Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Dér sker i kroppen, når du ser tv-serier
Foto: Getty images Du tror måske, at du bare slapper af når du ser tv-serier, men sandheden er helt anden.

Afhængig af tv-serier? Det sker der i kroppen, når du sluger dem råt

Ser du også flere afsnit af din tv-serie i træk? Så er du muligvis afhængig – og selvom det umiddelbart føles rart, er det ikke nødvendigvis sundt.

Skyldfølelse
Overdrevet tv-kiggeri, bingewatching, er ligesom trøstespisning og alkoholisme et drug, der dulmer følelser. Der skal dog mere til at ryge i binge-fælden end et par afsnit. Forskere fra Texas University i Austin har en hardcore definition på binge-watching, der går ud på, at man minimum ser fire afsnit i rap (afbrudt af toiletbesøg). Et tegn på tv-afhængighed er den efterfølgende skyldfølelse: "Hjælp, nu har jeg ikke fået løst de opgaver, jeg skulle/burde".

Hjernen
Du ved det godt: Du får ondt i hovedet og føler dig led ved dig selv, når du skyller for mange cocktails ned eller tømmer slikskålen. Alligevel kan du ikke lade være. På samme måde er det med tv-serier, forklarer forskere. Ifølge Journal of Advertising Research kan man ligefrem se, at hjernens signalstoffer, især de såkaldte (lykke) endorfiner, går amok, når vi ser serier, så snart vi slukker, falder niveauet.

LÆS OGSÅ: 7 sundhedsråd du absolut ikke skal følge

Humøret
Ifølge forskerne er det nære forhold til hovedpersoner som Frank Underwood og Piper en virkelighedsflugt, og der er en sammenhæng mellem tv-binging og depressioner, blandt andet fordi nedtryktheden tager til, når man "vågner" til den grå virkelighed bagefter.

Stofskiftet
Ups! Mens din hjerne muntrer sig, "sover" hjerte og lunger. Dit stofskifte er reduceret til en brøkdel af, hvad du ville opnå ved for eksempel at gå en tur eller støvsuge. Resultatet siger sig selv: trist formkurve. Et amerikansk studie viser, at tv-bingers vejer op til 23 pct. mere end andre.

LÆS OGSÅ: 25 film du skal se på Netflix

Søvnen
At se tv mange timer (eller arbejde foran computeren) påvirker din søvn uheldigt. Det skyldes skærmens "fluorescerende blå lys". Det hæmmer kroppens produktion af det naturlige sovemiddel melatonin, så du eksempelvis får svært ved at falde i søvn og nedsætter mængden af REM-søvn. Løsning: Begræns tv-kiggeri til tre timer eller se serier om dagen. At tv-binge om dagen har ikke indflydelse på din søvn.

Øjnene
Har du også hørt, at det er dårligt for øjnene at sidde foran en skærm? Det er delvist sandt. Tørre øjne, problemer med at fokusere og træthed skyldes primært, at du stirrer for meget. Problemet er, at du ikke blinker tilstrækkeligt og dermed fugter øjet. Så husk at blinke. Heldigvis er øjengenerne forbigående.

Kilde: Psychology Today, Men's Health, Mic.com og Newsweek.co.uk.

LÆS OGSÅ: 6 fakta om, hvordan kaffe påvirker din krop

LÆS OGSÅ: Mangel på søvn dræber sexlysten + andre ting, der sker i kroppen, når du sover for lidt

LÆS OGSÅ: Livslektier jeg har lært af tv-serier