-
Alexander Wessel Rasmussen og Ida Karstoft afslører: Vi er kærester
-
Laurids og Sofie afslører deres fremtidsplaner
-
Sofie takker nej til reklamejobs efter "Bachelerette"
-
Anton fra “Bachelorette” jubler: Nu er vi kærester!
-
To timer efter hjemkomst: Laurids tvunget til at rejse ud af landet
-
Det tænkte Sofie under kysset med Oliver
-
Winnie Topp efter operation: Giver status på helbredet
-
Hvor sødt! Sådan har Laurids og Sofie foreviget minderne fra "Bachelorette"
-
Petra forklarer: Derfor bliver "Bachelor" fravalgt til fordel for "Bachelorette"
-
Carl-Emil havde særlig kvinde med på rød løber
-
Simon om kærligheden efter "Bachelorette": Jeg har lidt kørende
-
Se alle billederne: Så vild var "Bachelorette"-finalen
-
Adam afviser Reddit-rygter
-
Mie og Adam gik fra hinanden efter seks måneder: Derfor taler de ikke sammen i dag
-
Adam blev væk fra finalefesten: Nu forklarer han årsagen
-
Gravide Mille Funk stråler på rød løber: Starter mødregruppe med Jenna
-
Sofie Martinusen afslører sød historie bag nyt look
-
Lauritz fandt kærligheden i flyet på vej hjem fra "Bachelorette"
-
Adam udeblev fra "Bachelorette"-finale: Nu reagerer Mie
-
Mie og Adam blev kærester efter "Bachelorette": Sådan går det i dag
Psykolog: At være introvert er ikke en karakterbrist, tværtimod
Psykolog Rikke Papsøe vil gerne gøre op med, at vi allerede i folkeskolen bliver bedømt på, om vi tør række hånden op og tage ordet...
Mange forbinder det at være introvert med at være asocial, men sådan hænger det slet ikke sammen, forklarer psykolog Rikke Papsøe.
"Introverte har også brug for at være sociale, de har bare nogle andre præferencer for at være det end ekstroverte. De trives bedst i mindre grupper frem for større forsamlinger. Introverte vil typisk ikke bryde sig om store fester, især ikke hvis de skal møde op alene uden at kende ret mange på forhånd."
"Derudover handler det også om, hvor man henter sin energi henne. Hvor ekstroverte lader batterierne op sammen med andre mennesker, har introverte brug for at trække sig og være alene for ikke at brænde ud," siger hun.
At være introvert er altså et karaktertræk, som vi kan have i forskellige grader. De færreste er 100 procent introverte eller 100 procent ekstroverte.
Belæste og grundige
Introverte bryder sig typisk heller ikke om at tale foran mange mennesker, hvilket kan give udfordringer i et samfund, der hylder de ekstroverte karaktertræk, fortæller Rikke. Hun vil gerne gøre op med, at vi allerede i folkeskolen bliver bedømt på, om vi tør række hånden op og tage ordet.
"Vi behøver altså ikke allesammen stå på en ølkasse og råbe. Der er også brug for de kvaliteter, introverte komme med. De er f.eks. ofte meget belæste og grundige, ligesom de får stor dybde på deres relationer."
Mange introverte kæmper dog med deres selvbillede. De føler sig ikke helt så værdsat som dem, der råber højt. Her handler det ifølge Rikke Papsøe om at se sin introverte side som det, det rent faktisk bare er, nemlig et karaktertræk. Det er ikke en karakterbrist, tværtimod kan du få meget positivt ud af din introverte side, hvis du formår at tage hensyn til den.
"Anerkend dig selv og udnyt dine styrker. Tag f.eks. en snak med din arbejdsgiver om, at du er bedst til det analytiske arbejde frem for at holde oplæg, så måske er det ikke dig, men en anden der skal levere budskaberne. Det betyder ikke, at du død og pine skal undgå at tale foran andre mennesker, men respekter dig selv for at have andre styrker.
Du skal heller ikke nødvendigvis undgå store fester, men du behøver ikke mingle og snakke med alle. I stedet kan holde dig til få personer og få en fantastisk aften alligevel. Du er ikke mindre værd end andre, bare fordi du er introvert."
Læs mere på psykologrikkepapsoe.dk