Mød vinderne fra Salling Future Friendly Fashion Award 2020
Artikel, vinder af årets brand

Mød vinderne fra Salling Future Friendly Fashion Award 2020

Salling Stormagasiner har netop lanceret deres nye fokus på bæredygtig mode.

I hele sidste uge har folk kunne deltage i en lang række af spændende aktiviteter såsom talks, live sessions, workshops og paneldebatter på Salling Rooftop i både Aarhus & Aalborg. Dette nye tiltag skal inspirere og motivere brands og kunder til at gøre en positiv forskel for klimaet gennem de mange valg, vi alle hver især træffer i hverdagen.

Ugens aktiviteter udmundede i Danmarks første prisoverrækkelse for bæredygtig mode, Salling Future Friendly Fashion Award. I løbet af aftenen den 17. september på Salling Rooftop i Aarhus blev der uddelt tre priser, og vi tog en snak med de tre glade vindere af priserne Årets Brand, Årets Talent og Årets Publikumspris. Hvis du ikke allerede kender vinderne, kan du her blive klogere på dem, og hvordan de arbejder med ansvarlig mode. 

 

 

Vinderen af Årets Brand og 100.000 kr. til Salling Future Friendly Fashion Award blev det københavnsk-baseret brand, Artikel. Selvom brandet kun er stiftet for 3 år siden, har de allerede bevist, at det er muligt at få folk til at træffe mere miljøbevidste valg, når de køber nyt tøj.

Vi har spurgt stifter Malthe Risager om, hvordan Artikel arbejder med bæredygtighed, og hvordan fremtiden ser ud for dette brand.Artikel-og-Marianne-Bedsted.jpgGlade vindere af Årets Brand, Artikel og Marianne Bedsted CEO hos Salling.

Hvordan arbejder Artikel med bæredygtighed?
Vi startede Artikel med spørgsmålet: “Hvad berettiger os til at tilføje mere tøj til en verden, der allerede har alt for meget overforbrug?”. Vi har ikke lyst til at være med i ræset om lavere pris og flere kollektioner, der planlægges år, før de kommer på gaden. Vi har derfor valgt, at hele fundamentet for Artikel ligger i at tænke udenom den konventionelle måde at tænke mode. Vi har forskellige parametre, som vi arbejder ud fra. Til dels i forhold til at tøjet skal være langtidsholdbart, og at vi igennem at bruge slidstærke kvalitetsmetervarer skaber produkter, som kan holde i mange år. Vi arbejder med en permanent kollektion der udvikles og tilpasses over tid, så vores varer ikke bliver uddaterede og sat på udsalg. Desuden researcher vi på at forkorte produktionstiden, så vi undgår at overproducere ved at have et minimalt lager eller ved at sy et stykke tøj direkte op, når det er blevet solgt.

Hvilken betydning har det for jer at vinde Årets Brand til Salling Future Friendly Fashion Award?
At juryen peger på os, giver stor inspiration og blod på tanden til at fortsætte ad samme spor, og bekræfter os i, at vi har fat i noget godt. Vi er selvfølgelige også meget taknemmelige for den publicitet, som præmien har bidraget til, når man stadigvæk er et så lille brand som os. Vi håber selvfølgelig, at alle de nominerede brands kan være med til at stille en dagsorden og inspirere andre til at tænke forretning på nye måder. Salling Future Friendly Fashion Award har også været rigtig gode til at inspirere forbrugerne til at være mere kritisk tænkende. Store firmaer som Salling har muligheden for at nå ud med deres budskab til en rigtig bred vifte af befolkningen, og det er derfor vigtigt og godt, at de har taget det her initiativ.

Hvordan ser fremtiden ud for jer nu?
Vi er ved at udvikle vores tilbagekøbsprogram, hvor vi tilbyder vores kunder at sælge tilbage deres brugte Artikel-tøj til os, hvis de på noget tidspunkt ikke bruger det mere. Det vil vi sælge videre gennem en second cycle platform, hvor man til en mere fordelagtig pris kan vælge at købe en brugt Artikel-vare i stedet for en ny.

Og tilslut, hvor tror du, at bæredygtig mode bevæger sig hen?
Jeg tror, at vi kommer til at se flere permanente kollektioner og mere respekt for det, som allerede er lavet. Nogle gange har det føltes som om, en ny kollektion skal til, for at få en gammel kollektion til at virke uddateret. Dette tror vi, at flere og flere forbrugere stiller spørgsmålstegn ved, og det sætter et krav til tøjmærkerne. Vi tror også, at nye enkelte stykker tøj kan blive lanceret løbende i stedet for en hel kollektion, og kollektionerne kan komme med større og mindre intervaller uden at følge et fast skema.

Salling har i samarbejde med VIA design, KADK, DSKD og KEA udvalgt en række af de mest bemærkelsesværdige unge nye talenter fra hver uddannelsesinstitution, der fremadrettet vil præge modelandskabet i en mere innovativ og bæredygtig retning.

Vinderen af prisen Årets Talent og 25.000 kr blev Ashna Patel, som på selv og samme dag afsluttede sin eksamen på Designskolen Kolding.Ashna-Patel.jpgAshna Patel fik overrakt prisen Årets Talent af aftenens konferencier Lina Rafn.

Fortæl os om din vision for dit design?
Gennem mit design vil jeg gerne udfordre vores destruktive forhold mellem tøj og tekstiler, samt tilbyde et mere klimavenligt alternativ uden at gå på kompromis med æstetik. En af de måder jeg gør dette, er ved at arbejde langsommere og mere ansvarligt ved at designe og producere mindre, og samtidig arbejde med naturlige materialer, så de har muligheden for at vende tilbage til naturen, når de skal afskaffes. Samtidig gør jeg en dyd ud af at bygge vedvarendende relationer med personerne i min værdikæde for at kunne være en bedre allieret i vores samarbejde.

Hvad betyder det for dig at vinde Årets Talentpris?
Det betyder mere, end jeg kan forklare. Jeg er så glad, stolt og taknemmelig for at have vundet Årets Talent til Salling Future Friendly Fashion Award, og jeg kunne ikke have forestillet mig en bedre måde at afslutte min eksamen. Det føles godt at blive anerkendt for al det hårde arbejde, jeg har lagt i mit afsluttende projekt, da det ikke sker særlig tit i modebranchen. Jeg er meget glad for, at dette har ændret sig, og at Salling ser vigtigheden i at støtte kreative i dette skift mod at prioritere planeten og dens befolkning højere.                                                   

Hvad skal du bruge prisen til? 
Jeg vil fortsætte med at udforske miljøorienterede løsninger i skellet mellem sociale rettigheder og etik om miljø. I forbindelse med min afsluttende eksamen har jeg samarbejdet med organisationen Khadi London. Dette samarbejde gjorde det muligt at arbejde med håndspundet økologisk bomuld, der er fremstillet ansvarligt i Indien. Dette introducerede mig til naturlige fibre og viste mig vigtigheden i at lære omkring dem, arbejde med dem og dele min viden og erfaring med andre, hvad end det var med andre designere eller forbrugere. Denne pris tillader mig at fortsætte mit arbejde med Khadi London og lære en masse, som jeg fremadrettet kan bruge i mit eget arbejde.

Vinderen af Årets Publikumspris til Salling Future Friendly Fashion Award er fundet blandt de nominerede til Årets Brand via en online afstemning på salling.dk. Prisen gik til ELSK, der har fået bredest opbakning for deres bæredygtige initiativer. Det Thy-baseret brand har en vision om at skabe tøj, som belaster miljøet så lidt som muligt, og som inspirerer både forbrugere og andre virksomheder til at træffe mere bæredygtige valg. Vi tog en snak med ELSK stifteren Lars Riis:

ELSK.jpgELSK vandt Årets Publikumspris via afstemning på Salling.dk.

Hvilken betydning har det for ELSK at vinde Årets Puklikumspris?
At vinde Publikumsprisen er for os den ultimative anerkendelse. Det er forbrugerne, der bestemmer i sidste ende, hvilken vej virksomhederne skal gå, og her føler vi, at vores kunder viser os den ultimative tillid og støtte. Deres støtte, krav og feedback gør, at vi hele tiden kan og vil gøre det endnu bedre. Jeg tror at mange af vores kunder er på samme rejse som os, hvor man lærer løbende og forstår, at bæredygtighed er et komplekst emne.

Hvorfor er bæredygtighed så vigtigt i jeres design?
Faktisk bryder vi os ikke om ordet bæredygtighed. Vi foretrækker at bruge ordet ordentlighed. Vi skal lave produkter, som er lavet med omtanke, og hvor vi behandler de mennesker og den natur, som vi omgiver os med ordentligt. Vores vision er at inspirere forbrugerne og andre virksomheder til at tænke mere grønt og gå efter kvalitet. Samtidig med det, skal vi skubbe til grænserne for, hvor lidt man kan belaste miljøet, når man laver tøj.

Hvor tror du, at den moderne forbruger bevæger sig hen lige nu ift. bæredygtighed?
Jeg er ret overbevist om, at selve begrebet bæredygtighed snart bliver udvandet, og på mange områder bliver det fremover forventet, at tøj er lavet med større omtanke, end det bliver på nuværende tidspunkt. Forbrugerne er allerede nu længere fremme end mange butikker, og det giver mig en tro på, at forandringen er i gang.

Vi ønsker alle tre vindere stort tillykke med de flotte priser. Vi glæder os til, at Salling Future Friendly Fashion Award løber af stablen igen i 2021. Indtil da kan du følge med i Sallings nye bæredygtige initiativer og aktiviteter året rundt i stormagasinerne på www.sallingfuturefriendly.dk.

Se flere billeder fra Salling Future Friendly Fashion Award 2020 herunder.