Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Sundt slik
Foto: Søren Gammelmark Kogebogsforfatter Sif Orellana

Sundt slik

Få 3 sunde "slik"-opskrifter

Kogebogsforfatter Sif Orellana elsker fredagsslik – og sunde proteinbarer, der er hjemmelavede, forstås. Her er opskrifter på hendes tre favoritter.

Sifs hjemmelavede proteinbarer
Cirka 15 mellemstore proteinbarer
Disse hjemmelavede proteinbarer er fyldt med gode sager som for eksempel hampeproteinpulver, som er sprængfyldt med sunde og nærende fedtsyrer og aminosyrer. Barerne smager fuldkommen fantastisk – den bedste sunde snack, jeg længe har smagt, og børnene er også vilde med dem.
Opskriften er fra min kommende madpakkebog, Kram i madkassen.

15 friske, udstenede medjool-dadler
2 spsk hampefrøolie (du kan også sagtens bruge kokosolie)
1 tsk lakridspulver
50 g hampeproteinpulver (kan købes i helsekostforretninger)
50 g tørrede tranebær
1 dl usmuttede mandler
1 dl hasselnødder

Drys
kokosmel

Blend det hele  en stærk blender eller foodprocessor og form 15 proteinbarer. Drys bunden af en lille bradepande med kokost og læg de formede proteinbarer ned i den. Drys med kokos øverst. Pak evt. proteinbarerne ind i lidt madcellofan og giv børnene en enkelt med i eftermiddagsmadpakken. Barerne kan i øvrigt med stor fordel fryses ned og tages op enkeltvis til søde lejligheder.

LÆS OGSÅ på Hjemmet.dk: 7 lækre roulader

Kokos-granola
1 stort opbevaringsglas

Holder du også af en portion cremet yoghurt toppet med et knasende sprødt lag granola og måske lidt friske bær, granatæblekerne eller saftige æbletern? Så er vi to! Jeg elsker denne kombination og er derfor altid på jagt efter nye gode müslier og granolaer, jeg selv kan lave. De hjemmelavede udgaver smager nemlig uendelig meget bedre end de færdigkøbte, synes jeg. Denne granola er skøn med sine velsmagende kokosflager og sin delikate blanding af kokosolie, honning og æblejuice, der smyger sig om ingredienserne og gør dem sprøde, aromatiske og crispy. Opskriften er fra min kommende bog Slyngler & stanglakrids.

3/4 dl kokosolie
3/4 dl flydende honning
1 dl æblejuice 
1 spsk vaniljesukker
1/2 tsk fint salt
100 g mandler
100 g kokosflager
50 g kokosmel
50 solsikkekerner 
30 g hørfrø
100 g speltflager
200 g havregryn

Tænd ovnen på 170 grader. Bland kokosolie, honning, æblejuice, vaniljesukker og salt i en gryde og varm blandingen op ved middel varme, indtil massen er helt ensartet og flydende. Hak mandlerne groft og bland dem med de øvrige ingredienser. Tilsæt til sidst kokosolieblandingen og rør granolaen godt rundt til den er dækket af olie og honning og er en smule klisteret. Strø granolaen ud på en bageplade beklædt med bagepapir og rist den i ovnen i ca. 45 minutter. Rør nogle gange i blandingen undervejs og tag granolaen ud, når den er gylden og sprød. Køl blandingen af og opbevar den i en tætsluttet glas. 

Tip
Er du glad for tørrede frugter og bær, vil jeg blot minde om, at det er bedst at vente med at tilsætte dem til efter, granolaen har været i ovnen. Så bevarer de deres lækre konsistens og smag.

Gulerodskage med lakridsglasur
1 kage

Dette er en ”must try”-kage. Kombinationen af den krydrede gulerodskage og den skønne lakridsglasur er efter min mening fantastisk. Prøv selv! Opskriften er fra inspirationsguiden til moderne kvinder Gartnerinden & Lykkesmeden.

350 g revne gulerødder 
1 revet æble 
200 g rørsukker 
2 store æg
2 æggehvider 
300 g hvedemel 
1 dl flydende akaciehonning 
1 dl yoghurt naturel 0,5 % 
1⁄2 tsk salt 
1 spsk bagepulver 
1 tsk natron 
1 tsk stødt nelliker 
1 tsk stødt ingefær 
1 tsk stødt kardemomme 
1 spsk stødt kanel 
evt. 50 g grofthakkede valnødder

Lakridsglasur
150 g flormelis 
1 tsk lakridspulver 
lidt kogende vand

Bland alle ingredienser til kagen godt sammen. Det allernemmeste er at bruge en røremaskine, men du kan også sagtens klare opgaven med håndkraft. Hæld dejen i en smurt springform eller en lille bradepande foret med bagepapir og bag kagen ved 180 grader i ca. 60 minutter. Bland flormelis med lakridspulver og kogende vand. Rør blandingen sammen til en tyk glasur. Dekorer kagen.

Læs om Sif Orellanas sunde uge i denne uges ALT for damerne (nr. 24/2013).