Gravid i uge 15
Foto: Getty Images Har du fået en ekstra sød tand? Eller er det bare de syltede agurker, der hitter?

Gravid i uge 15 (15+0-15+6)

Gravid uge 15: Har du fået de berømte cravings?

Du er gravid i uge 15 og kan måske begynde at mærke liv, hvis du har været gravid før. Det er også nu, du måske begynder at få de berømte cravings.

Stikker det i siden af underlivet, og er du begyndt at crave en helt bestemt chokoladebar fra Netto? Måske døjer du også med krampe i benene, bedst som du har lagt dig til at sove?

LÆS OGSÅ: Gravid uge 14: Nu kan du få kønnet at vide

Du er gravid i uge 15, og det er alt sammen helt normale tegn på, at dine hormoner raser, og din krop arbejder hårdere end nogensinde før. Lyt til det, den fortæller dig - du kender din krop bedre end nogen anden, og føles noget forkert, skal du kontakte din læge eller jordemoder.

I denne uge måler dit barn cirka 13 cm og vejer omtrent 100 gram.

LÆS OGSÅ: Følg din graviditet uge for uge

Gravid i uge 15

  • Din graviditetsuge: 16. uge (15+0 – 15+6)
  • Din graviditet i dage: 105-111
  • Dit barns gestationsalder: 13 uger
  • Dit barns mål: 100 gram og 13 centimeter (hoved-hæl-mål)
  • Dit trimester: Andet trimester
Scanning gravid uge 15
Foto: Jordemoder.dk

Din krop

Det er stadig meget tidligt, men hvis du har været gravid før, kan du måske mærke liv allerede nu. Det føles som små bobler eller sommerfugle i maven og kan let forveksles med en rumlen fra tarmene. Måske tror du bare, at det er forstadiet til en prut.

Har du ikke været gravid før, vil du først mærke liv senere i graviditeten, fordi du endnu ikke ved, hvad du skal mærke efter. Hvornår, det sker, afhænger blandt andet af, hvor moderkagen er placeret, om fosteret sparker mod dit maveskind eller mod din rygsøjle, og hvor aktivt barnet er. Er du gravid for første gang, er det meget normalt, at du først mærker liv omkring 18. til 20. graviditetsuge, og først fra uge 24, skal du mærke liv hver dag.

LÆS OGSÅ: Få hjælp til at udregne din terminsdato

Din baby

Når du er gravid i uge 15, træner dit barn dagligt sine muskler, og bevægelserne er ikke længere ufrivillige, men koordinerede. Han eller hun bevæger sig i spjæt, sparker og slår måske også kolbøtter. Der er også stor sandsynlighed for, at junior ligger og sutter på sine fingre. Generelt er der fart på inde i maven, men da fosterets muskelkraft stadig er svag, og da fostervandet virker dæmpende, er det ikke sikkert, at du kan mærke det.

Har du hørt rygter om, at barnet kan blive kvalt i navlestrengen, når det bevæger sig, kan du ånde lettet op. Det er nemlig en myte. Barnet vikler sig ind og ud af navlestrengen mange gange i løbet af graviditeten, og omkring 1/3 vil fødes med navlestrengen viklet om kroppen eller halsen, uden at det er skyld i komplikationer.

I uge 15 har også ansigtet fart på, og dit barn kan nu både lave grimasser, åbne og lukke munden og presse læberne sammen. Det samme gælder organudviklingen, der er mere eller mindre fuldført, og hvor dit barn mest af alt lignede en haletudse i begyndelsen, ligner det nu en baby i miniformat.

LÆS OGSÅ: Forældreværdier: Hvilken mor vil du være?

Tegn på graviditet

Det er ikke ualmindeligt at få en enorm lyst til bestemte madvarer, når du er gravid i uge 15. Det skyldes, at de ændrede hormonniveauer i din krop kan påvirke din vurdering af, hvad der smager godt og dårligt. Måske er du pludselig blevet besat af bananer, chokolade eller hvidt brød med ost?

Du har måske også stikkende smerter langs siden af maven i denne uge, og heller ikke det skal du bekymre dig om. Det er blot et tegn på, at de bånd (ligamenter), der holder livmoderen på plads i bækkenet, giver sig, i takt med at livmoderen vokser.

Mærker du kramper i benene – især om natten? Det skyldes, at dine lægmuskler trækker sig sammen, når du er gravid, og at dit blod cirkulerer langsommere end normalt. Der er ingen god forklaring på, hvorfor nogle generes af lægkramper, mens andre ikke gør, men man mener, at det måske kan hænge sammen med et lavt niveau af magnesium i blodet.

LÆS OGSÅ: Cravings: Derfor får du mærkelige madvaner som gravid

Det skal du vide om uge 15

Sover du dårligt?

Din mave er endnu ikke særligt stor – selv ikke, hvis du har været gravid før – men måske fylder den allerede så meget, at det går udover din søvn. Maven kan du ikke sove på længere, og måske begynder kroppen at værke, når du ligger på siden. Prøv dig eventuelt frem med en pude mellem knæene. Mange gravide oplever nemlig, at det kan være rart for bækkenet at blive rettet op.

Sov også gerne på venstre side. Det siges, at den sovestilling ikke påvirker de store blodkar, og at der derfor er god blodtilstrømning mellem dig og dit barn. Sover du bedst på højre side, kan du også roligt gøre det.

LÆS OGSÅ: Kost: Spis dig til verdens sundeste baby

Sundhedstips

6 gode råd om mad og drikke

Fisk: Fisk er sundt for gravide, da de er rige på omega-3-fedtsyrer, D-vitamin, selen og jod. Hold dig fra tun, sværdfisk, fiskelever, haj, sæl og store ferskvandsfisk, da de typisk indeholder store mængder af tungmetaller. Vælg i stedet fisk som laks, makrel, sild, torsk, rødspætte, sej, fiskerogn, rødtunge, skrubbe, kuller og kulmule. Du må også gerne spise 1 dåse tun om ugen, da indholdet af tungmetaller her er mindre end hos store tunfisk.

Drikke: Vand er det bedste, du kan drikke, når du er tørstig. Drik også gerne 1-2 glas mælk om dagen, da kalcium er med til at udvikle barnets skelet. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du holder dig fra alkohol og makimalt drikker 3 kopper kaffe (eller 300mg koffein) om dagen.

Grøntsager: Spis grøntsager i alle regnbuens farver, da det sikrer en god sammensætning af de vitaminer og mineraler, du og dit barn har brug for - herunder kalcium, folinsyre, kostfibre og jern. Spis mindst 2-3 stykker frugt og 300 gram grøntsager hver dag.

Kød: Både magert kød, kylling, bønner, linser og ærter er gode kilder til protein. Kød er også en god kilde til jern og flere andre næringsstoffer. Gravide kan spise alle slags kød, så længe det er gennemstegt eller gennemkogt.

Snacks: Tørret frugt, mandler og smoothies er sund hyggemad, der kan dæmpe trangen til noget sødt. Vælg også gerne tørret frugt, som ikke er tilsat sukker.

LÆS OGSÅ: Alt det du ikke må: Her er de 49 officielle råd til gravide

Til dig, der venter tvillinger

Ligesom en gravid, der kun venter ét barn, ikke skal spise for to, skal du heller ikke spise for tre.

Generelt gælder der de samme regler om kost for tvillingemødre som for alle andre gravide, og det handler altså derfor om at spise sundt, varieret og efter de generelle kostråd. Det gælder også for de kosttilskud, du skal tage som gravid. 

Hvis din graviditet forløber ukompliceret, kan du også holde dig aktiv med lette motionsformer som f.eks. svømning eller yoga. Styrker og bevæger du kroppen, kan det nemlig være med til at forebygge smerter, efterhånden som maven bliver tungere. Har du tendens til plukveer, eller er du på anden vis besværet, kan din jordemoder eller læge hjælpe dig med, hvor meget du skal aflastes i din hverdag.

Ugens tip til mor

Begynd så småt at tænke på økonomiske rettigheder og barsel. Hvordan skal du og din partner dele barslen mellem jer? Hvor længe vil du være hjemme? Vil du tage dele af barslen på deltid? Der er lang tid til, men det kan være godt at tænke tankerne igennem allerede nu.

Ugens tip til partneren

Tænk også gerne over, hvad du ønsker for barslen. Vil du gerne tage dele af den, eller måske endda halvdelen? Og hvilke rettigheder har du egentlig? Husk på, at der gælder særlige regler for selvstændige.

Om eksperten

Artiklen er gennemlæst og rettet af jordemoder Stine Roswall. Hun har været jordemoder siden 2010 og har arbejdet på både Herlev og Hvidovre Hospital. Hun har erfaring med alt fra jordemoderkonsultation til fødsler og tiden efter fødslen.

Siden januar 2017 har hun haft sin private jordemoderpraksis i København, hvor hun hjælper gravide og fødende. Derudover er hun bestyrelsesmedlem i Dansk Jordemoderfagligt Selskab, som arbejder for at holde jordemødre opdateret på den nyeste viden om graviditet og fødsel. 

Stine Roswall er født i 1986 og bor i Rødovre med sin mand og deres to døtre.

Jordemoder gravid uge 15
Foto: Stephansen Photography
Se, hvad vi ellers skriver om: Gravid og Gravid uge for uge