Audrey Hepburn

Foto: Getty Images En sovende Audrey Hepburn i rollen som Holly Golightly i filmen 'Breakfast at Tiffany's'.

Hud og søvn

Skønhedssøvn: Derfor er din nattesøvn vigtig for din hud

Vi har efterhånden hørt det et par gange: God nattesøvn er godt for vores helbred. Men har den også indflydelse på, hvordan vores hud ser ud? Det korte svar er ja. Vi har spurgt eksperterne hvorfor, og hvad man kan gøre for at sikre en god nattesøvn – og smuk hud.

Hver aften lægger vi hovedet på puden, lukker øjnene og falder i søvn – gerne så hurtigt som muligt. Syv til otte timer senere vågner vi op. Måske endda lidt skønnere, end da vi gik i seng … Eller gør vi?

LÆS OGSÅ: Der er god grund til at bekymre sig om sin nattesøvn - eller mangel på samme

For er fænomenet skønhedssøvn virkelig sandt, eller er det lige så opdigtet som eventyret om Tornerose?

Spørger man eksperterne, er en god nattesøvn essentiel for vores hud. Camille Fischer, der er hudterapeut og indehaver af klinikken Skin in Mind, er én af dem, som mener, at vi kan sove os til et sundt ydre.

Vores søvn er nemlig afgørende for, at vores hud – og ikke mindst vores sind – fungerer optimalt. To ting, der hænger nærmest uløseligt sammen, mener Camille Fischer.

”Da kroppen regenererer og renser ud om natten, vil det også have en indvirkning på hudens evne til at forny sig, hele, bekæmpe bakterier og vira, samt rense ud fra dagens processer. Når vi sover, reparerer huden de skader, der måtte være sket i løbet af dagen. Hvis huden ikke får mulighed for det, er det sværere for huden at opretholde en god barriere om dagen. Manglende søvn er en stressfaktor for kroppen, og et stresset nervesystem har stor indvirkning på vores hud,” siger hun.

En stresset krop har ofte et svækket immunsystem, og da huden er en vigtig rolle i vores immunforsvar, vil det også kunne ses på huden – ofte som rødme, irritation og at huden tager længere tid om at hele.

Din hud har brug for mange forskellige elementer for at være sund og smuk. Det gælder bl.a. hvor meget væske, du indtager, hvad du spiser, og hvordan du har det mentalt. Men også hvor meget du bevæger dig, og hvor meget, du sover eller hviler dig.

Der er dog også udefrakommende elementer, som vi skal være opmærksomme på. Det kan være miljøpåvirkninger som solen, vejr og vind, trafik og forurening, samt dårligt indeklima fra fx aircondition, der sætter deres tydelige spor på vores hud.

Vores nattesøvn er derfor helt essentiel ifølge Camille Fischer, for udover at give huden mulighed for at reparere skader, bekæmpe bakterier og forny sig, så medvirker søvnen til væksten af sunde celler. Og har huden ikke mulighed for at reparere skaderne og forny sig, vil vi ældes hurtigere, og hudens barriere og immunsystem vil svækkes.

Forfatter og skønhedsekspert Anette Kristine Poulsen er enig. I sin bog ’Seriøst bedre hud’ skriver hun bl.a., at søvn giver ekstra god mening for huden. Det er nemlig under søvnen, at vi danner væksthormonet HGH (human growth hormone), der gør sit til at opveje det tab af kollagen, som dagtimernes UV-stråler bidrager til.

Og et tab af kollagen betyder bl.a., at huden har vanskeligere ved at regenerere sig selv. Resultatet: Den bliver mere trist og mindre spændstig.

Og det kan en undersøgelse foretaget af Nature Cell Biology bekræfte. Her har forskere fundet ud af, at vores hud består at to forskellige former for kollagenfibre, hvoraf den ene er tykkere end den anden. De tykke fibre dannes, når vi er 17 år gamle og forbliver sådan, til vi skal herfra, mens de tynde fibre er mere skrøbelige og kan nedbrydes af stressfaktorer som solens UV-stråler, forurening og alkohol.

Selvsamme forskere har bevist, at søvn er essentiel for at genopbygge disse kollagenfibre. For kollagen er jo som bekendt en af huden vigtigste byggesten, der giver huden den dér plump-effekt, som får den til at se frisk og dejlig ud.

Mental sundhed og god nattesøvn

Ifølge søvnforsker Birgitte Rahbek Kornum skal vi i gennemsnit sove 7,5 timer hver nat. Hverken mere eller mindre. Det er ikke så afgørende, om det er i ét stræk, men minimum omkring en times tid ad gangen.

”Hjernen har brug for plads til at være offline og restituere ovenpå dagens brug. Man kan sige det sådan, at der bliver ryddet op i de forskellige forbindelser i hjernen, når vi sover. Hvis vi ikke sover nok, fungerer hjernen ikke lige så godt, som hvis vi får søvn nok. Vores reaktionshastighed bliver dårligere, vores tænkning bliver ringere, og vi kan få svært ved at styre vores følelser. Vi bliver mere impulsdrevne og nemmere kede af det,” har Birgitte Rahbek Kornum tidligere sagt til ALT.dk.

Ifølge Camille Fischer har vores mentale sundhed også en stor indflydelse på vores huds tilstand. Men for at vores mentale sundhed har de bedste betingelser, betyder det, at vi har brug for vores søvn. Igen er søvnen altså en vigtig medspiller.

”Søvnen er også vigtig for vores hjerne, da den bliver renset, når vi sover. Man har for nyligt opdaget, at hjernen har sit eget lymfesystem, som kaldes for det glymfatiske system. Det glymfatiske system virker kun, når vi sover og er med til at rense hjernen for toxiner. Hvis vores hjerne ikke bliver rengjort, er det sværere for os at tænke klart og klare hverdagens gøremål. Aka vi bliver nemmere stresset, og en stresset krop er meget ofte lig med stresset hud,” siger Camille Fischer.

Kan man sove for meget?

Spørger man Camille Fischer, skal man dog også passe på med at sove for meget.

”Det, jeg kan se som et problem, ved at sove for meget, er, at kroppen ikke er i bevægelse. Så hvis vi har sovet meget, er det ekstra vigtigt at få gang i kroppen og huden. Så bevæg dig! Få gang i muskler og bindevæv, så blod -og lymfegennemstrømningen aktiveres. Drik gerne godt med vand fra morgenstunden, så du hjælper kroppen med at rense ud fra nattens fornyelsesprocesser,” fortæller Camille og fortsætter:

”Når vi sover, “stivner” bindevævet. I bindevævet finder vi naturligt hyaluronsyre, som fugter huden indefra. Ved hjælp af bevægelse og massage vil vi aktivere det stivnede hyaluronsyre, som vil udglatte eventuelle linjer og rynker, som er kommet gennem natten, og så vil det give glød og udstråling til huden.”

Den rette mængde søvn er altså en fordel for både vores hud og mentale sundhed. Men hvad sker der, hvis vi ikke får den?

Ifølge gode gamle Netdoktor.dk er en dårlig nattesøvn ikke karakteriseret ved, at vi vågner et par gange om natten. Faktisk er vores hjerner indrettet til netop dét: at vågne et par gange i løbet af en nat. Det går først galt, hvis vi, når det sker, ligger søvnløse og spekulerer. Det kan nemlig være et udtryk for stress eller bekymringer.

”Hvis du sover for lidt eller for dårligt, har huden ikke mulighed for at reparere skader og lave nye sunde celler. Vi kan opleve, at huden bliver dehydreret, grå og mere rynket at se på, fordi fornyelsesprocesserne ikke er optimale. Huden får derfor sværere ved at hele. Dette kan også medføre, at overfladen kan blive irriteret og rød,” siger Camille Fisher og fortsætter:

”Omvendt vil en god nattesøvn ofte give os overskud, og huden vil dermed stråle mere. Der er blevet “ryddet op og gjort rent”, og huden er klar til en ny dag.”

Lymfedrænage med gua sha

  • Lymfedrænage udføres med meget lette strøg med gua shaen så fladt mod huden som muligt.
  • På décolleté starter man ved brystbenet og fører lette strøg ud mod armhulen. Man fortsætter sådan op til under kravebenet.
  • På halsen stryger man gua shaen i en nedadgående retning og i ansigtet fra midten og ud.
  • I panden fører man sin gua sha fra brynet og op mod hårgrænsen.

Aktivering af bindevæv med gua sha

  • Denne teknik udføres med et medium tryk og lange strøg, hvor der holdes igen med fingrene på huden, så den strækkes ud.
  • Aktivering af bindevævet på décolleté udføres på samme måde som ved lymfedrænage bare med et hårdere tryk.
  • På halsen stryges der fra kravebenet i en opadgående retning, hvor der holdes igen med fingrene.
  • I ansigtet laves der lange strøg fra midten af ansigtet i retningen mod øret og videre ned langs halsen.

Afspænding af muskler med gua sha

Ved brug af gua sha til afspænding af muskler i ansigtet er det vigtigt at have for øje, at man ikke kommer til at spænde op andre steder imens. Derfor anbefaler jeg at slappe godt af i kæben imens. En god måde at gøre dét på, er ved at åbne munden let. Derfra handler det om at gå lidt på jagt efter eventuelle spændinger. Disse sidder ofte omkring hagen, kæben, i nakken og under og rundt ved kindbenene.

Når en spænding er fundet, anbefaler jeg, man holder et blidt tryk på spændingen, til den løsnes. Det er særligt her, vi kan risikere at spænde op, så hav fokus på at slappe af i kæben samtidig.

OBS: Bruger du en gua sha, er der ifølge Camille Fischer særligt to ting, du bær være opmærksom på inden, du går i gang.

  1. Aktivér altid lymfesystemet ved kravebenene, inden du går i gang. Stryg din gua sha langs kravebenet, på undersiden af kæben og ned langs siden af halsen. På den måde sikrer du, at de toxiner, der bliver frigjort i ansigtet under den efterfølgende massage, kan ”komme væk” og ikke ophober sig andre steder i kroppen.
  2. Stryg altid din gua sha fra midten af ansigtet og ud eller op og ud. Det sikrer, at blod og lymfevæske ikke bliver ført den gale vej.

Gode rutiner gør natten – og huden – god

Inden du lægger dig på hovedpuden, handler det ifølge Camille Fischer om ”at vaske dagen af”, for det har en betydning for huden sundhed, at den bliver renset inden sengetid.

”Det er vigtigt, at vi slipper dagen, får nulstillet og ikke tager eventuel stress, negative tanker og følelser med i seng. For mig er det også en hjælp til at mærke mig selv, når jeg masserer min ansigtsrens ind i huden. Det giver mig en ro i kroppen at mærke mit ansigt og slippe eventuelle følelser, jeg har holdt på i dagens løb.

Samtidig betyder dét at have gode aftenrutiner, at huden er mere åben og modtagelig for de produkter, vi påfører den om aftenen. Først er det vigtigt at få renset skidt, snavs og eventuel makeup af fra dagens strabadser. Hvis ikke vi renser huden, inden vi går i seng, bruger huden energi på at rense sig frem for at forny sig. Derefter kan vi påføre produkter, som passer til og støtter op om netop det, vores hud har brug for. Og det er jo meget individuelt,” fortæller Camille Fischer, der desuden supplerer sin aftenrutine med afspænding af muskler, ansigtsyoga og lymfedrænage.

Derfor får du hævede øjne

Der er mange grunde til, at vi kan vågne med hævede øjne. Det kan bl.a. være for meget salt og sukker. Grunden til, at særligt øjnene hæver op, er, at huden omkring øjnene er tyndere og kan holde på mere væske.

Camille Fischers tips til nattesøvnen, din hud får mest gavn af

  • Ansigtsyoga og massage – gerne med gua sha.
  • En god hudplejerutine med de rette produkter, så din hud får de bedste vilkår til nattens processer – det er dog meget individuelt, hvad vores hud har brug for
  • Luft ud inden sengetid og sørg for, at rummet du sover i er mørkt, stille og køligt. Er det ikke muligt at mørklægge rummet, du sover i, kan en øjenmaske være en fordel
  • Sæt farten ned, inden du går i seng, og lav nogle ting som beroliger dit nervesystem. Det kunne fx være en god hudplejerutine, et varmt bad, meditation, ansigtsyoga, gua sha-massage, tørbørstning, blide bevægelser som fx ved yin yoga
  • Et tilskud af magnesium, der hjælper musklerne til at slappe af og kan fremme en god nattesøvn
  • Et silkehovedpudebetræk kan være en fordel for huden, da det ikke efterlader de samme sovemærker, som andet pudebetræk gør
  • Undgå for meget skærm efter kl. 20. A tough one – I know, men det handler i bund og grund om at lande blødt på puden. Prøv at slippe dagen og skru ned for tankeaktiviteten.
  • Æteriske olier. Duften fra bl.a. lavendel kan virke beroligende.
Se, hvad vi ellers skriver om: Hud og Søvn