Søvnløshed i overgangsalderen: Helvedes hedeture og nærige nætter
Foto: Private Mød to kvinder med forskellige erfaringer med søvnproblemer.

Søvnløshed i overgangsalderen: Helvedes hedeture og nærige nætter

Hedeture og hormonforandringer kan gå hårdt ud over søvnen for nogle, mens andre slipper mere nådigt gennem menopausen. Vi har spurgt en ekspert og to kvinder med vidt forskellige erfaringer med søvnproblemer i overgangsalderen.

Lagnet klæber til huden, blodet bruser, så det kan mærkes helt ud i fingerspidserne, og varmen bølger gennem kroppen – overgangsalder er for de fleste forbundet med hedeture, men den har også en enorm betydning for vores søvn, fortæller naturopath og hormonterapeut Caroline Fibæk.

– Der er flere årsager til, at vi sover dårligere, når vi kommer i overgangsalderen. En af dem er, at vores kønshormoner falder rigtig meget, fra vi er omkring 35, og æg-reserven begynder at skrumpe. Så er der ikke nødvendigvis en ægløsning hver måned, hvilket gør, at vi ikke danner så meget progesteron.

– Når vores æg-reserver så løber ud, har vi ikke mere progesteron at trække på. Det gør ens nervesystem mere sensitivt, og så vågner man hurtigere. Den drastiske nedgang i kønshormonet progesteron gør, ifølge Caroline Fibæk, at man i overgangsalderen kan være plaget af søvnbesvær. Men hvad så med hedeturene, hvad ligger til grund for, at du ligger badet i sved eller har uro i kroppen?

– Hedeturene er en interaktion mellem stresshormonet kortisol, adrenalin og østrogen. I tiden op imod overgangsalderen sker der nogle bratte stigninger i østrogen-niveauet. Er man samtidig lidt stresset, har kroppen svært ved at nedbryde østrogenet igen. Østrogenerne nedbrydes langsommere – og det giver voldsomme hedeture.

Læs også: Hvad sker der i kroppen, hvis du udsættes for stress?

Nogle kvinder vågner derfor oftere end andre, fortæller Caroline Fibæk. Og netop stress er en altafgørende faktor, når vi taler om ting, der påvirker kroppens hormonbalance og dermed vores søvn, mener Caroline Fibæk.

– Der findes ikke noget, som påvirker vores kønshormoner lige så meget som stress. Man ved fra forskning fra blandt andet Body Mind Medicine under Harvard University, at jo højere stressniveauet er, jo dårligere sover man. Fra omkring kl. 4 om morgenen starter vi med at danne stresshormonet kortisol, indtil vi står op, og det bliver frisat.

– Hvis du ligger i lys, har dårlige drømme og vågner af det, sker der en stigning i kortisolniveau, som får os til at vågne. Det handler om at have så meget ro på dit nervesystem som overhovedet muligt for at skabe balance.

Sten i vindueskarmen

For 53-årige Ellen Nielsen har hedeture holdt hende vågen de seneste 12 år, så hun kun har fået fire timers søvn hver nat.

– Lige inden jeg fik mine hedeture, begyndte det at prikke i kroppen, så fik jeg en susen for ørerne, og så vågnede jeg, fordi hedeturen kom buldrende. Jeg vågnede flere gange i løbet af natten. For at finde ud af, hvor mange gange i løbet af en nat, hun reelt blev vækket af sine hedeture, valgte Ellen at lægge en lille bunke småsten på natbordet. Hver gang hun vågnede, kunne hun så placere en sten i vindueskarmen.

– Jeg var så omtåget til sidst af mangel på søvn, og så begyndte jeg i en periode at flytte en sten, hver gang jeg vågnede. Om morgenen kunne jeg så tælle, hvor mange sten, der lå. Nogle nætter var det helt op til 20 gange, jeg havde været vågen. Fuldstændig vanvittigt. Efter gentagne gange at have lagt sten i vindueskarmen fik Ellen et overblik over problemets omfang. Hvis hun skulle have bugt med hedeturene for at kunne sove bedre, måtte hun finde en løsning hurtigst muligt.

– På det tidspunkt begyndte jeg at løbe og ændre min kost, og det fungerede rigtig fint for mig i de første par år, men det holdt ikke ved. I flere år afsøgte Ellen markedet for naturpræparater som rødkløverjuice og melatonin-tilskud. Hun forsøgte sig også med naturlig hormonterapi i et par år, men igen måtte hun indse, at heller ikke det hjalp på hverken søvn eller hedeture.

Læs også: 50+: Sådan styrker du din sundhed midt i livet

– I starten virkede det godt, og mine hedeture blev mindsket, men det blussede op igen. Så gik der et par år, hvor tingene tog mere og mere til, og jeg valgte at fjerne alt, hvad der hed sukker og alkohol og lavede en komplet kostændring. Hvis jeg spiste to vingummier eller drak et glas vin, gik kroppen helt amok. Men ikke nok med at Ellen skulle omlægge sin livsstil for at komme hedeturene til livs og sove trygt, mistede hun gradvist også sit overskud.

– Ej, hvor har jeg bare været frustreret. Jeg har slet ikke tal på, hvor mange gange jeg har grædt over mangel på søvn.

– Det værste var, at jeg blev langt mindre tolerant og enormt omtåget og fik en meget kort lunte, fordi jeg manglede søvn. Søvnmanglen i kombination med min overgangsalder har gjort, at jeg er blevet nemmere påvirket af ting, som ikke tidligere ville have påvirket mig i samme grad.

– Jeg har tilmed sorteret venner fra, fordi jeg ikke orkede, at det skulle være for besværligt og stressende for mig. Indimellem har jeg været ved at brække mig over rutinen med motion og arbejde, og at mit liv har været så skemalagt uden tid til noget andet. Manglende søvn kan også skabe ubalance i mæthedshormonerne og føre til større appetit og i sidste ende vægtøgning.

– Jeg har stille og roligt taget 5 kg på, fordi jeg ikke har sovet ordentligt i lang tid, fortæller Ellen. 

Læs også: Kvinder sover bedre med hunde end kærester og katte

Svaret var et plaster

For 54-årige Lisbeth Hjerrild er hedeturene som et tog, der kommer farende, men de er ikke gået hårdt ud over hendes søvn.

– Nogle nætter sover jeg okay, og andre nætter sover jeg dårligt og vender og drejer mig på grund af hedeture og tankemylder – men det er ikke noget, jeg gør til et problem. For mig er det helt naturligt at være i overgangsalderen.

– Jeg har ikke fået medicin for min søvnmangel og er heller ikke gået til lægen med det. Jeg accepterer det og lever med det, selvom jeg har mange smerter. Man kan desværre ikke måle, hvor hårdt man er ramt af sin overgangsalder, men jeg tror, det har noget med ens indstilling at gøre. Jeg kan da godt gå og have ondt af mig selv, men det vinder jeg personligt ikke noget af. Lisbeth har fundet hjælp i litteratur og klummer om emnet.

Her har rådene om ændring af kost- og motionsvaner hjulpet Lisbeth med at holde de voldsomme hedeture ud. 

– Indtag af sukker har en kæmpe betydning for mig. Spiser jeg noget chokolade eller et stykke kage, kan jeg virkelig mærke en uro sprede sig, og så sover jeg elendigt. I et helt år lod jeg være med at spise sukker, og det gjorde en kæmpe forskel. At gå ture og få trænet har yderligere medvirket til, at jeg har tabt 10 kilo, og det har måske også gjort, at jeg sover bedre. Og når Lisbeth plages af søvnmangel, forsøger hun at kompensere ved at pleje sig selv.

– Jeg har forsøgt at være god ved mig selv, når jeg så fik fri. Jeg har ikke skullet planlægge for meget, især ikke i weekender, for hvis jeg bliver stresset, så går det galt. Ren omsorg for mig selv har været min vej frem. Først i februar i år valgte Ellen at opsøge sin egen læge for at fortælle, at hun ikke magtede mere.

– Jeg har siddet utallige gange ved lægen og tudet over, at jeg ikke har kunnet sove om natten. Jeg har taget melatonin for at kunne få en bedre søvn, men det hjalp ikke. Det bedste for min søvn har faktisk været at motionere. Efter at have løbet 10 km så har jeg sovet godt om natten. Men det kan jo ikke nytte noget, at man skal udmatte sig selv for at kunne sove ordentligt.

Løsningen blev for Ellen at få et hormonplaster ordineret af sin læge. Selvom hun var skeptisk anlagt i starten over at skulle udsætte sin krop for kunstige hormoner, har plastret taget toppen af hedeturene.

– Jeg har faktisk ikke haft hedeture, siden jeg fik mit plaster. Jeg sover 6-7 timer i træk. Det er helt fantastisk. Jeg føler mig næsten som et helt nyt menneske. De fleste mennesker vil kunne regulere det med kost og motion, tror jeg, men for sådan en som mig fungerede det ikke.

En ting er sikkert: Ingen overgangsalder er ens. Nogle kvinder har to hedeture i løbet af et døgn, mens andre har 100. Hos enkelte kvinder kan generne vare i 10 år eller mere, som hos Ellen, og for andre er det fem år eller mindre, som hos Lisbeth. 

Caroline Fibæk

Caroline Fibæk er uddannet naturopath med speciale i kvinders hormonsystem. Forfatter til flere bøger om sundhed og hormonel balance.

Se, hvad vi ellers skriver om: Søvn og Overgangsalder