Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Barsel med nyfødt baby
Foto: Colourbox Du skal huske, at nyde din barsel.

Barsel med nyfødt baby

Velkommen på barsel – dit nye fuldtidsjob

Har du været vant til et travlt job, en fyldt kalender og masser af tid til dig selv? Så kan det være lidt af en præstation at omstille dig til et liv som hjemmegående med en lille baby, begge hænder fulde og en – på papiret – tom kalender.

Faktaboks

  • Vær på vagt, hvis du svinger meget følelsesmæssigt, pludselig bliver meget vred eller ked af det, føler at alt er uoverskueligt, har svært ved at sove eller spise eller bliver alvorligt i tvivl om, hvorvidt du kan magte opgaven som nybagt mor.

  • Tal med din læge, sundhedsplejerske eller psykolog for en sikkerheds skyld. Der er god hjælp at hente!

Er du på barsel, og føler du til tider, at du drysser dagen væk? At du burde udrette noget? Som at male soveværelset, få lavet invitationer til barnedåben eller måske bare nå at rydde køkkenbordet, inden din bedre halvdel kommer hjem fra arbejde?

Funderer du på, om du nu også får stimuleret og talt nok med dit barn? Om I har nok spændende aktiviteter sammen?

Og får du dårlig samvittighed over, at du på en lang dag måske (schy!) småkeder dig med din skønne baby?

LÆS OGSÅ: 7 skønne aktiviteter til barslen

Det er alt sammen helt normalt. Og én ting er sikkert – du er totalt sej! At være på barsel er nemlig noget af en kraftpræstation, forsikrer psykolog Tacha Reinhold Hviid, der har speciale i nybagte mødre.

Fra job til barsel

Ifølge psykologen er overgangen fra erhvervsaktiv til livet på barsel en hård nød at knække for mange.

– Det er en kæmpe forandring. På arbejdet har du i høj grad kontrol over din dag. Der er en fast struktur med rutiner og opgaver, som du selv har indflydelse på, og et socialt miljø, hvor du kan have meningsfulde samtaler, siger hun og fortsætter:

– Når du går hjemme, har du ikke anden plan, end at dit barn trives. Der er som udgangspunkt ingen fast struktur, ingen kontrol over dagen, og du må konstant tilsidesætte dine egne behov. Det er hårdt – ikke mindst fordi du er alene om det, siger hun.

Det

er

hårdt

Desuden kan du føle det som lidt af et pres, at du skal nyde barslen og nærværet med din baby og være topglad hele tiden.

Det kan nemt føles som lidt af et tabu, at du faktisk ikke ved, hvad du skal få tiden til at gå med derhjemme med dit lille barn. Men det er helt normalt.

Ifølge Tacha Reinhold Hviid er overgangen sværest, når du går på barsel med dit første barn, fordi forandringen kommer som et chok. Mange af os får vores første barn, når vi er omkring 30 år, og derfor har vi haft rigtig mange år, hvor vi har været vant til at have kontrol over vores liv, planlægge vores karriere og fritid og tænke os ud af ethvert problem.

LÆS OGSÅ: Sådan vælger du den rigtige slynge og vikle

Det kan du ikke på barsel. Dér er det baby, der styrer din dag, og lige så fantastisk og livsbekræftende, det er, lige så benhårdt, slidsomt og drænende kan det også føles.

Hjælp, strukturen er væk

Selv om du har glædet dig til at slippe arbejdet og hellige dig yngelplejen, kan manglen på struktur gøre dig stresset, forklarer psykologen.

– Du kan sagtens blive stresset af ‘ikke at lave noget’, hvis der ikke er nogen faste aktiviteter. Struktur giver kontrol, forudsigelighed og meningsfuldhed, siger hun.

En dag går nemlig anderledes stærkt på jobbet, hvor du har nogle faste rutiner og gøremål, får positiv energi af at tale med kollegerne og selv er med til at bestemme, hvordan du går til opgaverne.

Med et nyfødt barn ser hverdagen helt anderledes ud, og måske længes du i smug efter at kunne sidde på dit kontor med en kop kaffe uden at skulle forholde dig til et andet lille menneske hele tiden.

Pas godt på dig selv

Det kan også være stressende ikke at kunne opfylde dine egne helt basale behov for at spise, sove og gå på toilettet. Din hjerne er hele tiden optaget af dit lille barn, og du kan blive bange for at gøre de ting, som du før bare gjorde.

Måske har du lyst til et bad, men tænker ‘kan jeg overhovedet det – kan hun mon ligge der i liften, hvis jeg har døren åben?’

Tabet af kontrol i forhold til dine egne behov kan give dig en følelse af magtesløshed. Derfor er det vigtigt at huske at tænke lidt på dig selv. Du er ikke en dårlig mor, fordi du tager dine behov alvorligt, siger psykolog Tacha Reinhold Hviid.

LÆS OGSÅ: Hvilken mor vil du være?

– Naturligvis kommer babys behov først. Men det er jo svært at drage omsorg for andre, hvis man ikke selv er okay. En glad baby har en glad mor. Passer du på dig selv, lærer du også på sigt dit barn, at det skal gøre det samme. Og det er centralt for et godt selvværd at kunne sørge for sig selv.

Find værdien i din barsel

I praksis handler det om at finde ud af, hvad der er vigtigt for dig i hverdagen. Sæt dig med din mand eller en veninde med et stykke papir og en blyant, og find ud af, hvad du satte pris på ved at gå på arbejde.

– Selv om det kunne være øv og hårdt at gå på arbejde, så gav det dig noget. Den værdi skal du genfinde, når du går på barsel, siger psykologen.

Så spørg dig selv, hvad det var, der gav dig værdi på arbejdet. Var det anerkendelsen? Det sociale? Det intellektuelle? Få den værdi integreret i din barsel.

Anerkend dig selv, bed din mand om ros, gå til nogle sjove ting, eller aftal et fast tidspunkt om aftenen, hvor du kan læse, så du får den fordybelse, du har været vant til.

Lav en ugeplan

Samtidig er det vigtigt at blive bevidst om, hvor meget struktur du har brug for. For dig er det måske vigtigt at have en aktivitet ude af huset hver dag, mens din veninde har nok i hver anden dag eller en gang om ugen.

Skriv det ned, så du får dine ønsker synliggjort for dig selv og ikke bare glemmer, hvad der betyder noget for dig.

LÆS OGSÅ: Et døgn med baby

Har du brug for meget struktur, og vil du vide, hvad du skal lave, når du vågner om morgenen, så lav en fast ugeplan. Skriv for eksempel:

Mandag:

• Morgen: morgenmad og legetæppe.

• Formiddag: Mødregruppe.

• Eftermiddag: Vasketøj og gåtur i parken.

På den måde får du delt dagen op og skabt en form for struktur – som selvfølgelig kan ændres efter behov. For det er vigtigt, at du lirker lidt på regler som ‘man aflyser ikke’ eller ‘man kommer ikke for sent’.

Det er nemlig en menneskeret at aflyse og komme for sent, når du har en baby. Ellers kan du hurtigt få stress. Husk også, at du ikke skal være alene om alt. Få endelig din mand – og eventuelt også din mor, søster og veninde – på banen.

– Sørg for at få stimuleret de sider af dig selv, som du gerne vil have i spil. Har du brug for en løbetur, en lur eller et bad, så få din mand til at tage over, og aftal, at du får en fast halv time for dig selv, så snart han kommer hjem. Så opnår du følelsen af kontrol over den halve time og kan glæde dig til den, siger Tacha Reinhold Hviid.

Måske lyder en halv time ikke af meget, men den kan gøre underværker. Når du ved, at dine egne behov nok skal blive dækket senere, får du mere energi til at klare dagen uden at blive frustreret.

Men det er vigtigt, at aftalen ligger helt fast, og at din partner er helt med på den, så du ikke behøver argumentere dig frem til, at du har fortjent din ‘egen-tid’.

Få styr på din barsel

1. Lav en struktur, der er god for dig

Find ud af, hvad der er vigtigt for dig. Hvad skal der til, for at du har en meningsfuld hverdag? Hvor tit har du brug for at komme ud af huset med baby?

Og hvor tit har du brug for samvær med andre mødre eller veninder? For eksempel kan det være, du ønsker en aktivitet til hver ugedag og et fast tidsrum på dagen, hvor din partner overtager baby, og du har tid til at flyde på sofaen med et magasin.

LÆS OGSÅ: Mindfulness: 8 tip til at finde roen på barsel

2. Overgiv dig!

Slut fred med, at alt er helt anderledes, mens du er på barsel. Uanset hvor meget du strukturerer din hverdag, vil der være dage, hvor du kommer sent af sted eller må aflyse, hvis dit barn for eksempel sover længere end beregnet, har feber eller er pylret.

Tænk på, at barslen er en relativt kort tid, der aldrig kommer igen – og at det er okay at synes, det er hårdt og kedeligt! Giv slip på din trang til at præstere. Har du lyst, så nap en lur, når baby sover. Med knap så trætte øjne ser det hele lidt lysere ud.

Alene eller sammen med andre?

Mærk efter, hvor mange af dine aktiviteter, der skal involvere andre, og hvor mange du vil gå til selv. Det kan være rart med selskab, hvis du har brug for daglige voksensamtaler, inspiration og humor midt i babykaos.

Men måske kan du også føle, at for meget voksenkontakt fjerner fokus fra din baby og være en forhindring for nærhed mellem jer to?

LÆS OGSÅ: Test dig selv: Ro eller fuld fart på din barsel?

LÆS OGSÅ: Mødregruppe – er det noget for dig?

LÆS OGSÅ: 7 ting du kan gå til med din baby

Se, hvad vi ellers skriver om: Barsel, Baby og Børnepsykologi