nybagt mor
SPONSORERET indhold

Nybagt mor eller far? Så gør du klogt i at forberede dig på denne, oversete periode

De første tre er velbeskrevne. “Det fjerde trimester” er derimod en ofte overset periode – og det til trods for, at den er utrolig vigtig for både den nyfødte baby, moren og resten af familien. Her får du et kig ind i, hvad den byder på, og hvorfor perioden er værd at være lige så forberedt på som graviditeten og fødslen.

Af:: Else Marie Lehman Foto: Getty Images
04. jul. 2023 | Børn | Vores Børn

Meget nyt at lære

Uanset om du har fået dit første eller fjerde barn, er der nyt at lære.

Alle babyer er forskellige, så selv om du har prøvet det før eller har nogle overordnede retningslinjer og tanker om, hvad der venter, og hvordan du skal håndtere det hele, bliver du sikkert stadig overrasket. Det er et nyt lille menneske med sine helt egne karaktertræk, som du skal lære at kende. Og omvendt.

I vil begge lære nyt og blive overrasket på forskellig vis hver dag. Det betyder på ingen måde, at du er dårligt forberedt. Det er bare sådan, det er, uanset hvordan og hvor meget, du har sat dig ind i din rolle som mor og i din babys generelle behov.

Tip: Forbered dig på det, du kan, og vær nysgerrig på resten. Spørg din familie, veninder og fagpersoner til råds om det, du har brug for at høre andres syn på. Det er ikke et svaghedstegn – tværtimod.

Underliv og bækkenbund

Alle, der har været gravide, mærker, at underliv, bækken og bækkenbund taler et helt andet sprog end før graviditet og fødsel. Den første tur på toilettet kan være overvældende og vil for de fleste kræve ro – eventuelt også en skammel til at sætte under fødderne.

Nogen kvinder oplever også, at det at rejse sig hurtigt fra sofaen, at nyse eller hoste, efterlader dem med lidt tis i trusserne. Hvis du er åben om det i mødregruppen eller i snakke med veninderne, vil du hurtigt høre, at du langt fra er alene med den oplevelse.

Du kan begynde at træne din bækkenbund i det små, når du ikke bløder længere. Inden da har de fleste rigeligt om ørerne med amning, bleskift og nye søvnrutiner. Men når blødningerne er stoppet, og du mærker lidt overskud til det, er det en god idé at arbejde bækkenbundstræning ind i de daglige rutiner.

Tip: Genskab til en begyndelse kontakten til bækkenbunden, når du står med din baby i favnen og hygger eller trøster. Rok blidt frem og tilbage, og send bevægelsen ned i dit bækken. Så er forbindelsen der, når den reelle træning kan gå i gang.

Amningen

Amningen kan være en overvældende størrelse, og det kan være både udfordrende og tidskrævende. For de fleste er det en proces, der kræver opmærksomhed, tålmodighed og accept.

Selv om det er noget af det mest naturlige i verden, er det helt normalt at skulle bruge tid på at få det til at fungere. Det er nyt for dig, hvis du er førstegangsmor, og det er også nyt for babyen, så I er på en fælles rejse, der både kan byde på bump og frustrationer og stor glæde, når og hvis det lykkes.

Sørg for at sidde godt, når du ammer – med støtte i ryg, lænd og under armene. Prøv forskellige stillinger af. Indret dig behageligt med væske og mad inden for rækkevidde. Træk vejret roligt og dybt, og nyn eller syng eventuelt for din baby (og dig selv) imens.

Tip: Føler du dig usikker og frustreret over amningen, så ræk ud efter hjælp. Der findes masser af god ammevejledning – inklusive rådgivning om alternativerne, hvis det er bedst for jer.

Nyt søvnmønster

Som nybagt mor kan det være meget svært at få noget, der ligner otte timers sammenhængende søvn. Så længe er der simpelthen bare sjældent ro omkring en nybagt forælder i den første lange tid. Det betyder ikke, at du har mindre brug for søvnen i denne periode. Tværtimod er det vigtigt for din restitution, dit velbefindende og din mulighed for at amme og tage dig af din baby, at du prioriterer hvile og søvn.

Det kan derfor godt betale sig at lytte til det klassiske råd om at sove, når baby sover. Kan du ikke få otte sammenhængende timers nattesøvn, vil otte timer fordelt ud over døgnet være et godt alternativ, som kan holde dig på benene både fysisk og mentalt i den fase, det varer.

Find roen og hvilen ved at lægge en hånd på dit hjerte og en anden på maven. Ånd ind gennem næsen og ud gennem munden. Træk vejret langsomt og helt ned i maven. Giv slip på kæberne, og slap af i panden og øjenbrynene. Lad kroppen blive tung og afslappet. Hold fingrene og tankerne fra telefonen og de sociale medier, imens du hviler.

Er baby urolig, så læg baby på din mave, så I ligger hud mod hud. Træk vejret langsomt og dybt. Giv det de 5, 10, 15 minutter eller mere, der skal til, før I begge er blevet rolige og afslappede. Bliv så liggende, og nyd det, så længe du kan mærke, at det gør jer godt. Fald dog ikke selv i søvn med baby oven på dig.

Tip: Giv din søvn og hvile høj prioritet. Sig til dig selv og dine omgivelser, at når baby falder i søvn, så hviler du også – med telefon på lydløs og “vil ikke forstyrres” skilt på døren. Lykkes det dig ikke at falde i søvn hver gang, så hvil i stedet for, og gør det så længe, som du har muligheden. Andet må vente.

Ny sårbarhed

Moder- og forældreskabet kommer med en sårbarhed, som det kan være svært at forberede sig på. Særligt den allerførste gang, du bliver mor, fylder usikkerheden ofte meget, og du vil konstant spørge dig selv, om du gør det godt nok. Også selv om svaret ret entydigt – i hvert fald for andre – er, at det gør du.

Anerkend og acceptér sårbarheden og usikkerheden, og ræk ud efter hjælp i de tilfælde, hvor du kan mærke, at noget bliver for meget eller for svært. Det er altid OK at gøre, og de fleste vil hellere end gerne træde til. Jo mere konkrete, du kan gøre dine ønsker, desto lettere har andre ved at hjælpe:

“Kan du tage æg, rugbrød og agurk med, når du køber ind næste gang?”
“Vil du tage en kop god to-go-kaffe med til mig fra den kaffebar, jeg så godt kan lide?”
“Kan du holde babyen, imens jeg tager et bad?”
“I stedet for en blomst, vil jeg rigtig gerne bede en portion af den lækre lasagne, du plejer at lave, til fryseren.”
“Kan storebror/storesøster komme med jer hjem på legeaftale et par timer på torsdag?”

Masser af ting, der er en enorm hjælp som nybagt mor og familie, er små ting, der ikke kræver så meget for andre at gøre. Falder det dig ikke naturligt at bede om hjælp, så øv dig allerede under din graviditet med små ting: “Vil du holde døren for mig?” til en ansat eller gæst på den lokale café, og “må jeg sidde her?” i bussen til en medpassager, der har stillet sin taske på sædet ved siden af sig.

Tip: Hvis venner og familie spørger om en ønskeseddel til babyshower eller barselsbesøg, så ønsk dig gavekort til dig selv og hele familien i stedet for kun til baby: Til Wolt og til en massør, kosmetolog eller frisør, der tager på hjemmebesøg, så du ikke nødvendigvis skal ud af ad døren for at blive forkælet en smule. Så ligger hjælpen klar og er kun et kald eller klik væk på en hård dag, hvor du trænger lidt ekstra til en hjælpende hånd og selvforkælelse uden at skulle bede nogen om det.

Kedsomhed

Barselsperioden er skøn og uforglemmelig på mange måder, men lad os bare slå det fast: Den kan også være kedelig. Indimellem er den kedelig, og det er helt OK at synes, at der sker for lidt, og at være ved at gå ud af sit gode skind af kedsomhed eller trivialitet. Faktisk er det sundt, at du er helt nede i det langsomme gear og undgår at lave for mange aftaler eller pålægge dig selv, at du skal bage surdejsboller, vokse ben og gøre hovedrent mindst en gang om ugen. Roen og kedsomheden er gavnlig for både dig og din baby. En stresset mor giver nemlig også en stresset baby.

Stress påvirker din krops heling, og det påvirker mælkeproduktionen. Omvendt giver det baby ro på, at mor er rolig og slapper af. Så I behøver ikke at have hver dag fyldt med babysang og -svømning, babybiograf, caféture og venindebesøg. Gør plads til kedsomheden og dage uden aktiviteter, hvor det bare handler om at være, mærke efter, lære hinanden at kende og gøre dejlige ting for jer selv.

Tip: Gør din seng eller din sofa til et helle, hvor du kan nyde at være og kede dig. Lav det til et dejligt sted, hvor du har pæne, behagelige puder, smukke blomster og grønne planter at kigge på. Det kan mindske din rastløshed og gøre det mere behageligt at ligge der og “lave ingenting” sammen med din baby.

Kroppen skal hele

Din krop har været igennem en kraftpræstation, og dit underliv og bækkenbund har brug for tid og omsorg efter ni måneders graviditet og en fødsel. Imens din krop skal hele og restituere, er den også i gang med at producere mælk og er altså på hårdt arbejde og har brug for masser af kærlighed. Det er ikke nu, du behøver at presse den til at skulle løbe, passe dine yndlingsjeans fra før graviditeten eller være på stikkerne som den opmærksomme veninde, datter eller værtinde.

Her og nu kommer du længst med at hylde din fantastiske krop for alt det, den har præsteret, og give den tid til at restituere. Det gør den bedst, hvis du også prioriterer at spise og drikke ordentligt, så den får den næring, den skal bruge i helingsprocessen. At sove med baby tæt på dig gavner ikke kun baby, men også kroppen og din helingsproces.

Tip: Vær tålmodig med dig selv og din krop. Den har båret et barn igennem ni måneder. Giv den mindst lige så lang tid til at komme til kræfter igen. Du vil få både mere tid og mere energi til at styrke og træne den senere, hvis det er det, der er væsentligt for dig.

Betragt den tid, du bruger på restitution her i fjerde trimester som et skridt på vejen i den retning. Udlad dog allerede nu at forvente af den eller dig selv, at den kommer tilbage til det, den var før. En krop, der har båret og født et barn, vil for altid være en efterfødselskrop med forandrede bryster, hofter, mave og balder. Sig til dig selv og til din krop, at det er både OK og sejt.

Nye dynamikker i parforholdet

Babyen vil helt naturligt komme til at fylde en masse for både dig og din partner – og imellem jer. Både helt lavpraktisk med amning, skiftning, badning og putning og rent mentalt. I går fra at være kærester til også at være forældre. Usikkerheden og de mange praktiske gøremål fylder det meste. I en periode kan forældrerollen helt overskygge andet, og både tid og energi til også at være partner kan være meget begrænset.

Tip: Heldigvis kræver det ikke en hel masse lige at se din partner i øjnene et par gange om dagen og fastholde hinandens blik i fem sekunder for at markere, at I stadig er her og stadig er jer. Det samme gælder at få sagt “tak” og “du gør det godt” indimellem.

At få vist, at I ser og mærker hinanden, kan I komme langt med på de dage, hvor der ikke er overskud til andet. Vær tålmodige med jer selv og hinanden i den her periode, hvor I stadig skal finde håndtaget til det nye forældreskab og til jeres nye roller.

Nye værdier

Der er kommet et nyt menneske ind i dit liv, og du har fået en ny rolle som mor. Det ændrer ikke på, hvem du helt grundlæggende er, men det vil sikkert rokke ved dine prioriteter og give dig nogle flere eller andre værdier, som du ikke tidligere havde set komme. At dit liv får en ny dimension, gør ikke venskaber, karriere eller udseende mindre væsentlig end før, men det vil helt naturligt betyde, at der er lidt mindre tid og energi til dem. Især lige her og nu, hvor alt omkring baby er nyt.

Tip: Øv dig i at prioritere. Din tid og energi bliver mere knap med et ekstra liv og meget mere praktik at tage hensyn til. Spørg dig selv, hvad der gavner dig, og hvad der ikke gør. Det, der ikke gør dig, baby eller familien godt, kan du måske med fordel lade ligge. Find modet til at lytte til din egen indre stemme, og glem det, der ikke giver dig noget positivt. Det gælder også for alle de velmenende råd, du sikkert vil støde på som forælder.

Anbefalet til dig