Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Legetøj
Dinossauren med hoppende bolde er et hit, men vejen fra første idé til hylden på børneværelset er lang. Se de første idéudkast i billedgalleriet nedenfor. Fotos: Tina Hannberg Rogers

Legetøj - Fra tegnebræt til butik

Hvert år tester over 2.000 børn de mange ideer hos udviklingsafdelingen hos den amerikanske legetøjsproducent Fisher Price. Kun cirka 150 ideer klarer testene og kommer i produktion.

Når dit barn præsenteres for det gigantiske udvalg af legetøj i legetøjsbutikken er tusindvis af ideer allerede sorteret fra. Kun de allerbedste ideer kommer nemlig forbi det hårde testpanel hos Fisher Price bestående af babyer, børn og forældre.

KLIK I BOKSEN TIL HØJRE OG SE UDVIKLINGEN FRA IDÉ TIL HYLDE >>

Fisher Price vurderer årligt 4.500 produkt-ideer fra eksterne udviklere, og også den interne design-afdeling er idérig og vender 2.000 nye legekoncepter om året.

Ideerne opstår ofte tilfældigt eller med assistance fra fantasifulde børn. For eksempel fyldte nogle børn græsslåmaskinen op med sæbeboble-sæbe, da deres far to en lille pause fra havearbejdet. Det fungerede ikke så godt for græsslåmaskinen, men idéen til Fisher Prices lærings-plæneklipper var skabt.

Siden 1961 har Fisher-Price gennemført formaliserede test af deres produkter, inden de sendes i produktion.

LÆS OGSÅ: Test af legetøj – sådan foregår det

LÆS OGSÅ: Derfor har dit barn brug for legetøj

Se, hvad vi ellers skriver om: Børnetøj, Tumling og Shopping