Ditte og Nicolaj Reffstrup
SPONSORERET indhold

Kreativ direktør hos Ganni: ”Vi skal ikke skabe et poleret barbie-billede”

Copenhagen Fashion Week er de første i verden til at afholde modeuge efter Covid-19-nedlukningen. Det har givet stof til eftertanke hos flere brands, og et af dem er danske Ganni, der har droppet det fysiske show og i stedet skabt udstillingen GANNI 202020.

Af: Julie Bruun Lund
12. aug. 2020 | Mode | Eurowoman

Copenhagen Fashion Week skulle vise sig at blive helt anderledes end tidligere modeuger. Covid-19, et øget fokus på diversitet og klimaforandringer har ændret omstændighederne, og tvunget designerne til at tænke ud af boksen og samtidig påtage sig et stadig større ansvar. For intet er, som det plejer at være. Hele verden har været hårdt ramt af Covid-19-nedlukningen, og modebranchen er ingen undtagelse.

Den københavnske modeuge plejer – ligesom modeugerne i New York, Paris, London og Milano – at samle modefolk fra hele verden, men sådan skulle det ikke være denne gang, og som de første i verden til at afholde modeuge efter Covid-19-nedlukningen, har det blandt andet betydet færre fysiske shows og flere digitale løsninger, som frembringer buskaber, der vil mere og andet end at vise den nye SS21-kollektion frem.

LÆS OGSÅ: Stine Goya: ”I starten havde jeg dage præget af stor usikkerhed og utryghed”

Hos danske Ganni var det fysiske show skiftet ud med en udstilling under navnet GANNI 202020, hvor fem kunstnere fra hele verden og gennem hver sin kunstinstallation har bidraget til Gannis forsøg på at besvare spørgsmålet om, hvad det nye årti vil bringe med sig.

rosie marks_ganni202020.jpg
Et udsnit af fotograf Rosie Marks' smukke papfigurer.

På udstillingen kunne man blandt andet finde smukke papfigurer; en 1:1 afbildning af forskellige mennesker, som den London-baserede fotograf Rosie Marks havde fotograferet i sin have en måned forinden i et forsøg på at hylde det almindelige som noget ekstraordinært.

Dertil kunne man høre en oplæsning af den anerkendte (mode)journalist og taler Marjon Carlos’ essay, hvori hun beskriver den følelsesmæssige rutsjebaner, hun er på, da Covid-19-pandemien lukkede New York, hvor hun er bosat, ned, en video med indlevende, dansende kvinder iført den nye SS21-kollektion, et smukt håndflettet tæppe af gamle Ganni- og Levi’s-stofrester af kunster Hayley Blomquist, samt se det nye samarbejde mellem Ganni og det ikoniske jeansmærke Levi’s. Designsamarbejdet, der består af tre styles, skabt af 100 % genanvendt materialer, er udelukkende til udlån via Gannis hjemmeside.

levis x ganni202020.jpg
Kampagnebilleder til Gannis nye samarbejde med jeansmærket Levi's.

Vi tog forbi den fine GANNI 202020-udstilling på Christianshavn for at tale med Gannis kreative direktør, Ditte Reffstrup, om udstillingen, den nye virkelighed, vi befinder os i, og om hvor vi er på vej hen.

Hvorfor valgte i at lave GANNI 202020-ustillingen i stedet for et fysisk show?

”Vi vidste, at vi ville lave et eller andet, men vi vidste også, at det ikke skulle være et show. Det kan godt være, at vi er ude af vores lockdown, men det er der mange, der ikke er. Nogen har mistet, mens andre stadig er syge, så jeg synes, det var farligt at lave et show med høj musik og glade modeller. Jeg har respekt for dem, der gør det, men det var ikke det rigtige for os,” siger kreativ direktør i Ganni Ditte Reffstrup og fortsætter:

”Udstillingen skulle strække sig over modeugens tre dage og – modsat et modeshow, der er overstået på 10 minutter og på mange måder en forløsende kulmination på mange måneders hårdt arbejde – være et symbol på den verden, vi lever i lige nu. Det virkede som det helt rigtige tidspunkt at komme helt ned i gear og være i øjenhøjde med alt det, der sker i verden lige nu.”

Hvordan forestiller du dig, at modeugen vil forløbe fremover?

”Jeg håber, at modeugerne fremover vil bestå af en kombination mellem shows og de her andre mere åbne tiltag. Moden er kendt for at være i forandring og bevægelse, og det skal vi udnytte til at ryste posen og adaptere til det, der sker ude i verden. Noget, jeg synes, vi i branchen er gode til. Derfor ville det også være ærgerligt, hvis vi bare gjorde, som vi altid har gjort, nu hvor verden har forandret sig.”

Covid-19 har sat tingene i perspektiv på mange måder og givet anledning til at retænke alt – privat, men i høj grad også professionelt – men det har BLM (Black Lives Matter, red.) og klimaforandringerne også.

LÆS OGSÅ: Sine Gerstenberg: "Moden er ikke dum og unødvendig"

Hos Ganni er man meget bevidste om ikke at bruge ordet sustainability, for mode kan per definition ikke være hundrede procent bæredygtig i ordets egentlige betydning. Dermed ikke sagt, at man ikke bør tage ansvar og hele tiden tænke i mere bæredygtige alternativer, for det er præcis, hvad Ganni forsøger at gøre – og ikke mindst demonstrere med udstillingen GANNI 202020.

”Vi har en ansvarlighedsplan bestående af­­ 44 punkter, som skal opfyldes inden for de kommende fire år. Blandt andet et commitment om reduktion af plast, nedbringe vores CO2-udslip og udfase læder fra vores kollektioner. Men der er en del problematikker omkring netop dét, hvis det eneste alternativ på markedet er et plastprodukt. Vi har altid tænkt ansvarligt på grund af Nicolaj, som har beskæftiget sig med emnet i mere end 20 år, men det er først nu, vi er begyndt at tale om de ting, vi gør,” siger Ditte Reffstrup.

Hvad siger du, hvis vi siger diversitet?”

”For os handler diversitet om at være tro mod, hvordan virkeligheden egentlig ser ud i stedet for at skabe et poleret Barbie-billede.”

Anbefalet til dig