Jeg har observeret, at folk er begyndt at lægge færre ting ud, men så til gengæld fokuserer på at lægge noget ud, når der virkelig sker noget stort. Hvor vi tidligere har haft mange af de der "Nu drikker jeg kaffe"-opdateringer, vil vi nu i højere grad holde os til at poste, når vi har fået børn, er blevet gift, er blevet skilt eller har fået nyt job. Det er de store livsbegivenheder, som folk vælger at dele. Færre kaffekopper og flere fødselsdage.

Vi er ved at være trætte af den polerede virkelighed på især Instagram, siger Lisbeth Klastrup. Foto: iStock

4. Mindre poleret virkelighed

Vi er ved at være trætte af den polerede virkelighed på især Instagram, siger Lisbeth Klastrup. Foto: iStock

I løbet af 2016 har vi set flere kendte som ukendte brugere på sociale medier, som har taget afstand fra den polerede version af virkeligheden, der fremstilles på medierne – særligt på Instagram. Og det kommer vi til at se mere af i 2017, mener Lisbeth Klastrup. 

– Der er helt klart en frustration over, at folk kun deler de positive aspekter af deres liv. Og måske særligt på Instagram. Men nu begynder vi at se en tendens til, at folk også skriver, hvis de har fået en alvorlig sygdom eller deler, hvis der er noget, der virkelig går dem på. På et medie som Snapchat, som bliver mere og mere populært, ser vi også, at brugerne netop optræder mere som "sig selv" og er mere afslappede i deres kommunikation, fordi de helt selv kan styre, hvem de taler med.

Hvor vi tidligere har haft mange af de der ”Nu drikker jeg kaffe”-opdateringer, vil vi nu i højere grad holde os til at poste, når vi har fået børn, er blevet gift, er blevet skilt eller har fået nyt job.
Lisbeth Klastrup

5. Anonyme netværk vinder frem

Næste år kommer vi til at se flere netværk, hvor vi kan få lov at være os selv, uden at stå frem med vores egne navne og data, mener Lisbeth Klastrup. Foto: iStock

I 2017 vil vi se fremgang for sociale netværk, som tilbyder brugerne anonymitet, samtidig med at de kan være sociale – for eksempel som på appen Jodel, mener Lisbeth Klastrup.

– I internettets begyndelse var der jo rigtig mange steder, hvor man kunne være anonym og samtidig social. Dengang handlede det netop om at lege med sin identitet eller i høj grad selv kontrollere, hvor meget af os selv, vi ville vise frem. Så det er jo først med de sociale netværksplatforme (Facebook, Twitter, Instagram, osv., red.), at denne forpligtelse til at være os selv med vores eget navn bryder ind som et nyt element i internethistorien.

– Nu kan vi så se, at en platform som Jodel for eksempel vinder frem som et sted, hvor man kan være totalt anonym og skrive mærkelige ting, uden at det bliver forbundet til dit navn eller dine data. Og det kommer vi nok til at se mere af: Steder, hvor du igen kan være mere anonym i den måde, du kommunikerer på.

Hvor vi tidligere har haft mange af de der "Nu drikker jeg kaffe"-opdateringer, vil vi nu i højere grad holde os til at poste, når vi har fået børn, er blevet gift, er blevet skilt eller har fået nyt job.

LÆS OGSÅ: 6 film du bør se næste år

LÆS OGSÅ: 7 nemme tips til at passe på dit privatliv på nettet

LÆS OGSÅ: Så mange digitale spor, efterlader du på nettet

Se, hvad vi ellers skriver om: Sociale medier, Trends og Digitalt