Bæredygtig dansk mode
Foto: Zalando Kjole, 2.765 kr. Blazer, 3.850 kr. Bukser, 1.900 kr. Alt fra Designers Remix.

Bæredygtige brands

Kan mode nogensinde blive bæredygtigt? Her er tre skandinaviske brands, der prøver

Holzweiler, Blanche og Designers Remix er alle tre skandinaviske brands, du kender og måske ejer noget fra. Men vidste du, at de kæmper for en miljørigtig modebranche? Bliv klogere her.

Skandistilen er eftertragtet internationalt, og de skandinaviske designere er gode til at hjælpe hinanden på vejen mod en mere bæredygtig modebranche. Derfor har Zalando bedt en række nordiske brands designe en bæredygtig minikollektion i et feminint og pastelfarvet univers. Vi har talt med norske Holzweiler og danske Designers Remix og Blanche om, hvad bæredygtighed betyder for dem.

LÆS OGSÅ: Sarah Becker: "Vi er fyldt til brækpunktet af masseproduktion og ligegyldigheder"

Charlotte Eskildsen, stifter og kreativ direktør, Designers Remix

Hvordan bruger I bæredygtighed i jeres design- og virksomhedsstrategi?

“Efterhånden er hele vores værdikæde baseret på bæredygtighed. For seks år siden blev min mand Niels bestyrelsesformand i Global Fashion Agenda, og det gav os nogle måleredskaber. Det kan være alt fra, at vores kontor er varmet op på solceller til, at alle vores metervarer er det bedste bæredygtige alternativ. Materialerne er helt klart den store synder, da 70-80 procent af aftrykket kommer derfra. Det allerbedste er at genanvende noget af alt det plastik, der allerede er produceret. Og så gør vi meget ud af at upcycle alt det tøj, vi får tilbage, så det ikke bare bliver smidt ud.”

Fortæl om jeres design til Zalandos Nordic Brand Collection?

“Vi har fokuseret meget på materialer som EcoVero-viscose, der er sporbart, så du ved, hvilke træer, der er blevet fældet, og hvilke nye, der er blevet plantet. Vi har også brugt recyclet bomuld fra Italien og Tencel lavet af eucalyptustræ.”

Hvad har I lært af den bæredygtige udfordring?

“Generelt har vi har lært at sætte mål og spise en elefant i små bidder. Og så har vi lært at sige nej. Vi har fx sagt nej til læder, og det var ikke sjovt. Vi har elsket at arbejde med læder og solgt meget af det, men sådan er det.”

Susanne Holzweiler, Brand Director, Holzweiler

Hvordan bruger I bæredygtighed i jeres design- og virksomhedsstrategi?

“Vi tænker altid i bæredygtighed, når vi udvikler nye produkter. Det sidste halvandet år har vi fx haft en strategi om minimum-waste til vores shows, hvor vi ser på alt fra service backstage til at et setup, som enten kan genbruges eller gives videre og dermed få nyt liv.”
 
Fortæl om jeres design til Zalandos Nordic Brand Collection?

“Vi har valgt klassiske Holzweiler-styles i nye farver og kvaliteter. Der er altid et større klima-footprint i at udvikle nye produkter, så vi tror meget på at skabe en holdbar base, som er mindre trendbaseret. Flere af produkterne var allerede bæredygtige, men er blevet opgraderet. Fx er vores bedst sælgende bukser sourcet i genbrugspolyester til Zalando-kollektionen. Og nu hvor vi har fundet en måde at lave dem i et bæredygtigt materiale, har vi inkorporeret det i vores andre kollektioner også.”

Hvad har I lært af den bæredygtige udfordring?

“Det fineste ved samarbejdet er at se, hvordan Zalando har opfordret brands til at arbejde sammen om at skabe en lille kollektion hver, men som passer perfekt sammen og forhåbentlig er med til at rykke lidt i forbrugeren. Vi må stå sammen om en mere bæredygtig verden.”

Melissa Bech, medstifter og kommerciel direktør, Blanche

Hvordan bruger I bæredygtighed i jeres design- og virksomhedsstrategi?

“Da vi startede brandet for to år siden, lavede vi faktisk først en CSR-strategi, og så lagde vi brandet oven på den. Vi satte nogle mål for, hvilke metervarer vi ville bruge, hvilke leverandører vi ville arbejde med osv. Vi har 10 basale tips, som man som forbruger kan kigge på, fx om materialerne er GOTS-certificeret, om det er økologisk bomuld, hvor det er produceret, hvor lang holdbarheden er, hvor ofte det skal vaskes osv. Desværre er det bæredygtige valg stadig lidt dyrere, så vi bruger enormt meget tid på at være konkurrencedygtige.”

Fortæl om jeres design til Zalandos Nordic Brand Collection?

“Vi har valgt, at kollektionen skal bestå af nogle af vores dna-styles og bestsellere i eksklusive farver. Vi har brugt GOTS-certificeret Oeko-Tex-bomuld og deadstock, altså restmetervarer fra en leverandør i Portugal, og derfor kan vi også kun producere et begrænset antal af de pågældende styles.”

Hvad har I lært af denne bæredygtige udfordring?

“Vi har lært at tage små skridt for at kunne følge med, for med mængden kommer muligheder, og store mængder er dyre. Et eksempel er, at vi for at få den bedste bæredygtige kvalitet til vores jeans, skal købe en stor rulle. Derfor har vi købt en blå rulle og en sort rulle, som vi arbejder ud fra og kan bruge i flere sæsoner.”

Kollektionen fås nu hos Zalando.

Se, hvad vi ellers skriver om: Bæredygtighed, Tøj og Design