Sponsoreret indhold

En klassiker får moderne comeback

En klassiker får moderne comeback

Renault 5 er tilbage – og den vækker minder fra dengang, hvor solen altid skinnede.

Kjolen var mini, buksebenene brede og i bilradioen spillede de Elvis og Gasolin.

Året var 1972, og her kom det køretøj til verden, som skulle blive inspiration til mange af eftertidens minibiler: Renault 5.

Nu er klassikeren tilbage. I en opdateret, elektrisk udgave men med tydelige referencer til ”dengang solen altid skinnede”, som Jeanette Løbner, Marketing Communication Manager hos Renault Danmark, formulerer det:

"Folk genkender den med det samme: Fronten, bagenden, lygterne – det hele er fornyet, men med tydelige referencer til originalen. Elbiler kan nemt komme til at se meget futuristiske ud, men selv om den nye Renault 5 er blevet moderniseret, er den klassisk og genkendelig og appellerer til en nostalgi og tryghed, som jeg tror, folk har brug for i en usikker tid."

Jeanette Løbner, Marketing Communication Manager hos Renault Danmark, på bytur i den nye Renault 5 – selvfølgelig i favoritfarven gul. ”Folk genkender den med det samme”, siger hun.
Jeanette Løbner, Marketing Communication Manager hos Renault Danmark, på bytur i den nye Renault 5 – selvfølgelig i favoritfarven gul. ”Folk genkender den med det samme”, siger hun.

Målgruppen var tilbage i 1972 yngre mennesker, byboere og ikke mindst kvinder, og også i dag appellerer Renault 5 med sin størrelse og smidighed til det urbane liv. Men tag ikke fejl, siger Jeanette Løbner.

"Renault 5 ligner måske en bybil, men under overfladen gemmer sig en teknologisk stærk elbil med op til 410 km rækkevidde. Det gør den ideel – ikke kun til bykørsel – men også til pendling, weekendture og hverdagsliv med det hele."

Oprindelig revolutionerede Renault 5 minibilernes historie, for dengang var det helt nyt, at en bil både kunne have en stor bagklap, to brede sidedøre og alligevel med plads til fire i kabinen.

Også nu overrasker Renault med at kombinere det bedste fra to verdener:

"Elbiler har haft tendens til at være store og tunge, fordi batterierne fylder meget. Men Renault har været foregangsfirma og arbejdet målrettet med at gøre batterierne smallere og lettere. Det betyder, at vi kan lave mindre biler og stadig give folk en lang rækkevidde," forklarer Jeanette Løbner.

En klassiker får moderne comeback

Modtagelsen af den nye Renault 5 har været overvældende. Renault 5 E-Tech Electric er blevet kåret til "Car of the Year 2025" af 60 motorjournalister fra hele Europa, og med et forrygende salg vil bybilledet snart være præget af friske gule biler. Renault 5 fås i fire andre farver: grøn, blå, hvid og sort, men det er den gule, der er en af de absolutte favoritter hos køberne

”Folk tør godt vælge noget andet. Måske tør man mere, når bilen er mindre – og måske er vi bare blevet klar til, at bilen godt må vise lidt personlighed," siger Jeanette og tilføjer:

"Det er, som om vi har ramt ned i et smørhul med den her bil."

Fakta

Startprisen for versionen med 120 hk, et 40 kWh batteri og en rækkevidde på 300 kilometer med et højt niveau i standardudstyr, begynder ved 189.990 – med fem års garanti.

Ønsker man en version med endnu mere udstyr som adaptiv fartpilot og OpenR med Google Automotive, skal man have fat i Technoversionen til 204.990 kroner.

Dyreste version koster 234.990 kroner med en rækkevide på op til 410 km.

Som standard har den 18 tommer fælge, en akselafstand på 2.54 meter - afstand mellem forhjulene på 1.55 meter, og bagved med 1.53. Den er blot 3,92 meter lang, har en bredde på 1,77 meter, en vægt omkring 1450 kilo – hvoraf de 300 kilo ligger i bunden af bilen i form af et 52 kWh batteri. Bagagerummet er på 326 liter.

Renault 5 40-52 kWh, 120-150 hk, forbrug 14,5-14,9 kWh/100 km, rækkevidde 300-410km (bl. kørsel WLTP). Ladetid 15-80 % v. max-DC: 29-31 min. CO2-ejerafgift: kr. 420/halvår. Forbrug kan påvirkes af kørestil, vejrforhold og tilvalg af udstyr. Bilen er vist med ekstraudstyr til merpris. Prisen er gældende til 30.9.25

Fakta