Kom med til årets fedeste danse-event i København! Klik her

Legetøj
Dinossauren med hoppende bolde er et hit, men vejen fra første idé til hylden på børneværelset er lang. Se de første idéudkast i billedgalleriet nedenfor. Fotos: Tina Hannberg Rogers

Legetøj - Fra tegnebræt til butik

Hvert år tester over 2.000 børn de mange ideer hos udviklingsafdelingen hos den amerikanske legetøjsproducent Fisher Price. Kun cirka 150 ideer klarer testene og kommer i produktion.

Når dit barn præsenteres for det gigantiske udvalg af legetøj i legetøjsbutikken er tusindvis af ideer allerede sorteret fra. Kun de allerbedste ideer kommer nemlig forbi det hårde testpanel hos Fisher Price bestående af babyer, børn og forældre.

KLIK I BOKSEN TIL HØJRE OG SE UDVIKLINGEN FRA IDÉ TIL HYLDE >>

Fisher Price vurderer årligt 4.500 produkt-ideer fra eksterne udviklere, og også den interne design-afdeling er idérig og vender 2.000 nye legekoncepter om året.

Ideerne opstår ofte tilfældigt eller med assistance fra fantasifulde børn. For eksempel fyldte nogle børn græsslåmaskinen op med sæbeboble-sæbe, da deres far to en lille pause fra havearbejdet. Det fungerede ikke så godt for græsslåmaskinen, men idéen til Fisher Prices lærings-plæneklipper var skabt.

Siden 1961 har Fisher-Price gennemført formaliserede test af deres produkter, inden de sendes i produktion.

LÆS OGSÅ: Test af legetøj – sådan foregår det

LÆS OGSÅ: Derfor har dit barn brug for legetøj

Se, hvad vi ellers skriver om: Børnetøj, Tumling, Udstyr til børn, Udvikling og Forbrug