Her er vitaminet, du skal tage, hvis du træner meget

Vi kan afsløre, at vitaminet kan øge din evne til at reparere og opbygge dine muskler – og få dig til at præstere bedre under træning.

Sponseret indhold Af 30.okt.2017 Sundhed

Er du en af dem, der træner højintensitetstræning flere gange om ugen, så er det med at slå lytte-bøfferne ud. Der er nemlig en række vitaminer, du skal sørge for at få nok af, hvis du vil præstere bedre under din træning og restituere bedre – svaret er B-vitaminer.

Vi har spurgt Regitze von Bülow, kostvejleder hos virksomheden Take Daily, der lever af at sælge og vejlede deres kunder i, hvilke vitaminer de har brug for, hvorfor det netop er vigtigt at have fyldte B-vitamindepoter, når man træner meget.

"Når man træner eller udøver fysisk aktivitet øges stofskiftet. Det vil sige, at jo mere du træner, dets mere har man brug for de vitaminer, der skal til for at få kroppen (maskinen) til at køre - som blandt andet er B-vitamin. B-vitaminer indgår i omsætningen af protein, fedt og kulhydrat og i cellernes stofskifte."

Der findes otte forskellige typer B-vitamin. Hvilken slags vil du anbefale, at man tager som kosttilskud, hvis man træner meget?

"B-vitaminer fungerer bedst i samspil med hinanden. Et generelt råd omkring B-vitaminer er derfor, at man ikke nøjes med at tage eksempelvis B-2 med mindre, at man specifikt har fået konstateret en mangel på dette ene vitamin, men at man i sin helsekostbutik, hos Take Daily eller i Matas finder nogle vitaminer som eksempelvis multi-B, hvor flere forskellige typer B-vitaminer er kombineret", siger Regitze von Bülow.

Godt at vide om B-vitaminer
B-vitaminer er vandopløselige, hvilket vil sige, at vi udskiller dem via sved og i urinen, og det er derfor vigtigt at få dem tilført via kosten hver dag. Derudover skal det siges om B-vitaminer, at det ikke kun er hvis du træner meget, at du skal være ekstra opmærksom på, om du får nok. Er du veganer, skal du være særlig opmærksom på om du får tilstrækkelig B-12, som primært findes i animalske produkter.

Spis dig til flere B-vitaminer
Du kan få tilført flere B-vitaminer i hverdagen på andre måder end gennem en daglig portion vitaminpiller. Der findes også B-vitaminer i en lang række fødevarer, som du med fordel kan sætte rigeligt af på menuen i ugens løb, hvis du træner meget. Disse fødevarer er blandt andet:

  • Æg
  • Fjerkræ
  • Linser
  • Bønner
  • Mælk
  • Nødder
  • Grøntsager
  • Fuldkornsbrød
  • Oksekød
  • Fisk

Tag testen og se, om du får vitaminer nok
Er du i tvivl om, hvorvidt du får nok af ikke bare B-vitamin, men også af andre vitaminer og mineraler, så kan du tage testen på takedaily.dk, hvor du på to minutter kan få svar på, om din krop får det, den har brug for. Testen er udviklet af diætister, farmaceuter og læger, og du finder den på linket her. Du kan ligeledes bruge følgende rabatkode FIT2017* (Giver 1 boks gratis) på takedaily.dk, som vil give dig en fordelagtig pris på dit første køb af vitaminer og kosttilskud af høj kvalitet fra virksomhedens store sortiment. Alle vitaminer, mineraler og Omega 3-kapsler er helt uden konserveringsmidler og lavet på de mest naturlige og veldokumenterede råvarer.

*Vilkår:
Tilbuddet gælder t.o.m 31/12-2017. Tilbuddet gælder kun for nye kunder. Tilbuddet kan ikke kombineres med andre rabatter

Fakta Take Daily

Hvis du ikke kender Take Daily allerede, så kommer du sandsynligvis til det – specielt hvis du mistænker, at du går og mangler nogle vitaminer og mineraler. Take Daily leverer pakker med skræddersyede vitaminer baseret på dig og dit liv. Vitaminerne kommer i smarte æsker til 28 dage af gangen, og bliver tilsendt med posten på din hjemmeadresse hver måned. Man kan naturligvis altid ændre sit abonnement eller sætte det på pause, hvis ens situation ændres.


Henter...