Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Barbara Potts og Cathrine Saks
Foto: Rasmus Weng Karlsen De følger deres mavefornemmelse og sætter kulør på moden.

Barbara Potts og Cathrine Saks om tøjdesign

Saks Potts: "Vi har ikke fulgt en bestemt opskrift på, hvordan man starter en virksomhed op"

De er iskolde over for strategier og statistikker og følger i stedet mavefornemmelsen, når de skaber deres farverige pelse og larmende kjoler. Design, der har givet den danske modeverden en seriøs farveindsprøjtning og skubbet minimalismen til side. Mød stifterne af mærket Saks Potts, Barbara Potts, 23, og Cathrine Saks, 24, der bl.a. har Lady Gaga og Rihanna som fans.

Der var engang, hvor danske kvinder holdt uendelig meget af at klæde sig i sort og hvidt, bomuldsbluser, jeans og uldfrakker og messede "less is more" til deres spejlbillede. Men det monokrome udtryk havde en udløbsdato. Den var for fire år siden, da to unge kvinder, barndomsveninderne Barbara Potts og Cathrine Saks på dengang 19 og 20 år, designede en kort vaskebjørnspels i mosgrøn, petroleumsblå, candyflosspink og bordeaux, som de hægtede op på bøjler på deres lille stand på modemessen Gallery under den danske modeuge i januar 2014.

Godt nok fik Barbara og Cathrine ikke afsat mange af jakkerne til de danske indkøbere, der havde brug for lidt tilvænning og mod til at satse budgettet på noget så vovet. Til gengæld fik Barbara og Cathrine og deres mærke, som de havde døbt Saks Potts efter deres efternavne, masser af omtale. Det var, som om danske kvinder havde tørstet efter en ekstravagant farvefest, og den invitation lå i de farverige pelse.

Charlotte Minch i frakke, 8.495 kr. Emma Leth i jakke, 7.995 kr. og kjole 995 kr. Clara Thorndahl i badedragt, 945 kr. Cath Danneskiold-Samsøe i frakke, 12.995 kr. Alt fra Saks Potts. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Det var altså ikke ud fra et udbud og efterspørgsel-ræsonnement, at Barbara og Cathrine gik i gang med at designe kulørte pelse. Det var af den simple årsag, at de selv drømte om at bære en. Og hvad gør du, hvis du ikke har adgang til vintagebutikkerne i New Yorks gemte skatte fra Manhattans 80'er-upperclass eller lige rammer genbrugsbutikken i Nørre Snede i samme sekund, som moster Erna afleverer sin røde mink? Du designer din egen.

LÆS OGSÅ: Sara Rostrup: "Jeg hader at have ondt i fødderne, og disse sko kan man holde ud hele aftenen"

–  Den korte pelsjakke i blå eller pink er virkelig et statement. I Danmark har vi jakke på stort set året rundt, så den er altid det første, man ser, når man går på gaden. Vi så en masse sorte frakker og tænkte: "Hvorfor er der ikke flere, der gør noget ud af deres overtøj?" Pels har en naturlig udstråling, som er enestående og gør, at øjet øjeblikkeligt fanger den, når den svajer i vinden. Der er bare noget ekstravagant over pels, og derfor er det fedt at hive det ned på jorden og gøre det ungdommeligt. Tøj skal ikke tages så alvorligt. Det redder ikke menneskeliv at lave tøj, men man skaber forhåbentlig noget glæde, siger Cathrine.

Clara Thorndahl i frakke fra Saks Potts, 10.995 kr. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Deres tilgang til design er lige til. Det er mavefornemmelsen og intet andet, der sætter kursen for deres kreationer. Sådan har det været lige siden de første fire pelse.

–  Vi prøver så vidt muligt ikke at tænke på statistikker over, hvad der har solgt godt, for så snart vi begynder at tage tal og kurver i betragtning, er Saks Potts ikke længere Saks Potts. Vi prøver en masse ting af og laver det, vi selv godt kan lide, siger Barbara.

LÆS OGSÅ: Bitte Kai Rand: "De skaber god kontrast til mine afslappede outfits"

Ingen tid at spilde

Saks Potts har stadig masser af pelse med i deres kollektioner, som de i øvrigt får hjælp til at konstruere af danske Kopenhagen Fur, verdens største pelsauktionshus, og de danske pelsdyravleres andelsselskab. De har udvidet med styles i silke og jersey, og lige nu er der også en badedragt med i kollektionen.

–  Hvorfor ikke?, spørger Barbara retorisk.

Fordi det er vinter? Fordi den ikke vil sælge? Lige meget. For den er pæn, og så skal deres skarpsindige kundegruppe nok finde en måde at bruge den på. Som bodystocking til et par slaskede pyjamasbukser og med en stor fluffy pels, eller til en ultrakort nederdel, når huden vil frem i spotlyset og benene danse. Badedragten er også med, fordi den passer ind i det tema, de har valgt til den nye kollektion, som går under navnet Tourist. Sådan er det nemlig hver gang: ny kollektion, nyt tema.

Cath Danneskiold-Samsøe i frakke fra Saks Potts, 12.995 kr. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Og hvad passer bedre til en turist end en badedragt i kufferten, en kimonokjole på kroppen, smalle solbriller og 80'er-turkis-øjenmakeup, som blev sportet til Saks Potts-showet under modeugen i august 2017, hvor Cath Alexandrine Danneskiold-Samsøe, modellerne Louise P, Emma Leth og Caroline Brasch og andre venner af huset, bl.a. den kreative chef hos Kopenhagen Fur, Julie Maria Iversen, gik ned ad catwalken? Et tidligere tema har været Swiss, hvor det schweiziske flag var gennemgående, og hvor modellen Nadja Bender spillede hovedrollen i kampagnen og i en storslået film, der blev til i alperne i bedste 70'er-glamourstil a la James Bond.

Barbara i frakke, 12.995 kr. og buksedragt, 1.695 kr. Cathrine i skjorte, 2.795 kr. Alt fra Saks Potts. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Det kan godt være, at Saks Potts bliver inspireret af tidligere tiders æstetik, men de er i den grad også præget af tiden nu og nu og nu. De benytter sig i stor stil af Instagram til at promovere deres fotogene design, men de tilrettelægger aldrig nøje, hvornår billeder skal postes, og hvordan de skal tage sig ud. Det er ligesom med designet. Det er noget med at række en finger ud i luften og mærke, i hvilken retning vinden blæser. "Det bliver mere spændende at kigge på, når der ikke er en plan," siger Barbara. Den strategi kan noget, i hvert fald hvis du vurderer succesen ud fra antal følgere, 60.500 styks i skrivende stund. Og det er ikke frøken hvem som helst. Verdensdamer som Rihanna, Lada Gaga og Gigi Hadid har alle tagget Saks Potts i posts, hvor de bærer et stykke med duoens design. Lada Gaga skrev fx, "Thank you @sakspotts for this dope jacket," et par dage efter, at Barbara og Cathrine havde sendt Lady Gaga pelsen på opfordring fra hendes stylist.

– For os er det ikke et succeskriterium, at folk har mange følgere på Instagram. De skal bare have en sej personlighed. Ligesom Paloma Elsesser, der er plus size-model, eller skuespillerinden Hailey Gates. Hun har en fed energi. Men vi kunne aldrig finde på at bede folk om at lægge et billede op af sig selv med vores tøj på. Vi vil have autenciteten, at folk kan lide vores tøj. Det skal passe til deres identitet, siger Cathrine.

De mange Instagram-følgere, og Barbara og Cathrine selv, har ikke oceaner af tålmodighed. Når de ser noget, de gerne vil have, højst sandsynligt på Instagram, vil de gerne have det med det samme. Derfor har Saks Potts ikke samme lange produktionstid som mange andre designere, og de kører ikke med de klassiske spring/summer-, autumn/winter-definitioner, men efter det nummer, der står for tur. Lige nu hedder kollektionen Collection 8, og der kommer to kollektioner årligt med relativt få styles i hver.

LÆS OGSÅ: Alexandra Bernardini: "Dér får du virkelig gode basisvarer på budget"

– En af grundene til vores succes er, at vi har nogle mindre kollektioner end mange andre med fokus på nogle bestemte ting. Indkøberne elsker det, for så er der ikke så meget at tage stilling til, og vi har kun to størrelser, 1 og 2. Det er ukompliceret. Vi har aldrig forstået, hvorfor man skal lave en kollektion, hvor der skal være bukser med, og der skal være en strik, siger Barbara.

Charlotte Minch i frakke fra Saks Potts, 57.995 kr. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

– Og hvorfor skal du absolut gå igennem en månedslang proces for at komme frem til det endelige design, når du har fået en sindssyg god idé fra starten? Hvorfor ikke gøre det over kortere tid? Vi har ikke fulgt en bestemt opskrift på, hvordan man starter en virksomhed op, siger Cathrine.

Outsider

Det kræver alligevel lidt mod og tro på sig selv at starte en virksomhed som henholdsvis 19- og 20-årig. Måske er det netop fidusen, gåpåmodet, der står spejlblankt, og som endnu ikke har fået ridser af alderens erfaring. Dét tilsat støtte fra baglandet. Både Barbaras og Cathrines forældre er selvstændige med kreative virker. Cathrines far ejer et filmselskab, og Barbaras forældre en designvirksomhed.

– Der er ingen, der har forsøgt at bestemme, hvad vi skulle i livet. Vores forældre har altid støttet vores ideer og vores lyst til at udfolde os kreativt, siger Cathrine.

– Det er rart, at vi har haft nogen, vi kunne spørge. Da vi startede som 19- og 20-årige, havde vi ikke meget forstand på moms, kontrakter og forhandlinger. Vi har fået stor hjælp, specielt fra min far, siger Barbara.

Den gode stil har været en del af opdragelsen, og designfascinationen bliver i familien.

– Jeg er vokset op i et hjem, hvor der har været meget fokus på æstetik. Næsten hele min familie arbejder inden for den kreative branche, og jeg har været optaget af beklædning så længe, jeg kan huske, siger Barbara.

Buksedragt fra Saks Potts, 1.695 kr. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Barbara og Cathrine har været veninder siden børnehaven i Skovshoved. De gik i hver deres folkeskole og på hver deres gymnasium, men boede så tæt på hinanden, at de kun var en kort cykeltur væk. Så mødtes de på deres pigeværelser og bladrede alle de modemagasiner, de kunne komme i nærheden af igennem, forfra og bagfra.

– Tøj er interessant, fordi du kan klæde dig ud, du kan skifte og skabe identitet. Du kan gå ud ad døren og få en helt vildt fed selvtillid, specielt i farver. Farver har en særlig gennemslagskraft og kræver opmærksomhed. Farver kan give personlighed og overskud. Jeg elsker det!, siger Barbara.

– Jeg har haft lyst til at skabe noget med mine hænder, fra jeg var helt lille. Mens de andre spillede fodbold i børnehaveklassen, sad jeg og syede. Det var nørdet, men det fedeste for mig. De andre havde joggingtøj på, og jeg klædte mig altid fint på, selv om jeg bare skulle i skole. Jeg rev mine strømpebukser itu, for det havde jeg set til et Alexander Wang-show. De andre syntes sikkert, at jeg så super underlig ud, men jeg var ikke alene om at interessere mig for mode, for efter skole mødtes jeg med Barbara. Jeg tror, at vi altid har haft et behov for at skille os ud, siger Cathrine.

Emma Leth i jakke, 9.495 kr. og kjole, 995 kr. Begge fra Saks Potts. Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Cathrine er ved siden af arbejdet i Saks Potts i gang med at uddanne sig til Tekstilformidler på Håndarbejdets Fremme. En uddannelse primært tiltænkt håndarbejdslærere, hvor man lærer at sy, brodere, strikke, konstruere og graduere mønstre. Barbara har netop færdiggjort sin bachelor i kunsthistorie ved Københavns Universitet. Selv om de udvikler alting sammen, er Barbara nok mest hende, der får de vilde og højtravende ideer, mens Cathrine fokuserer mere på konstruktionen, og hvordan ideerne bliver til virkelighed.

– Vi er ligesom søstre. Vi har kendt hinanden hele livet, og vi er sammen 24-7. Vi kender hinanden så godt, siger Cathrine.

Saks Potts har tre fuldtidsansatte og flere på deltid. Det vigtigste fokus ligger lige nu i salgsafdelingen. Selv om Saks Potts allerede forhandles i storstilede netbutikker som britiske Net-a-porter.com, Browns.com og Matches.com, skulle der gerne komme flere til, så butikken kan køre rundt og for alvor få fart. Men de ved godt, at de er kommet et godt stykke ned ad den vej, de ikke havde forestillet sig, at de skulle betræde. Sidste forår var de i Seoul, hvor deres tøj hænger på bøjler i flere butikker, og dér på stolen foran dem i den hypede butik Corso Comos café sad en kvinde og så stjernegodt ud.

– Det var det vildeste at se vores design på de sejeste koreanske damer. Vi var altså i Seoul, ikke på Gothersgade i København. Men vi bliver også altid stolte og rørte, når vi ser danske piger i vores design, siger Barbara. 

Hvad gør Saks Potts særlige? 

Anne Lose
Eurowomans chefredaktør:
– Saks Potts er quirky, legende og superfeminint. Det er kvindeligt og afslappet på samme tid. Og så er det sjovt. Da jeg sad til deres modeshow sidste år, og der blev spillet J Lo, og Louise P gik ned ad catwalken, begyndte jeg at smile, og hårene rejste sig. Der var en vildt god energi. Saks Potts er for alle. Min mor vil gerne have rulamspelsen, min veninde har lige købt en kjole fra mærket, og min teenagedatter ønsker sig en af deres T-shirts. Og så er det interessant, hvordan de bruger Instagram intuitivt. Det er tydeligt, at de er vokset op med de sociale medier, det er naturligt for dem at bruge dem. Jeg er fuld af respekt for, at de har fået Beyoncé og Lady Gaga i deres pelse. Det er, som om deres fandenivoldskhed smitter af på tøjet. Den vil man gerne have en del af, og det føler man, at man får, når man klæder sig i deres design.

Nicolaj Reffstrup
CEO for Ganni og mentor for Saks Potts ifm. DANSK Design Talent Magasin Prisen 2016, som de var nomineret til:
– Ud over et fantastisk produkt og et distinkt dna, som selvfølgelig er en forudsætning for at blive en succes i den her branche, har de været kompromisløse fra starten og altid haft klare internationale ambitioner uden at miste jordforbindelsen. Saks Potts kommer med et forfriskende take på en ellers etableret og konservativ kategori, altid pakket ind i en humoristisk og konceptuel historiefortælling. De har fået etablerede pelselskere til at se på pels i et nyt perspektiv og rækker samtidig ud til en helt ny og mere dynamisk type pelskunde. De står klart forrest i feltet af danske brands, som giver dansk mode taletid i udlandet, og deres bidrag til den danske modescene er derfor kæmpe stort. Som en naturlig forlængelse af deres æstetik formår de at skabe en oplevelse af brandet, som er superstærk og gennemtrængende. Uanset om de er bevidste om det eller ej, er de nok blandt de absolut bedste, når det kommer til at opbygge et internationalt brand herhjemme.

Se, hvad vi ellers skriver om: Karriere, Job, Tøj og Kvinder du skal kende