Karriere: 6 tips til at få succes som leder
Alle 6 tips stammer fra den nystartede blog ”Dagens Personaletip” og skrives af Dorte Mikkelsen, der kan skrive rigeligt med ledererfaring på sit CV. I sine succesråd fokuserer hun på at kunne inspirere og klæde dig bedre på til hverdagen, jobsamtalen, MUS-samtalen eller konflikten, hvis dit job rummer lederaspekter, som du gerne vil findpudse og videreudvikle, eller du drømmer om at styre din karriere i denne retning.
1: Forvent noget af dine medarbejdere
“Jeg tror på, at sætte krav til sine medarbejdere viser, at man stoler på dem og med den rette opfølgning og fokus på medarbejderens stærke sider, kan der ske en strålende udvikling.
Det at forvente sig noget af en medarbejder, skal opfattes som et klap på skulderen.”
2: Opfølgning - Opfølgning - Opfølgning
“Det kan ikke siges for mange gange. For at skabe tillid og tilfredshed bland dine medarbejdere er det helt essentielt, at du følger op på dine aftaler, selvom du har travlt.
Har du lovet at vende tilbage med et svar, så gør det hurtigst muligt, eller giv en feedback, om at personen ikke er glemt, men du arbejder på sagen.
Har du nogle hængepartier?”
3: Roser er røde
“Falder det dig naturligt? Måske nyder du det ligefrem? Eller skal det trækkes ud af dig? ROS. For mange medarbejdere, er det at blive anerkendt for sit arbejde vigtigere end lønnen. Man kan nemt overse nogle.
Husk at rose alle medarbejderne for gode præstationer udfra deres niveau, så det ikke kun er de bedste, der bliver rost.
På denne måde kan du få bunden til at nå toppen.”
4: Hvornår har du sidst givet en update?
“Det er meget vigtigt for dine medarbejdere at få en update på hvordan det går i virksomheden, opfølgning på igangværende projekter og info om kommende aktiviteter.
Måske synes du ikke selv, der er så meget at fortælle om lige nu, men det er meget bedre at fortælle om de små ting, i stdet for slet ikke at fortælle noget.
Hvis medarbejderne ikke får en update ind i mellem, opstår der hurtigt misforståelser eller en egen fortolkning af virksomhedens situation.
Måske er det i dag du skal forberede en update til personalemødet eller intranettet?.”
5: Har du tænkt dig at hjælpe, så hjælp med et smil
“Du kender det garanteret selv. Eksempel: Du har fået en gave, du gerne vil have byttet. Du kommer ind i butikken, men de kan ikke hjælpe dig uden en bon. Bonen kan du ikke få fat i, så du spørger, om det ikke er muligt, at få udstedt et tilgodebevis. Den lidt opgivende ekspedient siger tvært: "Hmm, det gør vi altså ikke normalt, men okay så".
Min pointe er: denne ekspedient ender alligevel med at hjælpe, men kunden husker det stadig som en dårlig oplevelse. Hvorfor ikke få nogle point og sige med et smil: "Jo, det vil jeg gerne gøre for dig, men husk kvitteringen en anden gang".
Tænk på en situation i dit arbejde, hvor du kan bruge ovenstående... det gør faktisk også arbejdet lidt hyggeligere.”
6: På glatis
“Man har altid et valg og et ansvar for hvordan, man udfører sit arbejde, og hvis man tør tage i mod gode råd og rykke sig lidt udenfor komfortzonen, kan man opleve, at man bliver meget mere produktiv, uden at føle, at man arbejder mere for det.
Selvom det måske ikke i første omgang virker naturligt at afprøve en ny teori, så forsøg – hvad er det værste, der kan ske?”