Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Barnets udvikling 21 måneder
Foto: Getty Images Tag dit barn med ud i naturen, der er så meget at tale om.

Barnets udvikling 21 måneder

21 måneder - Mørkeræd

Mange børn oplever mørket kan være uhyggeligt, det kan være en god idé at finde en natlampe, der giver tryghed for den lille.

● Mørkeræd

Tumlinger kan godt pludselig blive bange for mørket, når de skal sove. Det kan nogle gange afhjælpes ved, at døren får lov at stå lidt åben ud til lyset. Men der findes også mange typer små natlamper, som bare lyser nok til at vise, at skabet ikke er et uhyre. I denne alder har børn ofte svært ved at sige, hvad de er bange for. For manges vedkommende er det ”bare” mørket.

 

● På opdagelse i naturen

Gå på opdagelse i naturen med dit barn – i skoven, i parken, i haven – der skal faktisk ikke så meget til. Der er utrolig meget man kan tale om, kigge på og lege med: grene, blade, kogler, træstubbe, insekter, vandpytter, mudder og al den slags.

For barnet kan det alt sammen rumme nye og eventyrlige oplevelser. Regnorme og bænkebidere er i mange voksnes øjne ulækre, men børn synes bare, de er interessante og samler dem gerne op. Pas på ikke at pådutte dit barn dine egne fobier. Giv barnet fornuftigt tøj på, som gerne må blive vådt og beskidt (eventuelt regnbukser). Det er ikke sjovt, hvis man hele tiden skal passe på. Lad barnet få god tid til at undersøge tingene.

I kan også øve jer i at løbe op og ned ad en lillebitte bakke. Og I kan have brød med til at fodre ænder i parken eller plukke mælkebøtter til en kanin, I kender i nærheden. At komme tæt på dyrene er dejligt og ofte herligt gysende for børn. Tag også gerne madpakke med til jer selv, så det bliver en rigtig ”skovtur.”

 

● Sproget

Nogle uger kommer der mange nye ord til ordforrådet, andre uger ingen. De fleste børn har nu et aktivt ordforråd på mellem 50 og 200 ord – som i hvert fald forældrene forstår. I kan eventuelt fortsat skrive de nye ord på ordlisten bag i bogen – indtil det går for hurtigt. Og I kan også prøve at lydoptage/videooptage, når jeres barn snakker. Det er rigtig sjovt, at høre senere hen.

 

● Lege i stuen

Jeres barn har måske fået eget værelse nu, men forvent ikke, at det vil tilbringe meget tid derinde alene. Børn er meget sociale og vil gerne lege, hvor der er andre mennesker og helst der, hvor I befinder jer. Det er derfor en god idé både at acceptere og placere en del legetøj i stuen.

Barnet har også brug for god plads til at lege og bevæge sig på, og ofte er der mere plads i stuen. Hvis det er muligt, så overvej at lægge børneværelset tæt på det fællesrum, hvor I selv typisk opholder jer i dagtimerne. Det øger chancen for, at jeres barn bruger sit værelse, og det er lidt lettere at slæbe legetøjet frem og tilbage.

● Uenige om opdragelse

Det er sjældent, at forældre er helt enige om opdragelsen af barnet, og det er der ikke i sig selv noget problem i. Barnet kan godt håndtere, at far og mor er forskellige og ikke mener det samme om alting. Hvis I er åbne for at lytte til hin-anden, kan I få nogle gode snakke om, hvorfor jeres grænser går der, hvor de gør. Hvordan er I for eksempel selv blevet opdraget? Hvad var godt, som I vil føre videre? Hvad vil I ikke bruge?

Måske I vil opleve, at I bliver mere klar til at acceptere nogle af de holdninger, den anden har, når I får talt sammen om jeres baggrund. Det er under alle omstændigheder afgørende, at I begge prøver at respektere, at jeres partner har holdninger og grænser, der er anderledes end jeres egne. På nogle områder vil det være klogt, at den ene af jer giver sig, så den anden – som har de stærkeste følelser på lige det område – kan få lov at sætte normen.

Det kan handle om puttetid, selskabelighed, sukker, tv, påklædning og utrolig mange andre ting. På andre områder, kan I eventuelt skiftes til at bestemme, sådan at den af jer, der for eksempel putter, bader, laver mad, klæder på og så videre, bestemmer, hvordan det skal foregå. Prøv at lade være med at blande dig, når det er din partners tur til at bestemme. Og tag i hvert fald ikke diskussionerne, mens barnet er tilstede.

 

● ”Kræsen”

Barnets smagssans er nu fuldt udviklet. Hvor jeres barn måske før har været næsten ”altædende,” vil I nu opleve, at der bestemt er noget, barnet bedre kan lide end andet. Nogle babyer spiser gerne både oliven, asier og citroner, men pludselig – når de bliver tumlinge – bliver de samme ting alt for sure.

Prøv at få barnet til at spise det samme, som I andre gør. Servér en sund og varieret kost, men acceptér, at jeres barn ikke kan lide eller vil spise alt! Undgå fortsat at blande for mange ting sammen. Lad barnet kunne se, hvad det er, det får serveret – gerne hver ting i hver sit hjørne af tallerkenen, eller ii separate skåle. Og prøv at lade barnet selv bestemme, hvad og hvor meget, der skal på tallerkenen.

Det er også en del af selvstændighedsudviklingen at sige ”nej!” til maden. Her kan barnet næsten altid finde en sikker konflikt, fordi det kan mærke, at forældrene rigtig gerne vil have, at det skal spise godt og bliver bekymrede, hvis barnet ikke spiser så meget. Men I får intet godt ud af at tvinge eller presse barnet til at spise. Tag barnet med i køkkenet. Det skærper barnets lyst til at spise, at det får lov til at røre ved og snuse til råvarerne og opleve processen i madlavningen og frembringelsen af måltidet.

21-22 MÅNEDER

● Stil rimelige krav

Husk, at de krav, I stiller til jeres barn, skal være realistiske og svare til barnets udviklingstrin. Hvis I stiller krav, barnet ikke kan leve op til, føler barnet nederlag. Det skader barnets selvværd.

● Barnets leg

Nogle gange keder barnet sig og kan ikke lige finde på en leg eller aktivitet. Andre gange er legen i tomgang, og barnet slapper måske bare af. Ofte bruger barnet legen til at afprøve nye muligheder, nye måder at gøre ting på eller til at øve færdigheder. Alle disse tilstande og aktiviteter er vigtige for barnets udvikling, og det er vigtigt at give barnet ro og tid til at lege og til selv at finde på lege og ikke hele tiden blande sig.

Selvfølgelig skal man holde øje med, at det, der foregår, ikke er farligt. Men når du deltager i legen, skal du tilpasse dig barnets idéer og ikke være for styrende – det er barnets leg.

Med Tumlingekalenderen får I meget af det samme som i Babykalenderen – nu til barnet fra 1-2 år. Men udfordringerne bliver nye: I skal til at forholde jer til opdragelse, grænser og værdier både i forhold til barnet, hinanden og andre. Tumlingekalenderen hjælper jer på turen.

Se, hvad vi ellers skriver om: Tumling og Babykalender