Baum und Pferdgarten SS22

Foto: Helle Moos Baum und Pferdgartens SS22-kollektion blev vist på Jarmers Plads i København. Under åben himmel. Smukt.

Et overblik: Det bedste og det værste ved den københavnske modeuge SS22

Copenhagen Fashion Week SS22 er netop blevet afholdt, og efter et digitalt år var det endelig muligt at gå til fysiske shows og events igen. Som altid samler vi op på ugen med de største højde- og lavpunkter.

I sidste uge blev Copenhagen Fashion Week SS22 afholdt rundt omkring i København. Modeugen var en blanding af fysiske shows, præsentationer og events, og så havde nogle brands valgt at holde fast i den digitale visning, der blev indført sidste år pga. Covid-19.

Uanset formatet så var der masser af glitter, poseren foran streetstyle-fotografer og håndsprit, naturligvis.

LÆS OGSÅ: Her de 7 største tendenser fra den københavnske modeuge SS22

Traditionen tro har vi samlet tre højdepunkter fra den københavnske modeuge, men også de ting, der var knap vellykket.

Tre højdepunkter

D for diversitet

Diversiteten på catwalken afspejler den tid, vi lever i nu, og derfor har det nok været den mest repræsentative modeuge nogensinde.

(di)vision løber med førsteprisen som det mest inkluderende brand, for til deres show var en bred vifte af etniciteter, størrelser og aldre repræsenteret.

For første gang så vi en model med en benprotese, da 7 Days Active viste deres show i Vega, mens hijaben var repræsenteret ved adskillige shows. Flere designere klædt mandlige modeller på i cool kjoler ligesom den gravide model, Christine Sofie, stolt kunne vise sin flotte, gravide mave frem, da hun gik ned ad catwalken.

Generelt havde de fleste brands et godt miks af modeller, og det er også første gang, at vi ser så mange "almindelige" kroppe på catwalken.

Hvor bæredygtige er vi egentlig?

Klassiske kollektioner i god kvalitet er et kæmpe højdepunkt fra Copenhagen Fashion Week, for der var masser af tøj, vi fik lyst til at investere i og beholde mange år fremover i modsætning til de kollektioner, der er meget sæson- og trendbaseret.

Skall Studio og Aiayu er to danske brands, der arbejder seriøst med bæredygtighed, og de var begge en del af programmet. Her fremviste de hver deres klassiske kollektion i god kvalitet, der produceres under socialt ansvarlige forhold.

Copenhagen Fashion Week havde igen i år et særligt fokus rettet mod bæredygtighed, spørgsmålet er bare, hvilken forskel deres forskellige tiltag egentlig gør?

Det har vi spurgt bæredygtighedsrådgiver Tanja Gotthardsen om:

”Copenhagen Fashion Week lignede i brede træk sig selv – og så alligevel ikke. Messerne bugnede fortsat med trendbundne og kollektionstunge brands, flankeret af enkelte, ambitiøse (især slow fashion) brands, og ved shows'ne udeblev den dybdegående samtale ofte i de efterfølgende interviews. Det går kort sagt for langsomt for den brede branche,” siger Tanja Gotthardsen.

Hun påpeger dog, at der er startet en dybere dialog, der handler om branchens ansvar, og at kritiske stemmer er kommet på programmet – de får bare ikke lov til at fylde nok.

”Mere dybdegående diskussioner er ved at indfinde sig – om alt fra regenerative materialer og reelt cirkulære forretningsmodeller til branchens ansvar overfor forbrugeren. Det så vi også lidt ved vinterens digitale modeuge, hvor kritiske stemmer som Céline Semaan havde fået plads i programmet. Udfordringen er dog, at de her samtaler fortsat ikke bliver fremhævet nok.”

Kanalrundfart go home

Modeugen var også en kulturel oplevelse, for alle showsene blev afholdt på de mest fantastiske lokationer rundt omkring i København: På toppen af et parkeringshus med udsigt til Marmorkirken, i Nikolaj Kunsthal, på toppen af CopenHill, Tunnelfabrikken, der var fyldt med gamle veteranbiler, og midt på Jarmers Plads under åben himmel.

Det var som at være på eventyr i egen by, og det gav os lyst til at udforske København endnu mere.

Tre lavpunkter

Tårnhøje stiletter

Hvis der er noget, vi ikke orker efter mere end et år i vores sweatpants og flade (ja, gerne ultrapraktiske) sko, så er det at stikke fødderne i et par tårnhøje hæle. Vi snakker +10 centimeter. Derfor smertede det også vores hjerter at se, hvordan flere modeller var tvunget ned i stiletter, som de færreste vil kunne mestre.

Det resulterede da også i, at en model faldt midt på catwalken ved et af ugens shows og slog sig, mens en anden model under et andet show måtte gå på tæer for ikke at tabe sin ene sko, der kun sad fast med de snører, der var bundet op ad benet på hende.

Bløde sko a la Crocs må derfor være vejen frem. Det var der i hvert fald bred enighed om blandt nogle af de øvrige designere fra ugens løb. Og dén vogn hopper vi altså med på.

Be om bedre planlægning

Hvem der syntes, at det var en brillant idé at placeret et show på CopenHill ved Refshaleøen efterfulgt af et i Tunnelfabrikken i ydre Nordhavn for så at afslutte på Islands Brygge – alle med en halv times mellemrum – er os en gåde. I hvert fald betød det, at flere missede Henrik Vibskovs show, efter at have tonset igennem hele byen på cykel.

Et vaskeægte first world problem, men vi håber på bedre planlægning til februar.

Venner, vi lever i 2021

Selvom modeugen i høj grad var repræsentativ på tværs af køn, hudfarver og kropsformer – og diversitet står listet som et af ugens højdepunkter, så er der stadig nogle brands, hvor det halter gevaldigt.

Er man som brand bannerfører for bæredygtighed, må man ikke glemme, at det også indebærer et ansvar for at skabe tøj, der passer til alle størrelser.

Ved enkelte shows kunne man godt blive i tvivl, om kalenderen i virkeligheden skriver 2021. For udover et par enkelte sorte modeller, var det udelukkende tynde, hvide modeller, der fyldte catwalken. Nu er tiden bare en anden, og det medfører altså et vist ansvar.

Se, hvad vi ellers skriver om: Modeuge