Nanna Øland Fabricius, også kendt som Oh Land, er netop blevet mor for
tredje gang, og hun kan tydeligt mærke en forandring i den måde, hun griber
forældreskabet an på.
Det fortæller hun i et stort
interview i magasinet Vores Børn, der er på gaden nu.
– Det er som om, at det at få det
første barn er en utrolig målbar ting. Lige pludselig handler det om sådan
noget med, hvor dit barn ligger på vægtkurven, og hvor mange bleer, det laver i
døgnet. Hvilket kan være ekstremt svært at arbejde med, hvis man som jeg kommer
fra et sted, hvor man gerne vil gøre ting ordentligt, konstaterer hun og
fortsætter:
– Det blev for eksempel død og pine
vigtigt, at mit første barn fulgte alle kurver og tabeller, samtidig med at jeg
selv skulle have styr på alting, og det betød, at jeg til sidst fik stresset
mig selv så meget op i et hjørne og sommetider blev så overvældet, at jeg knap
nok kunne få luft – bogstaveligt talt. Hvilket jo er vildt opslidende i længden.
Hun maler et levende billede af sig
selv, der står og rydder op i køkkenet kl. 11 om aftenen, fuldstændig most,
fordi hun ikke føler, at hun kan gå i seng, før det er rent og klar til dagen
efter.
– På et eller andet tidspunkt fandt
jeg ud af, at det faktisk ikke giver nogen mening, fordi det jo et eller andet
sted er det vigtigste, at mit barn har en stærk, sund mor, der har det godt.
Man må gerne give op
Tendensen til at ville præstere og
sætte barren højt har nemlig været en grundpræmis i størstedelen af Nannas
liv, forklarer hun.
– Det er noget af det, som jeg tror
præger mig ret meget som menneske; at jeg har svært ved ikke at gøre ting 100
procent, og at der skal ret meget til, før jeg synes, noget er godt nok.
Hun tager en slurk te og kommer så
ind på de år, hvor hun dansede ballet – på højeste niveau – og for alvor blev
konfronteret med, hvad det vil sige at stræbe efter det ypperste.
– Jeg var i et miljø, hvor man for
alt i verden aldrig måtte give op, og hvor man altid skulle klø på og blive
ved, og nogle gange, når jeg tænker, at nu har jeg ødelagt mit barn, så jeg
tror, det handler om noget, der har skygger i mig selv. Noget, der viser
tilbage til mine egne traumer og de ting, der har formet mig negativt.
– For eksempel balletverdenen og den
meget autoritære og elitære kultur, der kendetegner den – med traditioner og
bestemte måder, man gør ting på. Og stor vægt på kritik og rigtigt og forkert.
Jeg er så præget af den skole og det miljø, at jeg skal passe på, at jeg ikke
giver det videre til mine børn. Hvilket kan være noget af det sværeste, fordi
man jo ikke nødvendigvis altid gør det rigtige, men det, man selv har lært og
set.
Hun skildrer en situation, hvor det
kan blive sat på spidsen.
– Hvis mine sønner for eksempel ikke
kan slå en kolbøtte, går jeg ret langt for, at de skal lykkes med det. Jeg
bliver hende elitesportsudøveren, der bare vil i mål med projektet – og som
glemmer, at jeg også selv ville have haft gavn af, at nogen havde sagt: Prøv at
høre, nogle gange må man godt give op. Så behøver man ikke for alt i verden af
blive ved. Og slet ikke, hvis det ikke lige ligger til dig. Det er helt fint at
sige, at det bliver altså ikke i dag, eller imens jeg er fire år, at jeg slår
den kolbøtte.
I stedet, siger Nanna, vil hun
gerne give sine børn en større selvtillid i forhold til at turde fejle og gøre
ting ’forkert’ – og eventuelt droppe dem helt, hvis det skulle være. Så de ikke
bliver perfektionistiske og selvbebrejdende, ligesom hun selv har oplevet det
og kæmpet med.
– Det gælder om at finde
balancegangen, og det er det, der kan være så udfordrende, og som jeg selv øver
mig i. I alle mulige sammenhænge, reflekterer hun.
Læs hele interviewet i det nye Vores Børn, hvor Oh Land også fortæller om at skelne mellem sine børn, at lade kreativiteten blomstre i hjemmet og "det frygtede ammeshow", som hun kalder det.
Nanna Øland Fabricius
40, gift
med Adi Zukanovic, 37. Nanna har
Svend, 9, fra et
tidligere forhold, og
sammen har parret
Ernst, 4, og en lille
babypige, Bellis.