Maskinen, som bliver brugt til at skabe parfume lavet af AI.

Du ved det måske ikke, men som almindelig forbruger er du en del af tidens store beauty-trends

Et filter, der fjerner rynker eller en læbestift-tester, der aldrig rammer huden. Lyder det allerede so last year? Muligvis. For skønhedsbranchens flirt med teknologien er mere hed end nogensinde, og det afføder konstant nye virtuelle værktøjer og avancerede gadgets til hjemmebrug. En udvikling, der ifølge eksperterne på én gang er både demokratiserende og med visse indbyggede faldgruber.

ALT for damerne logo

Uanset om du er bevidst om det eller ej, så er du som forbruger en del af tidens tech-trends.

Skønhedsbranchen i dag fokuserer nemlig ikke kun på cremernes taktilitet og opstrammende effekt eller en ny dufts sensoriske påvirkning.

Bevares, det gør den også, men i takt med de enorme landvindinger, der er sket på det teknologiske område, er det at købe et skønhedsprodukt ikke længere synonymt med at teste en læbestift på håndryggen eller sprøjte parfume på et lille stykke kulørt pap.

– Vi har jo talt personalisering i mange år, men kunstig intelligens tager det til et nyt niveau – og det går stærkt. De fleste kan nok huske, da de virtuelle prøverum kom frem, og vi alle kastede os over at teste læbestiftfarver, der sad alle andre steder end på læberne. Sådan er det ikke mere. 

Teknikken er blevet forfinet, og det fungerer, ligesom vi ser hudanalyse-værktøjer, der tidligere var forbeholdt hudlæger og kosmetologer, men som findes nu i app-format og bruges mere og mere af brands til at anbefale produkter baseret på dine huddata.

Ordene kommer fra skønhedsekspert og kvinden bag hudplejebrandet 'Seriøst bedre hud', Anette Kristine Poulsen, som har fulgt udviklingen i skønhedsbrancen tæt i snart tre årtier.

– Den såkaldte wearable beauty-teknologi rykker også tættere på i form af f.eks. smart-ringe, der kan tracke alt fra uv-eksponering til stress, søvn og hudens fugtniveau, ligesom vi ser intelligente ansigtsmasker, lysbehandlinger og gadgets, der analyserer for eksempel uv-eksponering i realtid.

For hende er den største gevinst, der følger med den nye teknologi, at den har en demokratiserende effekt. For nu er det ikke længere en elitær disciplin at finde gode og velfungerende cremer, der matcher din hudtype og dit budget, og du er også bedre rustet til at undgå fejlkøb, når du skal investere i din næste mascara eller foundation.

– Den største gevinst er helt klart personalisering. At du kan få anbefalinger baseret på input, du giver maskineriet – om din huds humør, hudtone og dine præferencer – om du er til fede eller til lette konsistenser, om det skal være med eller uden parfume osv. 

Det kan mindske fejlkøb og gøre det nemmere at navigere som kunde. Teknologien fjerner også nogle af de barrierer, der tidligere har gjort skønhed til et nærmest elitært projekt, hvor man følte sig vejet og vurderet, når man bevægede sig hen til skranken. 

Derudover kan AI og algoritmer afspejle hele paletten af hudfarver, aldre og kropstyper og dermed bidrage til et mere mangfoldigt skønhedsbillede. Men resultatet afhænger altid af, hvad vi fodrer algoritmen med, påpeger Anette Kristine Poulsen.

Hun understreger også, at lige så smarte de nye teknologier kan synes at være, lige så store faldgruber repræsenterer de også.

– Når overdrevne filtre, virtuelle influencers og AI-genererede ansigter fylder vores feeds, risikerer vi at få dybt forskruede forventninger til virkeligheden – og det gælder både hud, alder og udseende generelt. For det, vi ser, er jo ikke mennesker, men digitale fantasiversioner uden porer og med perfekt symmetri. 

Teknologien bliver i nogle tilfælde en forstærker af det uopnåelige, og det kan gøre os blinde – og dog. Der er heldigvis opstået realitetskrav, hvor vi gør oprør eller værre: griner, når vi ser nogle, især med offentlige profiler, gå for hidsigt til filtrene, siger hun og kommer med en anekdote.

– Jeg havde en befriende oplevelse i sidste uge. Min venindes 10-årige datter viste sin mor noget på nettet, og moderen udbrød, at der jo var kunstig intelligens ind over. ”Ja selvfølgelig, jeg har da øjne og kan godt se det,” svarede datteren.

Både fysisk og virtuelt

Christiane Vejlø, der er ekspert i tech og digitale trends med egen virksomhed, mener, at den teknologiske udvikling er ustoppelig på skønhedsområdet – og det på godt og ondt.

– Der er sket et enormt skifte de seneste år i hele måden, der bliver kommunikeret om skønhed på. Sproget er blevet befriet for superlativerne og er mere science-baseret og minimalistisk. 

Producenterne har større fokus på at dokumentere effekt og signalere videnskabelighed, når de markedsfører produkter. Vi ser mange flere partnerskaber, hvor brands vil løfte deres troværdighed med en mand i kittel som talsperson fremfor en influencer eller en smuk model, konstaterer hun.

Vi tester AI-skabt parfume

Hvad

Algorithmic Perfumery har som de første i verden udviklet en AI-drevet platform til parfumefremstilling. Med den kan du både skabe din egen skræddersyede, personlige duft og tilpasse en sammensætning fra galleriet, og du kan gøre det både online eller ved en fysisk vejledning.

Konceptet befinder sig i krydsfeltet mellem kunst, videnskab og teknologi og blev skabt i Holland af kunstner-teknolog Frederik Duerinck og duftdesigner Anahita Mekanik. Sammen sigter de mod at tilbyde en ny måde at interagere med duft på ved at placere brugerne i centrum af skabelsesprocessen.

Oplevelse

Første step i skabelsen af dine egne dufte er at oprette en profil på Everyhuman.com og svare på en række spørgsmål om alt fra opvækst, hverdagsliv, væremåde og stil til konkrete duftpræferencer. Ud fra svarene genereres tre forskellige dufte, der spænder fra en hverdagsversion til en mere intens aftenudgave. 

Du kan se formlerne for parfumerne og justere dem ved at tilføje/fjerne ingredienser eller skrue op og ned for procentdelen af en ingrediens. Når du er tilfreds, går en stor maskine i gang med at blande duftene, hvilket du kan følge med i, hvis du har booket en fysisk session med en duftvejleder. 

Det er meget fascinerede at se, hvordan den kører frem og tilbage og hælder lidt i fra først den ene note og så den anden, inden den færdige duft står klar i en lille flakon med dit navn på.

Vurdering

Er du vild med parfume, og nysgerrig på at skabe dine helt egne unikke dufte, så er dette et ganske fint koncept. Det er sjovt at nørde med noterne, og samtidig er det interessant at se sig selv lidt udefra gennem spørgeskemaet. Sidst, men ikke mindst, kommer der virkelig lækre dufte ud af det – dufte som du kan genbestille i større versioner, hvis du har fundet din nye favorit, eller tilpasse løbende via din profil. Også en sjov gaveidé til en, der deler din fascination af dufte, f.eks, din mor, datter eller veninde, hvis I booker tid hos duftvejlederen og gør det til en fælles oplevelse.

Algorithmic Perfumery af EveryHuman.

Algorithmic Perfumery af EveryHuman

Skab din egen duft, 3 x 5 ml, 400 kr. Se mere på Everyhuman.com/dk, og besøg Algorithmic Perfumery hos Think PR på Store Kongensgade 95 i København for den fulde oplevelse inkl. vejledning.

Duftkonsultationen er testet til brug for denne artikel og stillet til rådighed af EveryHuman.

Og de teknocentriske tendenser rækker også langt ud over vores digitale virkelighed. For snart vil vi ikke synes, at det er nok at få vores hud analyseret eller plejet af en professionel behandler – vi vil også kunne klare det selv.

– Makrotrenden indenfor beauty er klart af teknologisk karakter, men så er der alle de afledte påfund, der følger med. Der kommer stadig flere gadgets og ting, vi kan sætte strøm til i hjemmet. Udstyret fra de professionelle klinikker rykker simpelthen hjem på vores badeværelse, forklarer Christiane Vejlø.

– Vi vil både opleve teknologi-forelskelsen som hardware og software; altså at vi selv kan foretage hudanalyser, måle hvor gammel vores hud fremstår og teste scenarier af i forhold til, hvordan din hud vil komme til at se ud over tid. Og så er der selvfølgelig de virtuelle testers, der gør, at vi lettere undgår fejlkøb, når vi handler online.

Derudover forudser eksperten også, at stadig flere hyperpersonaliserede produkter vil vinde frem, hvor fokus er på at imødekomme alle de faktorer, der adskiller os fra hinanden, fremfor dem der gør os ens.

Skønhedsgigantens tech-forelskelse

Christiane Vejlø understreger, at det aldrig har været lettere – og sværere – at være kritisk forbruger. For selvom sundhedsfaglig integritet er blevet en hygiejne-faktor i skønhedsformidlingen anno 2025, så er vejledning og vildledning blevet den artificielle intelligens’ umage sengefælder.

– Vi lever i en tid, hvor vi kan efterprøve effekten af stort set alting samtidig med, at vi lever i en verden, hvor vi kan stole på stadig mindre og mindre af den information, vi henter online. 

De AI-skabte modeller er ikke onde – de er bare ukritiske og skelner for eksempel ikke mellem reklamer, advertorials og videnskabelige artikler. Det stiller store krav til vores egen sans for kildekritik og sund fornuft.

Alt det ved man også hos franske L’Oréal. For man kan ikke tale om beauty-trends uden at tale om verdens største skønhedsvirksomhed, der i dén grad har omfavnet de nye teknologiers muligheder indenfor det seneste årti, hvor særligt 2018 var et springende punkt.

– Det er det år, hvor ”beauty tech” som begreb for alvor får fokus hos L'Oréal, og hvor vi begynder at transformere os internt i forhold til forskning og innovation.

Alle jobs hos L'Oréal er blevet transformeret i denne proces. 2018 er også interessant, for det år købte koncernen en virksomhed ved navn ModiFace – en startup-virksomhed med base i Canada, der blev en global markedsleder inden for teknologibaseret skønhed, fortæller Béatrice Dautzenberg, der er Global Director of Beauty Tech Services hos L'Oréal Group, da vi møder hende i Paris.

– I dag er vi 8.000 mennesker globalt, der arbejder inden for tech, data, AI og digitale løsninger, foruden et stort økosystem af partnere inden for beauty tech. 

Sidste år havde vi mere end 110 millioner brugere af vores services; det var alt fra folk, der kunne lave en virtuel makeup-test på Lancômes hjemmeside, før de købte produkter, eller prøve en virtuel hårfarve hos Garnier via en QR-kode. 

Når hudpleje bliver hi-tech

Rénergie Nano-Resurfacer  400 Booster,  2.000 kr. Rénergie H.C.F Triple Serum, 1.099 kr. Fra Lancôme.

Rénergie Nano-Resurfacer 400 Booster, 2.000 kr.

Rénergie H.C.F Triple Serum, 1.099 kr. 

Fra Lancôme.

Hos skønhedsgiganten L’Oréal er teknologien present på mange måder, både i form af apps og virtuelle redskaber, men også elektriske gadgets til hjemmebrug. 

En af de nyeste er Rénergie Nano-Resurfacer 400 Booster fra luksusbrandet Lancôme. Det er en hudplejemaskine til hjemmebrug inspireret af microneedling, som lover at fordoble anti-aging-effekten af Rénergie H.C.F Triple Serum på panderynker, nasolabiale folder, kragetæer og mørke pletter, når maskine og det matchende serum bruges sammen. 

Udover den synlige reduktion af rynker, der angiveligt kan forventes efter tre ugentlige behandlinger over seks uger, loves en øjeblikkelig forbedring af hudoverfladen.

En særlig teknologi

L’Óreal kalder maskinen næste generations hjemme-hudplejeenhed, og det skyldes den særlige teknologi, der er anvendt. I maskinens spids sidder patronen, der består af 484 nano-spidser lavet af halvlederteknologi. Hver spids er 80 mikron lang og skaber usynlige microveje på hudens overflade for at hjælpe med aktiv absorption uden at beskadige hudbarrieren. Der er ingen smerte forbundet med behandlingen.

Sådan bruges den

Nano-resurfaceren kan bruges efter behov med minimum 48 timers pause.

Før hver brug påsættes en ny patron, derefter påføres serummet på ansigtshuden, og maskinen føres rundt i små cirkulære bevægelser på kind, pande og hals i ca. tre sekunder på hvert område.

Maskinen er klinisk testet på alle typer rynker og er velegnet til sensitiv hud.

De fik stillet en huddiagnose digitalt gennem La Roche-Posay eller Kiehl’s systemer eller diagnosticeret deres hår og hovedbund hos Kérastase, fortæller hun.

Hos L’Oréal handler den nye teknologi i høj grad om at finde løsninger på konkrete udfordringer og hjælpe med at diagnostisere hudproblemer. Men lige som med alt andet i skønhedsbranchen, så skal teknologien også kunne understøtte følelser – og bruges til sjov og ballade.

YSL Beauty udruller eksempelvis et Hyper Look Studio hos udvalgte forhandlere og som pop-up-events i 2026.

– Her kan du prøve en virtuel makeup, dele looks, teste dristige trends og have det sjovt. Det er en god måde at forene online med offline oplevelser. Folk orienterer sig mere og mere online, handler online, og det er fint, men det er også vigtigt at få kunderne fysisk ind i butikken, hvor de kan få en sanseoplevelse, teste produktet og få den gode anbefaling fra en skønhedsrådgiver. 

Dem ønsker vi på ingen måde at erstatte med tech. Hos L’Oréal er vi overbeviste om, at man får det bedste af begge verdener, når man forener den førende teknologi med de menneskelige møder, forklarer Béatrice Dautzenberg.

Den kritiske sans skal skærpes

Christiane Vejlø understreger, at hvor de nye teknologier kan hjælpe os med at træffe de rette købsvalg og få adgang til viden, der tidligere var forbeholdt professionelle makeupartister eller dermatologer, så er der også faldgruber og en større risiko for misinformation. Det kan især ramme helt unge mennesker.

– Særligt de unge forbrugere inkarnerer det paradoks, vi alle er underkastet. De er vokset op med AI, fake news og en enorm informationsstrøm, så de er på én og samme tid meget skeptiske og meget påvirkelige. 

I én krog af internettet kan de gennemskue, at Kim Kardashian-ansigts-løfte-maske er et scam – i den anden krog sluger de det råt. Derfor er det også godt, at der kommer stadig mere opmærksomhed og regulering på området, siger Christiane Vejlø.

Anette Kristine Poulsen samtykker og tilføjer:

– Journalister og fageksperter bærer et kæmpe ansvar fremadrettet. I en verden, hvor teknologien buldrer derudaf, og hvor alle kan agere ekspert på sociale medier og ting bliver spredt med lynets hast, er det endnu vigtigere med troværdige stemmer, mener hun.

– Der er mere end nogensinde før brug for de kritiske spørgsmål, vagthundene og dem med den kliniske erfaring, ikke mindst. Et eksempel på det sidste oplevede jeg for nylig på min egen platform Beautyspace.dk, hvor jeg bad en hudlæge faktatjekke ChatGPTs løsning på såkaldt perioral dermatit – en hudlidelse, hvor man får rødmende udslæt omkring munden. 

Konklusionen var dels, at ChatGPT kun leverede en halv sandhed, hvilket man selvfølgelig også kan opleve i den ikke-virtuelle verden. Dels en påmindelse om, at robotten ikke kan diagnosticere – endnu, fortæller Anette Kristine.

Diversitet er vigtig

Béatrice Dautzenberg erkender også, at der er udfordringer ved at bruge teknologi og understreger, at det netop er de store virksomheders opgave at gå forrest og sørge for en ansvarlig tilgang til teknologierne.

– Det er vigtigt for alle, der arbejder med AI – både inden for beauty og i andre brancher – at opbygge en meget stærk ramme. Hos L'Oréal har vi fra dag ét lænet os op ad et strengt AI-regelsæt med syv principper, der bl.a. omhandler databeskyttelse. Når vi konstruerer nye AI-tjenester, har vi også altid en menneskelig kontrolinstans inde over udviklingen, siger hun og fortsætter:

– Vi definerer heller ikke kun, hvad vi vil gøre, men også hvad vi ikke vil gøre. For eksempel vil vi ikke bruge billeder, der er genereret af AI, til at vise resultatet og ydeevnen af et produkt. Vi viser rigtige mennesker i vores reklamer, når vi viser resultatet af et produkt på et ansigt.

Derudover anerkender L’Oréals globale tech-direktør behovet for diversitet i de teams, der arbejder med AI, ved at have fokus på, at de ansvarlige udviklere kommer fra så forskellige baggrunde som muligt. Det gælder også køn. 

Mange steder, hvor Béatrice Dautzenberg kommer for at danne partnerskaber og samarbejder, ser hun, at kvinder er underrepræsenterede.

– Derfor indgår vi mange nye partnerskaber for bl.a. at booste andelen af kvinder, der arbejder med tech og AI. For hvis du ikke har diversitet i dine teams, hvad angår køn, nationalitet og baggrund, så kan du ikke forstå dine forbrugere, og du kan ikke tjene deres behov.

Vores mål er at nå ud til to milliarder forbrugere over hele verden, og derfor er det helt afgørende for vores forretning at have en inkluderende og diversificeret tilgang til skønhed, siger hun.

Netop den diverse skønhedsoplevelse tror Christiane Vejlø bliver stadig mere fremherskende.

– Vores verden er i dag så fragmenteret, at der ikke længere kan tales om én mega-trend, men om mange parallelle trends. Skal jeg gætte på, hvad der vil ske de næste 10 år, så vil vi både se mere ekstremitet og mere naturlighed. 

Den ekstreme morfing, hvor du gennem kirurgi og behandlinger kan komme til at ligne en kat, en djævel eller en avatar af dig selv, vil opstå i den ene ende af skalaen, mens der også vil komme en hel ny værdi i at stå ved sine ar, sine rynker, sit ærlige ansigt. 

At turde ligne sig selv og stå ved sit eget ansigt vil få en ny kulturel kapital i en tid, hvor alle kan få botox, fillers og slette deres genetiske særegenhed med et filter på telefonen.

Om eksperterne

Christiane Vejlø

  • Direktør & Digital trendanalytiker i egen virksomhed, Elektronista Media. 
  • Hun er forfatter til flere bøger om tech og sociale medier, senest bogen 'Argumenter for mennesker'.

Anette Kristine Poulsen

  • Foredragsholder og fagbogsforfatter til flere bøger senest til 'Opskriften på bedre hud i overgangsalderen'. 
  • Stifter af platformen Beautyspace.dk og hudplejebrandet Seriøst bedre hud.

Béatrice Dautzenberg

  • Global Director of Beauty Tech Services hos L’Oréal Group og har arbejdet 23 år hos L’Oréal i forskellige funktioner inden for marketing og digital forretning.