Barnets udvikling 18 måneder
SPONSORERET indhold

18 måneder - Sproget udvikler sig

Af:: Uddrag fra bogen Tumlingekalenderen Foto: Getty Images
18. feb. 2009 | Børn | Vores Børn

● Sukker i vuggestuen

Hvis jeres barn går i vuggestue, skal I være opmærksomme på, at med måske 15 fødselsdage og lige så mange andre mærkedage i vuggestuen, kan det blive til en kolossal masse kagemænd og saftevand i årets løb. De fleste daginstitutioner har i dag en fornuftig politik omkring sukker, men den kan være meget svær at overholde.

Forældre tager de officielle anbefalinger og råd forskelligt, og mange forældre vil gerne lave en ”rigtig fødselsdag med det hele.” Bare den ene gang om året. Problemet er som nævnt, at den der ”ene gang” hurtigt bliver til 20 eller flere gange om året i vuggestuen. Og så er det alt, alt for meget. Hvis I synes, at det bliver til for meget sukker i vuggestuen, så tag det op med lederen eller bestyrelsen, og sæt det eventuelt på dagsordenen på næste forældremøde, hvor I kan tale om, hvordan man kan feste, uden at det bliver for usundt.

 

● Kild dit barn

Børn elsker at blive kildet. Det giver sådan en herlig fornemmelse i kroppen og en skøn løssluppen kontakt. Det er dejligt og vigtigt at pjatte og grine sammen, og kilderi er samtidig en mulighed for at komme i kropskontakt med tumlingen, som nu typisk ofte har for travlt til at sidde stille og nusse med mor og far. Det stimulerer også barnets kropsfornemmelse. Hold pauser, og stop mens legen er god. Det kan også blive for meget.

● Sprog

Barnet vil i 1 ½-2-årsalderen begynde at sige flere ord i sammenhæng – sætte to ord sammen. ”Mer’ mælk,” ”Min bil.” Spørgsmålet ”Hvad er det?” eller bare ”a?” vil blive stillet igen og igen. Og barnets sprog vil udvikles med jeres svar. Svar med hele sætninger og fortæl gerne lidt om det, der bliver peget på. Barnet har brug for at høre ordene udtalt rigtigt, så tal tydeligt.

Du hjælper stadig barnet med at udvikle evnen til at lære nye ord ved at læse pegebøger, rim og remser og synge for barnet. Prøv også at stimulere den sproglige kommunikation ved for eksempel at bede dit barn om at hjælpe med simple ting – vil du hente din bamse? Og ved at tale om dem – har bamse det godt? Nå da, skal vi ringe til bamselægen, dutdutdut – hallo, er det bamselægen…?

● Sulten-sur

Når dit barn pludselig bliver helt umuligt og bryder sammen over ingenting, kan der være mange grunde. Én af mulighederne er lavt blodsukker. Det er forskelligt, hvor meget børn reagerer på lavt blodsukker, men nogle børn reagerer meget voldsomt.

Blodsukkerprocenten falder, jo længere det er siden, at man har spist, og da børn har små maver, der tømmes hurtigt, og de ikke altid husker at fortælle, at de er sultne, så kan deres blodsukker nå at falde ganske meget. Og pludselig krakelerer humøret. Måske er løsningen at skynde sig at få hældt noget mere mad i den lille mave. Det er jo dumt at hidse hinanden yderligere op og svært at få ro på anden måde, hvis det bare er sult, det handler om!

Mange børn reagerer også stærkt på for meget sukker. Først bliver de opstemte, men sukkeret virker negativt og brænder ekstra meget blodsukker af efterfølgende, så barnet risikerer at blive ”kropumuligt” og til sidst klaske helt sammen.

 

● Legeplads

Hvis der ligger en legeplads i nærheden af, hvor I bor, kan det være rigtigt sjovt for jeres barn at komme derhen. Det vil specielt være sjovt at gynge og rutsje på rutsjebane. Hvis der kun er store gynger, kan du sidde sammen med dit barn på gyngen. Måske vil jeres barn bare løbe frem og tilbage på legepladsen, fordi der er god plads til at bevæge sig. Sandkassen er også et dejligt sted at sidde.

 

● Søvn – en sværere fase

Barnet er nu meget socialt indstillet og vil ikke gå glip af familiens selskab. Mange børn i denne alder protesterer derfor voldsomt, når de skal sove. Ofte varer problemerne kun en kort overgang, og det er vigtigt at holde fast i de putteritualer, I har indført. Lad være med at bygge mere og mere på. Lad eventuelt en lille lampe brænde og døren stå på klem. Hvis barnet fortsætter med at protestere, så gå tilbage, læg eventuelt barnet ned i sengen igen, sig godnat og gå så.

Renderiet kan godt fortsætte et stykke tid. Lad aldrig barnet ligge og græde længe, men gå frem og tilbage, så det ikke føler sig forladt og alene. Barnet skal ikke selv afgøre, hvornår det er klar til at sove. Men fordi aftenerne kan være svære i denne tid, har jeres barn måske brug for lidt ekstra opmærksomhed i løbet af dagen i denne periode.

● Ritualer giver tryghed

Tumlingen har et stort behov for at føle tryghed og sikkerhed, og den bedste måde, du kan give dit barn den oplevelse på, er ved gode, faste ritualer. Det er helt banale ting som for eksempel sammen at pakke den lille rygsæk, som skal med i vuggestue/dagplejen om morgenen, at åbne døren til vuggestuen sammen, en hyggestund, når I kommer hjem om eftermiddagen, hvor I for eksempel spiser lidt eftermiddagsmad, at læse en bog inden sengetid, synge den samme sang hver aften.

18-19 MÅNEDER

 ● Affektanfald med kramper og besvimelse

Nogle børn kan i selvstændighedsalderen blive så vrede, at de får det, man kalder affektkramper. Situationen kan for eksempel opstå, når barnet bliver meget gal over noget eller slår sig. Barnet græder voldsomt og skriger, og så kan vejrtrækningen stoppe, og det kan føre til kramper og stivhed i kroppen. Nogle børn besvimer i cirka et minut, og huden kan blive blålig. Når barnet besvimer, vil det slappe af, og vejrtrækningen vil gå i gang igen.

Det er en voldsom oplevelse for jer, men anfaldene er helt ufarlige. Hvis I er usikre på situationen, er det en god idé at kontakte jeres læge for at sikre, at det virkelig er affektanfald og ikke for eksempel epilepsi.

Under et anfald skal I blot sikre, at jeres barn ikke kan falde og slå sig, og ellers skal I bare holde det eller lade det ligge i fred, mens I holder øje med det. Efter et anfald er barnet normalt træt og noget forkomment. Det er bedst for barnet, hvis du ikke udtrykker angst eller bekymring – og bare er kærlig, som du plejer, når barnet har slået sig eller er ked af det.

Med Tumlingekalenderen får I meget af det samme som i Babykalenderen – nu til barnet fra 1-2 år. Men udfordringerne bliver nye: I skal til at forholde jer til opdragelse, grænser og værdier både i forhold til barnet, hinanden og andre. Tumlingekalenderen hjælper jer på turen.