Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Forbrænding

Forbrænding

Spis rigtigt i forhold til din træning

Det er vigtigt at tænke på dit energiindtag før, under og efter træningen, men hvor meget skal du egentlig spise – og hvornår? Få brugbare kostråd af Chris MacDonald.

Træning kræver energi - men hvornår og hvor meget skal du spise, for at du kan yde dit bedste - men undgår rumlende mave, kvalme og en tung følelse i kroppen. Vi har spurgt foredragsholder og instruktør i fitness.dk Chris MacDonald.

Træner du om morgenen, kan det være en god idé at spise et mindre måltid 1-2 timer før træningen, fordi kroppen ikke er blevet tilført næring hele natten. Spis eksempelvis en skål havregryn med frisk frugt og nødder.

Er din træning hård og intensiv eller længerevarende, er det en god idé at få nogle gode kulhydrater for at fylde glykogendepoterne i musklerne op. Det gælder både under og efter træningen. Umiddelbart inden træning kan du til gengæld ikke gøre meget for at fylde -kulhydratdepoterne op.

Træner du mere end 90 min. Under intensiv træning eller træning, der varer over 90 min., er det en god ide at få mellem 40 og 60 g kulhydrat i timen. Umiddelbart efter -intensiv eller længerevarende træning er det en god idé at få en banan, lidt protein og vand inden for en times tid.

Skal du træne igen dagen efter? Så er det specielt vigtigt at få tanket op i timerne efter træningen. Derfor er det en god ide at sørge for at spise en normal, sund og varieret kost, som dækker ens kaloriebehov.

 

 

Se, hvad vi ellers skriver om: Træning og Træningsprogram