Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Foto: Colourbox.com

Kravl tidligt eller kom bagud!

Babyer der ikke kan kravle, når de er ni måneder gamle, risikerer at komme bagud i skolen, viser ny undersøgelse.

Det bekymrer dig måske ikke synderligt, at din ti måneder gamle baby hverken kan sidde selv eller kravle. Men det burde det måske. Ifølge en ny undersøgelse fra ‘University of London, Institute of Education’ er der nemlig stor sammenhæng mellem tidlig motorisk udvikling og evnen til at tilegne sig viden i skolen.

Undersøgelsen, der er en del af den såkaldte ‘Millenium Cohort Study’, fulgte 15.000 børn gennem de første fem år af deres liv. Og den har nu påvist, for første gang i Storbritannien, at problemer med motorikken hos babyer hænger direkte sammen med børnenes evner i skolen.

Ifølge forskerne bag undersøgelsen kan de motoriske vanskeligheder dog opdages meget tidligt i børnenes liv. En simpel test, inden barnet er blevet et år, kan vise sig at være essentiel i forsøget på at undgå, at de små poder kommer bagud i skolen fra start.

Testen går blandt andet ud på at tjekke børnenes grov-motorik (som at kravle) og finmotorik (tage en ting op med tommel og pegefinger). Børn som ikke var i stand til dette i ni måneders alderen havde ti procent større risiko for at få problemer ved skolestart.

Samme undersøgelse har desuden tidligere dokumenteret, at børn fra fattige familier ofte er et helt år bagud i forhold til børn fra bedre økonomisk stillede familier, når de starter i skole.

{fact}Testresultater:

Af de 15.000 børn på ni måneder kunne:

Grovmotorik:
96 procent sidde selv
92 procent kunne kravle
69 procent kunne stå op, hvis de holdt fast i noget
Kun 4 procent kunne tage et par skridt

Finmotorik:
99 procent kunne samle en ting op med hænderne
95 procent kunne føre et stykke legetøj fra den ene hånd til den anden
89 procent kunne tage en ting op med tommel og pegefinger

Kilde: University of London, Institute of Education{/fact}

Se, hvad vi ellers skriver om: Baby, Udvikling og Børnepsykologi