Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Ur
Foto: Klaus Rudbæk Læs her hvad 8 timens kuren lover.

8 timers kuren: Er det en kur, der dur - vi har testet?

Med 8 timers-kuren kan du spise, hvad du vil – og tabe dig samtidig. Så længe du kun spiser inden for et vindue på otte timer hver dag. For godt til at være sandt? Det undersøger vi her.

8 timers mad – 16 timers faste

Med 8-timers kuren er det ret simpelt: Spis mere eller mindre, hvad du vil i otte timer – og klap munden i resten af døgnet. Så taber du dig, føler dig skarpere og får mere energi, lover manden bag kuren, amerikanske David Zinczenko.

Er du træt af at veje din mad, tælle kalorier eller nægte dig selv det ene og det andet, så kommer her en kur, der næsten lyder for god til at være sand. Med 8-timers-kuren må du nemlig spise lige, hvad du har lyst til – og så meget du har lyst til – så længe du kun gør det inden for et vindue på otte timer om dagen og faster i 16 timer derefter.

Sådan fungerer 8 timers kuren

I otte timer hver dag må du spise, hvad du har lyst til. Du vælger selv, hvornår på dagen dine otte timer skal ligge, og det kan sagtens variere fra dag til dag. Derefter faster du i 16 timer, hvor du må drikke vand, kaffe og te – dog uden mælk og sukker. Kuren bygger på en række undersøgelser, der viser, at tidspunktet, du spiser på, i virkeligheden betyder mere end antallet af kalorier, du spiser. Ved kun at spise i en kort otte timers periode giver du kroppen en pause og booster samtidig din forbrænding, så kroppen tærer på dine fedtdepoter i stedet for den hurtige energi i lever og muskler. Det vil, ifølge Zinczenko, få dig til at tabe vægt, føle dig mere skarp og få mere energi.

LÆS OGSÅ: Angelica testede 8 timers kuren: “Jeg glemmer at spise alle mine måltider”

Din kost

Elsker du pasta eller et stykke nybagt brød? Så spis løs af din yndlingsmad. Sørg dog for at få disse otte forskellige powerfoods hver dag: Nødder, mejeriprodukter, bælgfrugter, lyst kød, bær, frugt, grønne grøntsager og fuldkorn hver dag. Disse fødevarer er spækket med protein, fibre, sunde fedtstoffer, vitaminer og mineraler, og sikrer at din krop får al den næring, den har brug for.

Træning er valgfri

Det er fuldstændig op til dig, om du vil træne samtidig eller lade være, men ifølge kuren vil bare otte minutter om dagen være med til at kickstarte dit vægttab.

KURENS 8 POWERFOODS

 

Sørg for at spise disse hver dag:

 

 

  1. Lyst kød – opbygger muskler og forbrænder fedt. F.eks. fisk, kalkun, kylling og æg.
  2. Nødder – opbygger musklerne og mindsker cravings. F.eks. valnødder, mandler, hasselnødder, solsikkekerner og græskarkerner.
  3. Mejeriprodukter – giver stærke knogler og fyrer op for vægttabet. F.eks. Yoghurt, skummetmælk, ost og hytteost.
  4. Bælgfrugter – gode for din fordøjelse. F.eks. bønner, linser, ærter og edamamebønner.
  5. Fuldkorn – forebygger at din kroplagrer fedt. F.eks. fuldkornsbrød, havregryn, brune ris og fuldkornspasta.
  6. Bær – styrker din balance, koordination og korttidshukommelse. F.eks. hindbær, jordbær og blåbær.
  7. Frugt – mætter og beskytter mod kræft. F.eks. æbler, bananer og appelsiner.
  8. Grønne grøntsager – virker foryngende. F.eks. spinat, broccoli og grønkål.
Se, hvad vi ellers skriver om: Slankekur og Vægttab