Især én type forælder dominerer skolen – og det kan godt skabe problemer
Ifølge psykologer er der ofte en bestemt type forældre, der dominerer skolen. Her er, hvad der kendetegner dem.
Forældre er ligesom deres børn – forskellige. Og (heldigvis) er der ikke noget entydigt svar på, hvordan man er en god forælder, selvom der er skrevet side op og side ned om de forskellige opdragelsesstile.
Den danske psykolog Rikke Yde Tordrup har opfundet udtrykket ”fremtrædende forældre” for at beskrive forældre, der dominerer den sociale arena for nutidens forældre.
Hun gennemførte 25 store gruppeinterviews i alle danske regioner om forældresamarbejde. Denne data dannede grundlag for bogen ”Markante Forældre”, der udkom i 2017. Bogen er en hjertevarm opsang til markante forældre og fokuserer i høj grad på samarbejdet mellem skoler og forældre.
I bogen bruger Rikke Yde Tordrup tre forskellige typer forældre og viser, hvordan de kan være ”fremtrædende” i forhold til skolevejen.
Den curlende forælder går foran børnene og baner vejen for dem, så de ikke møder unødvendig modstand. Typisk kører disse forældre deres børn i skole og følger dem til deres pladser.
Tigerforældre står bag deres børn og skubber dem mod nye udfordringer. Disse børn går ofte alene til og fra skole.
Nye nordiske forældre coacher deres børn fra sidelinjen. De organiserer støttegrupper og følger måske deres børn i hemmelighed for at sikre sig, at de kommer sikkert frem.
Karakteristika for fremtrædende forældre
Rikke Yde Tordrup understreger, at der findes ”fremtrædende forældre” inden for alle tre forældertyper. Fremtrædende forældre har forskellige værdier og vil være fremtrædende på forskellige områder og på forskellige måder.
Det, de alle har til fælles, er et klart ønske om at gøre en forskel for deres barn, siger Rikke Yde Tordrup.
– Det karakteristiske træk ved fremtrædende forældre er, at de ofte er ressourcestærke og skiller sig ud. De har alle et underliggende behov for at gøre noget godt for deres børn, selvom de udtrykker dette behov på så markante måder, at det nogle gange ikke er gavnligt, men snarere en byrde for både skolen og deres børn.
Dette kan ofte skabe en følelse af usikkerhed blandt de fagfolk, der former deres børn, viser hendes resultater.
– Fagfolk, der arbejder med børn, oplever, at fremtrædende forældre ikke ”bøjer hovedet”, hvis skolen antyder, at de ”burde skamme sig” over noget ved deres forældrerolle eller deres børn, fortsætter hun.
Dramatisk ændring i forældrenes rolle
Rikke Yde Tordrup peger på forskning, der viser, at forældrenes rolle har ændret sig ”dramatisk” i løbet af de sidste 20 år. Blandt andet stiller den moderne forældrerolle større krav til forældrene om at være stærkt involverede i deres børns skolegang og sociale arrangementer.
Hun mener, at disse ændringer har bidraget til, at prominente, involverede forældre har en meget større tilstedeværelse i skolerne.
– Det er ofte de ressourcestærke, fremtrædende forældre, der dominerer skolen, fordi vi nu kræver et niveau af forældreinddragelse og engagement, som betyder, at det ofte kun er disse forældre, der kan komme tæt på at udfylde rollen og føle, at de lykkes, siger Rikke Yde Tordrup.
– Det er disse forældre, der deltager i forældremøder, stiller op til valg til bestyrelsen og forældrerådet osv., siger hun.
Hun har også set en tendens til, at forældre søger arrangementer, der kun er for forældre. For eksempel forældrefester og fredagsarrangementer med vin og tapas og lignende. Hun mener, at dette kan have uheldige konsekvenser.
– I stedet for at forbedre sammenholdet i klassen skaber alle disse arrangementer ofte kliker, og uenigheder mellem forældre, ligesom forældre i sårbare positioner udelukkes, fordi de ikke har ressourcerne til at gøre det. Eller hvis de dukker op, bliver de ignoreret af andre forældre, fordi de ikke passer ind i den ressourcestærke forældregruppe.
Hvor finder man normalt fremtrædende forældre i samfundet?
– I mine gruppeinterviews bad jeg deltagerne om at give en ”top 5”-liste over de jobs, de mener, at fremtrædende forældre normalt har. Listen så sådan ud: 1. Advokater, 2. Læger, 3. Psykologer, 4. Lærere, 5. Pædagoger.
Rikke Yde Tordrup finder dette ironisk.
– De forældre, som fagfolk føler gør dem usikre i deres arbejde, er ofte dem, der gør andre fagfolk usikre, når de arbejder med deres egne børn i deres fritid, forklarer hun.
Positive og negative sider
Hvad kan der være positivt ved at være en fremtrædende forælder?
– Det er positivt, fordi det punkterer den næsten absolutte magt, som skoler og lærere havde over børns læring og udvikling for blot få generationer siden. Og det er godt, fordi det giver mulighed for at tilrettelægge undervisningen gennem et tæt samarbejde mellem barnets sekundære omsorgspersoner (pædagoger og lærere) og barnets primære omsorgspersoner (forældre). Det skaber også en god mulighed for at dokumentere og udvikle professionalisme og udrydde gamle myter og rutiner.
Og hvad kan være negativt ved det?
– Det kan være negativt, fordi det er umuligt at give alle de forskellige typer fremtrædende forældre det, de ønsker.
– Det er også krævende, fordi det kan være svært for fremtrædende forældre at se, at skolen er for alle, og at undervisningen derfor skal organiseres med alle i lokalsamfundet for øje. Dette kan nogle gange betyde, at prioriteterne sættes anderledes, end den enkelte fremtrædende forælder måske ønsker.
– Det er også svært, fordi mange pædagoger og lærere ikke har tilstrækkelig viden til at mødes med forældrene og bruge deres forskellige perspektiver konstruktivt, uanset om de ”curler” foran barnet, står ved siden af barnet eller står bagved og skubber barnet.
Hvordan kommunikerer man med fremtrædende forældre?
Hvordan skal lærere eller andre, der arbejder med børn, forholde sig til de mest fremtrædende forældre?
– Alle de adspurgte skoleledere påpeger, at det er vigtigt at lytte til, hvad der ligger bag de fremtrædende forældres krav, for det viser sig som regel at være en kærlig interesse i at ville det bedste for barnet.
– Fremtrædende forældre har et behov for at blive anerkendt som forældre. Hvis du som pædagog eller lærer viser forældrene, at du er på deres side, at du er en allieret i deres ønske om at skabe optimale betingelser for deres barns akademiske udvikling og trivsel i skolen, både individuelt og socialt, finder du ikke en bedre partner og ambassadør for skolen.
Hvad med forældre, der ikke er så fremtrædende – risikerer de, at deres barn ikke bliver set?
– Ja, der er en risiko, hvis pædagoger og lærere kun lytter til de fremtrædende forældre. Dette sker ofte, fordi det som regel er disse forældre, der deltager i fællesmøder og fester og melder sig ind i bestyrelser og klasserepræsentantskaber osv. Mindre fremtrædende forældre eller forældre med få ressourcer og deres børn bliver måske ikke set i samme omfang. Det er alvorligt, fordi alle børn – og især børn i sårbare positioner – har brug for at blive set.
Mindre modstandsdygtige børn?
Kan fremtrædende forældre bidrage til at skabe mindre modstandsdygtige børn?
– Det er et godt spørgsmål. På den ene side kan det selvfølgelig ske, hvis forældre gør alt for deres barn. Men spørgsmålet er, om det sker så ofte? Forskning har gentagne gange forsøgt at dokumentere, at der er børn, der udvikler sig negativt, fordi deres forældre passer dem for meget. Jeg har endnu ikke set en undersøgelse, der bekræfter, at dette faktisk sker ofte.
Rikke Yde Tordrup mener, at det trods alt er langt værre for et barn at blive forsømt eller svigtet end at blive passet og plejet ”for meget”.
– I min kliniske praksis møder jeg naturligvis børn, der er ”overbeskyttede”. Børnene oplever dog ofte dette som kærlighed, og derfor udforsker de selv verden med høj selvtillid og stor tillid til sig selv og verden.
– Jeg er meget mere bekymret for de børn, der på grund af forskellige former for forsømmelse ikke oplever kærlighed og derfor ikke udforsker verden, har lav selvtillid og mistillid til verden. Efter min mening er dette et meget mere alvorligt problem.
Denne artikel er første gang bragt hos Klikk.no. Dette er en redigeret udgave.