Sov dig yngre
Foto: Alamy Sov dig yngre

Sov dig yngre: Så mange timers søvn kræver det

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men...

Sov dig yngre 
Begrebet skønhedssøvn er ikke opfundet for ingenting. Faktisk, viser en undersøgelse fra University Hospitals Case Medical Center i Cleveland, USA, at kvinder, der sov fem timer eller mindre, eller som havde forringet søvnkvalitet, hvor de vendte og drejede sig eller vågnede flere gange i løbet af natten, havde flere tegn på aldring i deres ansigt end deres søvnige søstre. På bare en uge med dårlig søvn, kunne man spore flere rynker og ujævn pigmentering i ansigtet. Godnat, siger vi bare…

Sundhedsredaktøren anbefaler: Tag den lille øko-test
Hvor mange par løbesko ejer du, hvad spiser du, og hvordan bidrager du til retfærdighed i verden? Med mindst 10 par løbesko, køkkenskabe og klædeskabe, der bugner – tre børn med legetøj, iPads og iPods, der er produceret under forhold, jeg helst ikke vil tænke på, har jeg lige krydset mig gennem testen på Slaveryfootprint.org. Pointen er, at nogle af os på kloden understøtter fattigdom andre steder i verden – og slavelignende forhold. Ja, det er surt at tænke på, men sandt. Testen giver heldigvis ikke bare sort samvittighed, men noget der er vigtigere: Nemlig lyst til at handle lidt anderledes og ændre forbrugsvaner bare lidt. Hvordan kan du se, når du ser testresulatet.

Må jeg få en lille, hvid ske, tak?
Du har hørt det 100 gange: Vælg den lille tallerken, så spiser du mindre og taber dig mere. Men vidste du, at en lille ske også har betydning for dine spisevaner? 

Ost smager mere salt, når den spises fra en kniv i stedet for en gaffel. Hvide skeer får yoghurten til at smage sødere, mens en sort ske gør den mere bitter. Og mad smager generelt sødere, når man spiser med en lille ske, der typisk forbindes med at spise dessert, viser eksperimenterne fra Oxford Universitet, hvor mere end hundrede studerende deltog. Vi tillægger ubevidst maden værdi ud fra den måde, den serveres på, siger forskerne. De finder også, at resultaterne falder i tråd med tidligere forskning om, at mindre tallerkener reducerer sulten og madindtaget. De mener desuden, at vi kommer til at se meget mere til såkaldt ”neuroscience design” – også i forbindelse med kostplaner og diæter – fordi mad er langt mere end det, der ligger på tallerkenen.

Kilde: Bbc.co.uk.


LÆS OGSÅ hos Vaegtkonsulenterne.dk: Spis efter din alder, og mærk forskellen