Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Skab ro i hverdagen
Foto: Mie Frey Damgaard Dyrk din indre ro – på din måde.

Skab ro i hverdagen

6 enkle veje til hverdagszen

Travle dage med familiepraktik, arbejde og vasketøjsbunker kan suge følelsen af overskud ud af enhver. Men du kan faktisk finde roen midt i hverdagskaosset, forsikrer Daisy Løvendahl dig om, og det kræver hverken, at du kan sidde i lotusstilling eller har oceaner af tid. Se, hvordan du dyrker din indre ro – på din måde.

1. Drop ”bør” og ”skal”

Hvis du mærker, at du drukner i en uendelig liste af: ”Jeg burde også invitere til legegruppe eller strategimøde” eller ”jeg skal også have styr på x, q og p”, så tag 10 minutter, og skriv alt det ned, du mener, du bør eller skal. Se derefter på hver enkelt ting, og spørg dig selv: Er der nogen, der virkelig lider, hvis jeg dropper det her? Og streg så tingen ud! Det er fint at være der for andre, være pligtopfyldende og have styr på dine sager, men det er ikke vigtigere end din ro. Tro mig, verden har ikke brug for endnu en småstresset kvinde, der prøver at nå det hele. Vælg din ro, før du vælger listen med bør og skal.

2. Tænd et lys, og tag en timeout

Find en lysestage, der kan stå på gulvet, tag en pude, og bed alle om at lade dig være i fred, indtil du kommer tilbage til familien eller kontoret. Indstil så din telefon til alarm efter 8 minutter, sæt dig på puden, og tænd lyset. Tænd det med en klar intention om at give dig selv ro, og brug tiden på at se ind i lyset. Giv det brændende lys hele din opmærksomhed og se på, hvordan flammen brænder. Læg mærke til alle små detaljer, og tag lyset ind. Forestil dig, at denne flamme kun lyser for dig. Den brænder, for at du skal se og værdsætte den. Det er en meget lille gestus, men der er kraft i selv de mindste ting.'

3. Hallo, hvor er du?

En fælde, som mange af os hele tiden falder i, er at være et sted fysisk og tusind andre steder i tankerne. Det skaber alt andet end ro. Det skaber en konstant følelse af at være på vej videre og af at burde være et andet sted. Så øv dig i at være til stede, hvor du er. Det lyder måske enkelt, men det kræver en del øvelse og noget, jeg vil udfordre dig til at være vedholdende omkring, for det er en meget central nøgle til mere ro. Så begynd lige nu. Vend din opmærksomhed mod lige der, hvor du er, og bliv der. Træk tankerne tilbage til NU, hvis de begynder at vandre, og find roen. Uanset om det er på arbejdet, sammen med din familie eller i et supermarked. Hjælp gerne dig selv ved at sætte din telefon på flytilstand, lukke ned for programmer, du ikke bruger, på din computer, beslutte dig for ikke at tjekke sociale medier mere i dag og i stedet engagere dig i det, der er lige foran dig.

LÆS OGSÅ: 20 tips og tricks til en sund hverdag

4. Tre trin til zen

En helt enkel teknik til mere ro kræver, at du lærer tre enkle, små trin. Det gode ved de tre trin er, at de kan bruges overalt, uanset om du er på arbejde, hjemme eller sammen med en masse mennesker. Trinene foregår inde i dig, og de tager næsten ingen tid. Derfor er det en super enkel genvej til mere ro. Trin 1: Stop det, du laver. Stop dine tanker. Stop helt op. Trin 2: Mærk dig selv. Mærk din krop. Mærk det, du føler lige nu. Gennemgå gerne din krop hurtigt fra fødder til hoved. Er der nogen spændinger? Hvordan har du det? Mærk det, uanset hvad det er. Du skal ikke gøre noget ved det eller begynde at tænke over, om det er godt eller skidt. Du skal bare mærke det. Trin 3: Vær med det hele. Bare vær lige her, lige nu. Vær den, du er, og vær det 100 %.

5. 20 minutter på langs

Det er så enkelt et tip, at det næsten er snyd, men det virker virkelig, så her får du det. Læg dig 20 minutter, når du kommer hjem. Det er helt forbudt at tage din telefon eller iPad med. Det er tilladt at ligge i ske med en kæreste, et barn eller en ven, men de 20 minutter er tid til at lave ingenting. Så tag 20 minutter, slip tankerne, og mærk, hvordan roen falder over dig.

6. Ryd op i dit hoved

Kender du det, at tankerne rumsterer, efter at du er gået ud ad døren? At du sidder ved aftensmaden og tænker på samtalen med kollegaen, eller at du er på arbejde og stadig skændes med kæresten? Det er spild af dyrebar mental energi. Hvis noget er vigtigt nok, så tag fri fra arbejde, og mød din kæreste, så I kan tage skænderiet færdigt, eller ring til din kollega og få ordnet det, der rumsterer i dig. Hvis du ikke vil det – så slip det nu. Træf et bevidst valg om, hvad der foregår i dit hoved. Vælg, om du vil gøre noget ved det, eller om du vil lade være. Men lov mig, at du ikke bare cirkler rundt i det, for det er den direkte vej til uro, stress og fravær.

LÆS OGSÅ: Få styr på økonomien én gang for alle: Her er 17 nemme sparetips til din hverdag

OM EKSPERTEN

DAISY LØVENDAHL er personlig rådgiver, foredragsholder, har en kandidatgrad i filosofi og kommunikation og er forfatter til bøgerne ”LEV” og ”ELSK”. Hun har stor erfaring med at guide sine klienter gennem det moderne livs udfordringer, så der er plads til både kærlighed, familie og karriere. Bor i København med sin mand og deres to børn. Læs mere på Daisylovendahl.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: Daisy Løvendahl, Psykologi og Stress